Letos spustíme pilotní e-shop a otevřeme nové prodejny, říká jednatel Penny Marketu Hovorka

„Našimi zákazníky jsou často lidé, kteří nejsou schopni nebo zkrátka nechtějí nakupovat online, přičemž tato skupina lidí je stále poměrně veliká,“ říká jednatel české pobočky Penny Marketu Radek Hovorka.

„Našimi zákazníky jsou často lidé, kteří nejsou schopni nebo zkrátka nechtějí nakupovat online, přičemž tato skupina lidí je stále poměrně veliká,“ říká jednatel české pobočky Penny Marketu Radek Hovorka. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Penny Market je nejrozšířenějším diskontním potravinovým řetězcem v Česku.
Supermarket řetězce Penny Market v Ivanovicích na Hané otevřený v roce 2020.
Supermarket řetězce Penny Market v Netolicích otevřený v roce 2020.
Radek Hovorka, jednatel české pobočky Penny Marketu
Radek Hovorka, jednatel české pobočky Penny Marketu
6
Fotogalerie

Potravinový řetězec Penny Market vstupuje do online prostředí a jde vstříc digitálnímu světu. V nejbližších týdnech proto společnost spustí pilotní provoz vlastního e-shopu v Plzni. I v době pandemie se navíc loňský obrat řetězce zvedl o devět procent a čistý zisk o více než polovinu na 1,04 miliardy. „Aktuálně jsme největším řetězcem na trhu. Ke dnešnímu dni máme 395 otevřených prodejen, během letoška jsme otevřeli už tři nové prodejny a do konce roku plánujeme otevřít minimálně sedm dalších prodejen,“ říká jednatel Penny Marketu Radek Hovorka.

Digitalizace neúprosně vstupuje do všech oblastí. Jak se s ní vyrovnáváte v Penny?

Digitalizací se zabýváme intenzivně už několik let. Pohlížíme na ni ze dvou pohledů. Jednak z pohledu zákazníka, ale i z pohledu návratnosti investic. Snažíme se přinášet našim zákazníkům věci, které jim zpříjemní nakupování.

Jednou z takových novinek, kterou jsme v nedávné době zavedli, bylo převedení plastových zákaznických kartiček na digitální v mobilní aplikaci. Zároveň ale víme, že existuje velká skupina zákazníků, kteří nejsou nebo nechtějí být digitální, takže jsme se rozhodli ponechat i možnost fyzické plastové kartičky.

To je příklad toho, jakým způsobem se snažíme udržovat inovace vybalancované. Jinak například testujeme samoobslužné pokladny, které jsou dnes výrazným trendem, a díváme se na to, zdali to zákazníkům opravdu přináší vyšší komfort. 

Inovujete nějakým způsobem i chod vaší firmy? 

V současné době jedním z takových velkých projektů, který začínáme, je bezpapírové vyřizování záležitostí týkajících lidských zdrojů (HR). Máme téměř 400 poboček, takže vypořádat veškeré daňové formuláře a celou agendu pro šest tisíc zaměstnanců je nesmírně náročné. Proto se nyní zabýváme tím, abychom maximum těchto procesů zdigitalizovali.

Jak se vypořádáváte s digitální konkurencí typu Rohlík.cz nebo Košík.cz, které v poslední době i kvůli covidu zažívají obrovský rozkvět?

E-shopy obecně nejsou naší přímou konkurencí. Z logistického hlediska je pro tyto typy retailu možné fungovat převážně ve velkých městech. Naše společnost má ale své provozovny téměř v celém Česku. S těmito e-shopy tedy tak nějak koexistujeme. Dokázala to i pandemická doba, kdy zejména tyto platformy rostly, ale my jsme rostli také. Takže je opravdu jako přímou konkurenci nevnímáme.

Vzhledem k tomu, že jsou naše obchody po celé republice, jsme zároveň schopni nabízet regionální výrobky, což velké e-shopy mohou jen stěží. Našimi zákazníky jsou často lidé, kteří nejsou schopni nebo zkrátka nechtějí nakupovat online, přičemž tato skupina lidí je stále poměrně veliká. E-shopy zákazníky zlákají k větším nákupům, u nás je to spíše o pravidelných, ale menších nákupech. 

Vašimi zákazníky jsou tedy spíše lidé staršího věku?

Podstatnou část naší zákaznické skupiny tvoří starší lidé, kteří velmi často žijí v menších městech a na venkově. A my na základě naší filozofie chceme být dobrým sousedem. Snažíme se naše pobočky umisťovat na venkov, do menších, ale i do větších měst, a vzhledem k množství našich poboček dokážeme být lidem blízko, takže nemusejí cestovat do velkých měst za velkými hypermarkety. 

Chcete spustit vlastní, zatím pilotní e-shop v Plzni. Proč?

