Brněnský Primark se patrně otevře v září, říká šéf oděvního gigantu Podwojski

Šéf Primarku pro český, slovinský a polský trh Maciej Podwojski

Šéf Primarku pro český, slovinský a polský trh Maciej Podwojski Zdroj: Primark

Primark na Václavském náměastí v Praze
Otevření Primarku v Praze
3
Fotogalerie

Levné módě se v Česku daří, což dokládá i otevření druhé tuzemské pobočky Primarku očekávané letos v září. Zákazníci, kteří vyloženě vyhledávají levnou módu, však musejí počítat se zdražováním i v tomto oděvním gigantu proslulém nízkými cenami. „Zdražení se ale bude týkat zákazníků až u podzimní a zimní kolekce. Je na nás také vyvíjen obrovský tlak ze strany logistického a dodavatelského řetězce, takže už nemáme jinou možnost,“ říká šéf Primarku pro český, slovinský a polský trh Maciej Podwojski. 

Chystáte se na otevření další pobočky, tentokrát v Brně. Už víte kdy?

Prodejna bude v Brně v obchodním centru Olympia. Chceme ji otevřít před koncem našeho finančního roku, takže pokud nenastanou nečekané komplikace související s pandemií nebo jakoukoli jinou krizí, brněnský Primark by se mohl zákazníkům otevřít již v září. Aktuálně však nabíráme nové zaměstnance a jsme teprve v polovině náboru.

Nejdříve si musíme být stoprocentně jisti, že budeme mít zařízené veškeré vybavení obchodu, zásoby, a především dostatečný počet zaměstnanců, abychom zákazníkům mohli dopřát to, co od Primarku očekávají. Věříme ale, že nás lidé v Brně a v okolních městech přijmou minimálně tak dobře jako Pražané.

Dnes je spíše v módě kupovat méně, ale kvalitněji. Vyplývá z vašich prodejů, že Češi stále upřednostňují spíše „fast fashion“?

Myslím si že ano. Zrovna jsme oslavili rok od otevření prvního Primarku v Praze loni v červnu. Otevírali jsme uprostřed pandemie a o to více nás potěšil zájem. Zároveň nám otevření zpříjemnila Praha, která nám v mnoha věcech pomohla. V Česku máme pozitivní ohlas zákazníků nejen díky širokému sortimentu a dostupným cenám, ale i díky tomu, že je to zatím první Primark v Česku, a tak lidé nemusejí cestovat do zahraničí, jak bývalo dříve zvykem. Zároveň z našich průzkumů vyplývá, že přibližně třetina českých zákazníků nás navštěvuje poprvé a můžeme se tak od nich stále učit. Neprodáváme ale jen módu, daří se nám také v oblasti kosmetiky a produktů do domácnosti.

Jak se liší výsledky Primarku v Česku od poboček v sousedních zemích?

Nemohu sdělit konkrétní čísla, a navíc mohu mluvit jen za český, slovinský a polský trh. Tržby jsou především tématem pro naši mateřskou společnost, která je kotovaná na burze. Mohu ale zaručit, že výsledky Primarku v Česku jsou opravdu nad naše očekávání výborné. Také jsme obměnili sortiment v důsledku pandemie a změny chování zákazníků. Už to není jen o společenských šatech, sakách nebo košilích, ale zájem je také o volnočasovou módu. Lidé teď zřejmě chodí více ven s přáteli a užívají si toho, že je vše otevřené. Zároveň se také vracejí do kanceláří. 

V dubnu jste se zmínili o tom, že Primark bude zdražovat. Na jak výrazné zdražení se mají zákazníci připravit?

Inflace samozřejmě dohnala i nás. Duben byl rozhodující, museli jsme ke zdražení přistoupit. Zdražení se ale bude týkat zákazníků až u podzimní a zimní kolekce. Je na nás také vyvíjen obrovský tlak ze strany logistického a dodavatelského řetězce, takže už nemáme jinou možnost. Přes to všechno se budeme snažit udržet si naši cenovou kategorii a nabízet zákazníkům produkty pro každodenní nošení za dostupné ceny.

