V největším vídeňském obchodním domě Lugner city probíhájí Dny českého piva. „Je to velká příležitost v boji s globálními pivovary, které zneužívají svého postavení na trhu. Tato prezentace malých pivovarů snad pomůže k nalezení nových odbytišť,“ řekl Jiří Janeček, který zde prezentuje privátní značku Malý Janek.
„Malým pivovarům se jen velmi těžko daří prosazovat na trhu proti europivovarům a proto jsme rádi za podobné akce,“ doplnil Petr Ugrin z pivovaru Gwern.
Minipivovarů v Česku stále přibývá, za poslední rok se jejich počet zvýšil zhruba o čtvrtinu na 280. Celková produkce nejmenších loni vzrostla o třetinu. Přestože je jich zhruba šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v Česku je odhadován zhruba na jedno procento.
„Bohužel se nacházíme v prostředí ovládaném světovými pivovary, které vaří euro pivo a pomocí dotací a smluv si udržují odbytiště. Jen těžko se mi prodává pivo do hospody, která je pod smlouvou a má zakázáno čepovat jiná piva. Jsem rád, že můžu být ve Vídni a prodávat naše pivo a doufám, že získáme i nového odběratele,“ doplnil Filip Hovorka z Přátelského pivovaru Malešov.
Malé restaurační pivovary nemohou velkým výrobcům konkurovat z hlediska množství vyrobeného piva a ceny. Jejich pivo je v průměru o deset až 50 procent dražší, než pivo od velkých výrobců. „Snažíme se vařit poctivé české pivo a jen těžko konkurujeme proti velkým nadnárodním pivovarům, kde zisk je na prvním místě. Naše pivo vaříme z kvalitních surovin . Vídeň nám snad pomůže přesvědčit zákazníky, že kvalita je na prvním místě,“ poznamenal ve Vídni Radek Borseník z pivovaru Hladov. Zpropagovat české minipivovary v zahraničí chce i Miroslav Sedláček z pivovaur Kounice.
Minipivovary se snaží zákazníky lákat na jiný typ piva, než je světlý ležák, který je v Česku i celosvětově nejrozšířenější. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit speciály či ochucená piva.
„Vlastním malinký pivovar s varnou 230 litrů a vše si dělám sám. Pivovar buduji postupně, nechci se zadlužovat, a věřím že se s kvalitou prosadím na těžkém českém trhu,“ prozradil svou filozofii majitel, sládek, distributor z Pivovaru Lišák Jan Michalík.