Přestože se soustředíme na kamenné prodejny, pracujeme i s digitalizací. A tak i online nakupování je jednou z věcí, které se za poslední rok staly trendem. Začali jsme se tím zabývat celkem intenzivně. 

Během zkušebního provozu chceme zjistit, jak moc taková věc bude naše zákazníky zajímat a zda tento koncept bude i pro nás dlouhodobě zajímavý. Proto jsme se rozhodli pro pilotní test, který si vyhodnotíme, a poté si řekneme, jestli je taková věc v našem případě moudrá. 

Trendem u řetězců je v posledních letech i takzvaný merch neboli reklamní produkty. Půjdete tomuto trendu naproti?

My jsme samozřejmě na naše logo i značku hrdí, ale snažíme se jít vlastní cestou a nechceme kopírovat konkurenci. Primárně se soustředíme na potravinové zboží a to nepotravinové, kam by patřil merch, není úplně naší strategií.

Často zdůrazňujete, že zboží odebíráte od českých farmářů. Z toho by mohlo vyplývat, že váš řetězec nemá příliš široký sortiment. Je to tak?

To, že nabízíme relativně omezenější výběr sortimentu, nesouvisí ani tolik s tím, zda potraviny odebíráme od českých dodavatelů, ale spíše s naším konceptem prodeje. My jsme diskont a tomu odpovídá i formát prodejen a nabídka.

V naší nabídce se pohybuje okolo 2500 artiklů, supermarkety můžou mít deset tisíc a hypermarkety mohou mít až 30 tisíc. Myslíme si, že tedy není nutné se s těmito obchody srovnávat. Šíře nabídky v našem řetězci je v souladu s naší strategií a vidíme, že to našim zákazníkům vyhovuje. 

Firmy nyní řeší nedostatek pracovních sil. Pociťujete tento problém i ve vaší společnosti?

Musíme říct, že za minulý rok 2020 jsme tuto tíži nevnímali. Naopak se nám podařilo velkou část zaměstnanců dobrat. V tuto chvíli je situace na trhu práce o něco horší, ale zatím se zaměstnaností problém nemáme. 

O kolik se vám loni zvedly tržby oproti roku 2019?

Rok 2020 byl pro nás ekonomicky opravdu úspěšný a svou pozici na trhu jsme upevnili. Obrat se nám meziročně zvedl přibližně o devět procent, což pro naši společnost znamenalo částku 42,5 miliardy korun. Zisk společnost po zdanění byl jedna miliarda a čtyřicet milionů, což je tedy asi o 370 milionů více než v roce 2019.

Rok 2020 byl pro nás ale i rokem investic, což logicky vyplynulo z pandemické situace, a museli jsme investovat do bezpečí našich zákazníků, ale i zaměstnanců. Spotřebovali jsme přes 110 tisíc litrů dezinfekce a 650 tisíc roušek.

Investovali jsme samozřejmě nejen do úklidu, ale i do osazení 1600 pokladen plexiskly, instalovali jsme dezinfekční přístroje, takže tyto ekonomické úspěchy byly doprovázeny i vyššími náklady. Zároveň jsme chtěli našim zaměstnancům poděkovat za jejich přístup a zvýšené úsilí, takže jsme na odměnách rozdali přibližně 110 milionů korun. 

Máte v dohledné době v plánu nějakou expanzi?

Aktuálně jsme největším řetězcem na trhu. Ke dnešnímu dni máme 395 otevřených prodejen, během letoška jsme otevřeli už tři nové prodejny a do konce roku plánujeme otevřít minimálně sedm dalších prodejen.

S otevřením nových prodejen jsme nezaháleli ani loni během covidu a i přes nepříznivou situaci jsme otevřeli osm nových prodejen a přes 60 prodejen jsme modernizovali. Na rozvoj naší filiálkové sítě se tedy soustředíme stále a snažíme se upevnit naše postavení na trhu. 

Také u vás se objevují obrovské slevy na některé potraviny, které ale někdo musí dotovat. Často se objevovaly nekalé praktiky v oblasti slev, kdy byli dodavatelé zatlačeni „do rohu“ a museli slevy financovat oni. Kdo tedy u vás velké slevy dotuje?

Co se týká slev – tak ano, snažíme se být konkurenceschopní a zákazníkům přinášet vždy nejlepší ceny a kvalitu. Ale principiálně si zachováváme férové vztahy s našimi dodavateli a v tomto směru jsme úplně transparentní.

To znamená konkrétně co? Slevy dotuje váš řetězec, nebo se na nich podílíte společně s dodavateli?

S našimi dodavateli si dojednáváme konkrétní cenu, za kterou nakupujeme, a potom na základě trhu a naší konkurence, kterou pečlivě sledujeme, stanovujeme konečnou cenu.