Komentář Petra Peška: Vlakový faktor

Srážka vlaků u Českého Brodu

Srážka vlaků u Českého Brodu Zdroj: SŽDC

V Praze-Běchovicích se srazil rychlík s osobním vlakem bez cestujících. Několik vagonů vykolejilo, hasiči evakuovali stovky lidí. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
V Praze-Běchovicích se srazil rychlík s osobním vlakem bez cestujících. Několik vagonů vykolejilo, hasiči evakuovali stovky lidí. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
V Praze-Běchovicích se srazil rychlík s osobním vlakem bez cestujících. Několik vagonů vykolejilo, hasiči evakuovali stovky lidí. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Srážka dvou vlaků u Českého Brodu
Srážka vlaků u Českého Brodu
8
Fotogalerie

Na černý týden na železnici se dá nahlížet jen jako na nešťastnou souhru okolností. Jako na selhání několika jedinců či na limity technického zabezpečení.

Série nehod, která kulminovala – ale neskončila – úterní večerní srážkou vlaků u Českého Brodu, má ale i politickou rovinu. Shrnout ji lze ve dvou slovech: odpovědnost a nezodpovědnost.

Železniční dopravu je možné považovat za veřejný sektor a tím, kdo za něj nese finální zodpovědnost, je pochopitelně vláda. Konkrétně ministerstvo dopravy, které je už od roku 2014 v gesci hnutí ANO.

Personální peripetie v čele resortu by vydaly na samostatný článek, tak alespoň připomenout současný stav. Předseda vlády Andrej Babiš nedokázal vymyslet jiné řešení, než jej svěřit člověku zodpovědnému za jiné, agendou taktéž náročné ministerstvo, tedy Karlu Havlíčkovi. Takže už od základu je to špatně.

Pak je tu plýtvání penězi, které je současné vládní garnituře taktéž vlastní. Miliardy korun vyhazované na přehnané slevy na jízdném, jejichž až příliš okatým cílem je naklonit si jisté voličské skupiny, mohly směřovat na smysluplnější účely. Včetně těch železničních. A nejen na zabezpečení i menších tratí, jak logicky zaznívalo po nehodě u Perninku.

Stále je tu množství nepřehledných nechráněných přejezdů, jak připomněla i středeční srážka ve Velkých Opatovicích na Blanensku, kde se srazil osobní vlak s dodávkou, byť je to násobeno i množstvím nezodpovědných řidičů. Někteří strojvůdci si stěžují na přetížení, mluví se o nedostatečné odbornosti managementu Českých drah. Problémů by se našla spousta.

Vinit ministra za jednotlivou nehodu, která asi nebyla způsobena nějakou systémovou chybou, by bylo nespravedlivé. Politická zodpovědnost je ale něco jiného, než vina. Spočívá ve dvou věcech – umět svěřený resort spravovat a dokázat převzít zodpovědnost za to, pokud se tam objeví natolik vážných problémů s tragickými důsledky.

A ne pouze hned, bez závěrů vyšetřování, vytrubovat do světa – jako ministr Havlíček po úterní nehodě u Českého brodu - , že za to mohl strojvůdce. Takže nastavený systém vlastně funguje a vláda je z obliga…

Anebo svádět nehody na privatizaci železniční dopravy s odkazem na někdejší potíže v Británii, jak to absurdně předvedl ministr vnitra Jan Hamáček. Jistě, ani u nás tento proces neprobíhá ideálně, nicméně úroveň železniční dopravy to ve většině případů zvýšilo…a ceny snížilo. Navíc, jak mnozí diskutující na sociálních sítích panu ministrovi připomněli, nehody z posledního týdne se týkaly výhradně Českých drah. Tedy „národního dopravce“.

Po úterní tragédii se vládní exponenti rozhodli předvést rozhodnost. Premiér Babiš ujistil znepokojené cestující, se ve zvyšování bezpečnosti na železnici jde „správným směrem“. A ministr Havlíček mimo jiné oznámil vznik Bezpečnostní komise pro železnici. Nemělo se „správným směrem“ jít už dřív? A cožpak orgánů pro dohled nad provozem vlaků není dostatek?

Ale aspoň jedna pozitivní zpráva na závěr. Když už nic jiného, tak série železničních nehod prokázala, že dobře funguje záchranný systém. Raději už ale moc neprověřovat.