Jan Šindelář: Masaryčka zas a znovu

Na nádraží zajíždějí pouze příměstské vlaky

Na nádraží zajíždějí pouze příměstské vlaky Zdroj: Tereza Capkova

Nechte už Masarykovo nádraží na pokoji, chtělo by se zvolat při sledování věčných tahanic o toto lukrativní místo v centru Prahy. Místo aby současnost ocenila prozíravost projektantů z první poloviny 19. století, díky které se cestující pohodlně dostane vlakem do samotného srdce Prahy, jsme naopak svědky snahy vytlačit železniční dopravu na okraj zájmu.

Nezáleží na tom, zda dnes jde o jednu nebo všechny koleje. Argumenty odpůrců vlaků v blízkosti náměstí Republiky jsou přitom někdy absurdní. Jeden z nejčastějších zní, že nádraží je nevýhodné, protože je neprůjezdné. To mohlo platit dříve, kdy se zde šíbovaly lokomotivy, a ne v době moderních obousměrných jednotek. Dnes je neprůjezdnost naopak výhodou.

Cestující pohodlně vystoupí uprostřed haly a nemusejí podlézat x nástupišť dlouhou tmavou chodbou. Ostatně mnichovské hlavní nádraží také nikdo kvůli neprůjezdnosti rušit nechce.

Dalším tématem dneška je zrušení dotací na studentské jízdenky. Tento krok ministerstva dopravy lze pochopit jako snahu zatnout tipec nenechavým dopravcům, kteří studentské dotace zhusta vnímají jako svůj hlavní byznys. Jestliže někdo normálně jezdí za 137 korun, ale studentskou dotaci žádá na takzvanou běžnou cenu 520 korun, tak něco není v pořádku.

Ministerstvo ovšem vytáhlo přece jen silný kalibr. Stačilo, aby určení běžné ceny nenechávalo na dopravcích, a dotace mohly fungovat dál. Takto stát rezignoval na výchovu nové generace cestujících.