Komentář Štěpána Brunera: Přiznání Smartwings

Letadlo Smartwings odstavené na letišti Václava Havla v Praze

Letadlo Smartwings odstavené na letišti Václava Havla v Praze Zdroj: Reuters

Odstavená dopravní letadla na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru
Odstavená dopravní letadla na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru
Odstavená dopravní letadla na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru
Odstavená dopravní letadla na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru
Odstavená dopravní letadla na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru
10
Fotogalerie

Odhalení dopisu, ve kterém premiér Andrej Babiš apeluje na výrobce letadel Boeing, aby kompenzoval české aerolinky Smartwings za uzemněné letouny Boeing 737 MAX, je nepříjemnou šlamastykou nejen pro předsedu vlády. Přináší totiž další důkaz, že Smartwings měly vážné finanční potíže dávno předtím, než propukla pandemie koronaviru.  

Nechme na chvíli stranou otázku, zda je vhodné, aby premiér lobboval jménem soukromé firmy u jiné, taktéž privátní společnosti. Zajímavým aspektem dopisu, na jehož existenci upozornila televize CNN Prima News, je totiž i jeho datum. Podle něj byl dopis do Boeingu odeslán 31. ledna, tedy v době, kdy byl koronavirus pro Evropu jen vzdálenou hrozbou, a měsíc předtím, než byl zaznamenán první případ nemoci v Česku.

„Věříme, že Boeing (…) nedopustí, aby společnost Smartwings zkrachovala z příčin, na které nemohla mít vliv a za které nemůže být jakkoli odpovědná,“ píše Babiš na konci ledna. Opět se tak ukazuje, že pandemie koronaviru nebyla původní příčinou stávajícího zápasu Smartwings o přežití, řeč může být spíše o pomyslném posledním hřebíčku do rakve. Smartwings uvádějí, že vznik dopisu iniciovaly, lze tedy předpokládat, že znaly i jeho obsah.

Stojí za to si připomenout, že Smartwings mluvily o existenčním ohrožení společnosti už v pozvánce na valnou hromadu z června 2019, kdy opakovaně a neúspěšně žádaly akcionáře o zvýšení základního kapitálu. Odůvodnění? Celosvětový zákaz provozu letadel Boeing 737 MAX.

Smartwings zkrátka vsadily na nové a úsporné letouny od amerického výrobce opravdu mnoho. Podle původního plánu měly mít do konce loňského roku 21 strojů MAX, což by byla více než čtvrtina všech letadel Smartwings. V poměru k velikosti celé flotily měly Smartwings patřit mezi největší provozovatele boeingů MAX na světě.   

Tato sázka majitelům Smartwings nevyšla. Nelze je z toho vinit, nemohli předvídat, že společnost s renomé Boeingu fatálně selže při vývoji svého nejdůležitějšího prodejního artiklu. Stejně tak je fakt, že nynější pandemie představuje pro letectví bezprecedentní ránu.

Když ale Smartwings tvrdí, že se s absencí letadel MAX „velmi dobře vypořádaly“, musejí si buď vymýšlet, nebo připustit, že nechaly předsedu vlády šířit bludy. Ani jedno není nejlepší vizitkou pro firmu usilující o státní pomoc, která by zahojila i pořádně staré rány.