Komentář Hanse-Olafa Henkela: Dieselgate aneb Ochrana života, nebo nezodpovědná hra?

...

... Zdroj: Shutterstock

Elektromobil
dobíjecí stanice PRE
3
Fotogalerie

Jedním z důsledků aféry dieselgate, která v posledních dvou letech zahýbala automobilovým průmyslem, je politický tlak na rozšíření používání elektromobilů. Z mého pohledu ovšem velmi nezodpovědný, protože se nezabývá důležitými souvislostmi.

V květnu 2017 musela německá kancléřka Angela Merkelová ustoupit ze svého dříve oznámeného cíle, že by do roku 2020 měl po Německu jezdit milion elektromobilů. Dnes je v provozu pouze 50 tisíc těchto vozů a ani pro ně není dostatek dobíjecích stanic.

Považuji za téměř nezodpovědné plně se soustředit na elektrické vozy s bateriemi, když by se na jejich výrobu spotřebovaly zdroje surovin, kterých na světě nemáme dostatek. Nikdo dnes také zatím neví, jak nakládat s potenciálními miliony vysoce toxických baterií, až skončí jejich životnost.

Co když ti, kteří nyní volají po zvýšení počtu elektromobilů s bateriemi, budou proti těmto autům za několik let protestovat? Že je to nepravděpodobné? Ale kdeže. Nebudou vědět, kam použité baterie odložit či jak je ekologicky rychle zlikvidovat.

A pak je tu otázka elektřiny. Německo za dva roky odstaví i zbytek jaderných elektráren. Za ty nemá náhradní zdroj, dostatečně spolehlivý a schopný výroby bez emisí oxidu uhličitého. Co by v takové situaci způsobil vyšší prodej elektromobilů? Pravděpodobně by vedl k růstu cen elektřiny. Přitom cena je jistě velmi důležitý aspekt při posuzování toho, jaký způsob pohonu automobilů je pro lidstvo nejvhodnější.

Nikdo si nepřeje, aby se zdražil chod domácností, jízda autem a v neposlední řadě provoz většiny průmyslových odvětví. Vždyť právě Německo má už nyní druhé nejvyšší ceny elektřiny v EU po Dánsku. Energeticky náročná odvětví německého průmyslu kvůli tomu dostávají příspěvky, aby při vysokých cenách proudu vůbec přežila.

Abych nebyl špatně pochopen – auta s alternativním pohonem včetně elektromobilů považuji do budoucna za velmi slibné technologie. Ale předtím musíme být schopni vyřešit problémy, které jsou zatím dnes s jejich výrobou a používáním spojeny.

Nesmíme proto podlehnout současnému politickému tlaku a vsadit vše na jednu technologii, nebo ji dokonce dotovat z peněz daňových poplatníků. Technologická neutralita musí zůstat nedotčena, abychom si předem nezavřeli dveře k jiným potenciálně slibným technologiím budoucnosti.

Pro koncové spotřebitele stejně jako automobilové výrobce je dnes stěžejní, aby se politici pokud možno vůbec nevměšovali do soutěže mezi klasickými spalovacími motory, elektroauty poháněmými bateriemi a bezemisní technologií vodíkových článků.

Autor je poslancem Evropského parlamentu za německou stranu Liberálně-konzervativních reformistů