Akcie, měny & názory Branislava Sotáka: Korporátní Monopoly

Fortnite je populární počítačová hra

Fortnite je populární počítačová hra Zdroj: Profimedia

Fortnite je populární počítačová hra
2
Fotogalerie

Přede dvěma týdny si Epic Games, autor populární hry Fortnite a grafického Unreal Enginu, hodil kostkou a rozjel riskantní hru proti největší korporaci 21. století.

Ve směsi vzájemných obvinění se posléze vynořilo hned několik zajímavých detailů, které objasňují pozadí fungování veleúspěšného App Storu, často propírané monopolistické tendence velkých IT firem, stejně jako fakt, že i přes prvotní dojem jde v korporátním světě vždy především o zisk.

Začalo to tím, že Epic Games do své Fortnite aplikace instaloval funkcionalitu, která umožnila obejít pravidla App Storu, jež dávají Applu právo na 30procentní podíl z mikrotransakcí učiněných v aplikacích stažených z App Storu. Apple se na návnadu chytil a obratem stáhl Fortnite z nabídky. Následovala evidentně předem připravená žaloba a marketingová kampaň, která vykresluje Apple jako chamtivého monopolistu potírajícího konkurenci, k čemuž využívá parafrázi legendární reklamy Applu z roku 1984, kde v roli monopolistického padoucha vystupuje IBM.

Epic se naopak postavil do role ochránce slabých, jemuž nezáleží jenom na svém prospěchu, ale i na osudu podobně utlačovaných souputníků. Pikantní je, že ještě předtím než vyrukoval s touto mediální smrští, usiloval o výjimku z pravidel App Storu pouze pro sebe. Vyplývá to z e-mailů adresovaných vedení Applu, které Apple zveřejnil v rámci své odvety.

Dále se už posouváme do obecnější roviny, která je přinejmenším stejně zajímavá. V rámci rozepře se totiž dozvídáme, že „férové“ praktiky Applu zas až tak férové nejsou, neboť výjimku z výše uvedeného pravidla mají u App Storu třeba Amazon nebo Microsoft.

A konečně tu máme Google, který provozuje svůj Play Store velmi obdobným způsobem. Přestože se vůči Applu často a rád ostře vymezuje, developerům účtuje navlas shodných 30 procent. Mimochodem Epic to zkusil stejně i u Play Storu, s totožným výsledkem. Fortnite v Play Storu nenajdeme a Epic žaluje už i Google.

Zatímco se Epic ohání tím, že přidaná hodnota App/Play Storu neodpovídá oněm 30 procentům, poslední exodus Fortnite z Play Storu v roce 2018 skončil tím, že se Epic vrátil za rok a půl s prosíkem. Koneckonců na nejlukrativnějším trhu pro developery – v USA – jde až 95 procent výdajů v rámci mobilních aplikací za App a Play Storem a 70 procent je přece jenom lepších než nic.

Autor je analytik Patria Finance