O kolik přibližně podzimní a zimní kolekce zdraží?

Zvýšení se bude lišit podle produktu. Naším primárním cílem je však v každém případě nabídnout co nejdostupnější ceny.

Primark bude údajně propouštět přes 400 zaměstnanců. Týká se to i Primarků v Polsku, Slovinsku a v Česku?

Nikoli. Oblastí, které mám na starost, se to netýká. Ve skutečnosti v současné době hledáme zaměstnance v Praze, Brně a pro naše polské prodejny. Primarků bude přibývat, takže zaměstnanců budeme potřebovat stále více. 

Je Primark ve vašich oblastech na předpandemických číslech?

Pobočkám Primarku se minimálně ve střední a východní Evropě výrazně daří. Uvažujeme o zvýšení počtu poboček v této oblasti na dvojnásobek, a to ideálně v příštích deseti měsících. Po zkušenostech s pandemií však hovoříme pouze o tom, že bychom tak rádi učinili a nic takového zatím nemůžeme potvrdit.

Bohužel nemám zatím konkrétní číselné porovnání tržeb před pandemií a nyní, protože jsme těsně před pandemií otevřeli jen jeden obchod ve Slovinsku. Další pobočky jsme otevřeli během pandemie, takže zatím žádné porovnání nemám. Mohu jen říci, že slovinská pobočka, kterou jsme otevřeli právě před vypuknutím pandemie, si vede velmi dobře. 

Primark je známý především nízkými cenami. Může být takové množství levného oblečení vyrobeno kvalitně a eticky?

Ano, máme atraktivní ceny, které jsou zkrátka součástí naší DNA. Nízká cena ale rozhodně neznamená nízkou kvalitu. Pokud se budeme bavit o udržitelnosti, která je už dlouho hlavním tématem všech firem, na té pracujeme již více než deset let, jen dříve jsme o tom moc nemluvili.

Zavázali jsme se, že do roku 2027 budou všechny naše oděvy navrženy tak, aby je bylo možné recyklovat, a do roku 2030 bude sto procent našich oděvů vyrobeno buď z recyklovaného, organického, nebo jinak udržitelného materiálu. Od roku 2019 jsme do současnosti vyřadili 500 milionů kusů jednorázového plastu. 

Velmi pečlivě volíme, s kým budeme spolupracovat. Ačkoli nevlastníme žádnou z továren, které vyrábějí naše produkty, spolupracujeme pouze s továrnami dodavatelů, kteří splňují mezinárodně uznávané standardy stanovené v našem kodexu chování. Ty se týkají například respektování práva zaměstnanců zakládat odbory nebo zajištění toho, aby lidé nepracovali příliš mnoho hodin. Tyto továrny rovněž procházejí minimálně jednou ročně audity, které provádí náš tým 130 odborníků, aby ověřovali dodržování těchto norem.

Říkáte, že nevlastníte továrny. Kde takové množství oblečení vyrábíte?

Ve sdílených továrnách, ve kterých se šije téměř veškeré oblečení pro ostatní velké značky. Šijeme po celém světě včetně Číny a Bangladéše, ale i v Turecku, Británii nebo v Německu.

Když tedy sdílíte stejné továrny s ostatními známými značkami, předpokládám, že se jedná například o H&M, Zara a podobně. Jak je možné, že máte o tolik nižší ceny?

Děláme všechno trošku jinak než maloobchodníci. Jsme jedním z největších prodejců módy v Evropě, který má přes čtyři stovky poboček na více než jednom a půl milionu metrů čtverečních. Zaměstnáváme přes 70 tisíc lidí napříč čtrnácti trhy. Vzhledem ke své velikosti a podmínkám máme velmi dobré postavení při vyjednávání o cenách s dodavateli.

Všímáme si toho, co od nás zákazníci očekávají a co potřebují. Všechno ostatní upozaďujeme, a tím tedy šetříme a umožňujeme tak šetřit i našim zákazníkům. Například neutrácíme téměř za reklamu, takže nás na rozdíl od některé konkurence neuvidíte na televizních obrazovkách, billboardech, a ani nevyužíváme velké množství známých tváří k propagaci značky.