Kapacitní problém s registracemi na očkování vyřeší hlavně rozložení náporu, míní expert na digitalizaci

Očkování proti koronaviru

Očkování proti koronaviru Zdroj: Reuters

Jakub Nešetřil, šéf neziskové organizace Česko.Digital, která se státu snaží pomáhat v digitalizaci.
Očkování proti koronaviru
Očkování proti koronaviru
Očkování proti koronaviru
5
Fotogalerie

V pátek ráno ministerstvo zdravotnictví spustilo registrační systém pro očkování proti koronaviru. Hned na začátku se ale u registrací objevily technické potíže. Operátoři nestíhali rozesílat potvrzovací kódy. Ty by přitom nemusely být potřeba. „Mladším ročníkům by šly posílat e-maily či zprávy do Messengeru a jiných sítí,“ říká Jakub Nešetřil, šéf neziskové organizace Česko.Digital, která se státu snaží pomáhat v digitalizaci.

Jak hodnotíte technické provedení a připravenost očkovacího registračního systému?

Zprvu bych řekl, že jsou problémy u takového typu systému v prvních minutách či hodinách celkem běžné. Neviděl bych to jako katastrofu. Hlavní je, pokud na chyby úřad dokáže pružně reagovat a opravit je.

A to se stalo?

V tomto případě bych hlavní problém viděl v tom, že lidem chodily pozdě SMS zprávy s potvrzovacími kódy. Ty přitom mají časově omezenou platnost, takže to mnoha lidem znemožnilo registraci nebo se zaregistrovat dřív. Tady ale vnímám problém spíše na straně mobilních operátorů, kteří zkrátka více SMS najednou poslat nedokážou. Stejný problém nastal u registrace e-roušky a v mnoha jiných podobných případech. Potom tam byly údajně i menší problémy, například s verifikací starších ročníků, které mají kratší rodné číslo. To se prý již spravilo.

Zůstaňme u těch SMS zpráv. Naznačujete, že problém s pomalým odesíláním potvrzovacích kódů se odstranit nepodaří?

Věřím, že kapacitní problém se odstraní hlavně tím, že první nápor opadne a průběžný provoz rozložený v čase už nebude způsobovat zpoždění. Ale včasné a rychlé odesílání desítek tisíc SMS zpráv je problém pro všechny, i komerční firmy a sami mobilní operátoři s tím mají občas problém.

Až se budou moci hlásit mladší ročníky, situace asi bude dost podobná. Je v takovýchto případech potvrzovací kód vůbec potřeba? Nebylo by možné se bez něj obejít?

Neznám požadavky ze strany ministerstva, ale dokážu si představit, že je pro jeho očkovací strategii důležité, aby mělo na registrované lidi kontakt pro informování pomocí SMS zpráv či telefonování. Šlo by prodloužit časovou platnost kódu a upozornit uživatele, že SMS může přijít i s hodinovým zpožděním. Ale není to moc komfortní i vzhledem k tomu, že seniorům s registrací musí často pomáhat další osoba.

Jiná možnost propojení s uživateli není?

Záleží na tom, zda a jaký je potřeba mít na uživatele zaručený kontakt. Mladším ročníkům by šly posílat e-maily či zprávy do Messengeru a jiných sítí, ale i tam se často bojuje s obtížnou doručitelností, lidé e-mail přehlédnou ve své spam složce a podobně.