Penny Market spustí e-shop a otevře nové prodejny | E15.cz

Letos spustíme pilotní e-shop a otevřeme nové prodejny, říká jednatel Penny Marketu Hovorka

Anna Křížková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Potravinový řetězec Penny Market vstupuje do online prostředí a jde vstříc digitálnímu světu. V nejbližších týdnech proto společnost spustí pilotní provoz vlastního e-shopu v Plzni. I v době pandemie se navíc loňský obrat řetězce zvedl o devět procent a čistý zisk o více než polovinu na 1,04 miliardy. „Aktuálně jsme největším řetězcem na trhu. Ke dnešnímu dni máme 395 otevřených prodejen, během letoška jsme otevřeli už tři nové prodejny a do konce roku plánujeme otevřít minimálně sedm dalších prodejen,“ říká jednatel Penny Marketu Radek Hovorka.

Digitalizace neúprosně vstupuje do všech oblastí. Jak se s ní vyrovnáváte v Penny?

Digitalizací se zabýváme intenzivně už několik let. Pohlížíme na ni ze dvou pohledů. Jednak z pohledu zákazníka, ale i z pohledu návratnosti investic. Snažíme se přinášet našim zákazníkům věci, které jim zpříjemní nakupování.

Jednou z takových novinek, kterou jsme v nedávné době zavedli, bylo převedení plastových zákaznických kartiček na digitální v mobilní aplikaci. Zároveň ale víme, že existuje velká skupina zákazníků, kteří nejsou nebo nechtějí být digitální, takže jsme se rozhodli ponechat i možnost fyzické plastové kartičky.

To je příklad toho, jakým způsobem se snažíme udržovat inovace vybalancované. Jinak například testujeme samoobslužné pokladny, které jsou dnes výrazným trendem, a díváme se na to, zdali to zákazníkům opravdu přináší vyšší komfort. 

Inovujete nějakým způsobem i chod vaší firmy? 

V současné době jedním z takových velkých projektů, který začínáme, je bezpapírové vyřizování záležitostí týkajících lidských zdrojů (HR). Máme téměř 400 poboček, takže vypořádat veškeré daňové formuláře a celou agendu pro šest tisíc zaměstnanců je nesmírně náročné. Proto se nyní zabýváme tím, abychom maximum těchto procesů zdigitalizovali.

Jak se vypořádáváte s digitální konkurencí typu Rohlík.cz nebo Košík.cz, které v poslední době i kvůli covidu zažívají obrovský rozkvět?

E-shopy obecně nejsou naší přímou konkurencí. Z logistického hlediska je pro tyto typy retailu možné fungovat převážně ve velkých městech. Naše společnost má ale své provozovny téměř v celém Česku. S těmito e-shopy tedy tak nějak koexistujeme. Dokázala to i pandemická doba, kdy zejména tyto platformy rostly, ale my jsme rostli také. Takže je opravdu jako přímou konkurenci nevnímáme.

Vzhledem k tomu, že jsou naše obchody po celé republice, jsme zároveň schopni nabízet regionální výrobky, což velké e-shopy mohou jen stěží. Našimi zákazníky jsou často lidé, kteří nejsou schopni nebo zkrátka nechtějí nakupovat online, přičemž tato skupina lidí je stále poměrně veliká. E-shopy zákazníky zlákají k větším nákupům, u nás je to spíše o pravidelných, ale menších nákupech. 

Vašimi zákazníky jsou tedy spíše lidé staršího věku?

Podstatnou část naší zákaznické skupiny tvoří starší lidé, kteří velmi často žijí v menších městech a na venkově. A my na základě naší filozofie chceme být dobrým sousedem. Snažíme se naše pobočky umisťovat na venkov, do menších, ale i do větších měst, a vzhledem k množství našich poboček dokážeme být lidem blízko, takže nemusejí cestovat do velkých měst za velkými hypermarkety. 

Chcete spustit vlastní, zatím pilotní e-shop v Plzni. Proč?

Přestože se soustředíme na kamenné prodejny, pracujeme i s digitalizací. A tak i online nakupování je jednou z věcí, které se za poslední rok staly trendem. Začali jsme se tím zabývat celkem intenzivně. 

Během zkušebního provozu chceme zjistit, jak moc taková věc bude naše zákazníky zajímat a zda tento koncept bude i pro nás dlouhodobě zajímavý. Proto jsme se rozhodli pro pilotní test, který si vyhodnotíme, a poté si řekneme, jestli je taková věc v našem případě moudrá. 

Trendem u řetězců je v posledních letech i takzvaný merch neboli reklamní produkty. Půjdete tomuto trendu naproti?

My jsme samozřejmě na naše logo i značku hrdí, ale snažíme se jít vlastní cestou a nechceme kopírovat konkurenci. Primárně se soustředíme na potravinové zboží a to nepotravinové, kam by patřil merch, není úplně naší strategií.

Často zdůrazňujete, že zboží odebíráte od českých farmářů. Z toho by mohlo vyplývat, že váš řetězec nemá příliš široký sortiment. Je to tak?

To, že nabízíme relativně omezenější výběr sortimentu, nesouvisí ani tolik s tím, zda potraviny odebíráme od českých dodavatelů, ale spíše s naším konceptem prodeje. My jsme diskont a tomu odpovídá i formát prodejen a nabídka.

V naší nabídce se pohybuje okolo 2500 artiklů, supermarkety můžou mít deset tisíc a hypermarkety mohou mít až 30 tisíc. Myslíme si, že tedy není nutné se s těmito obchody srovnávat. Šíře nabídky v našem řetězci je v souladu s naší strategií a vidíme, že to našim zákazníkům vyhovuje. 

Firmy nyní řeší nedostatek pracovních sil. Pociťujete tento problém i ve vaší společnosti?

Musíme říct, že za minulý rok 2020 jsme tuto tíži nevnímali. Naopak se nám podařilo velkou část zaměstnanců dobrat. V tuto chvíli je situace na trhu práce o něco horší, ale zatím se zaměstnaností problém nemáme. 

O kolik se vám loni zvedly tržby oproti roku 2019?

Rok 2020 byl pro nás ekonomicky opravdu úspěšný a svou pozici na trhu jsme upevnili. Obrat se nám meziročně zvedl přibližně o devět procent, což pro naši společnost znamenalo částku 42,5 miliardy korun. Zisk společnost po zdanění byl jedna miliarda a čtyřicet milionů, což je tedy asi o 370 milionů více než v roce 2019.

Rok 2020 byl pro nás ale i rokem investic, což logicky vyplynulo z pandemické situace, a museli jsme investovat do bezpečí našich zákazníků, ale i zaměstnanců. Spotřebovali jsme přes 110 tisíc litrů dezinfekce a 650 tisíc roušek.

Investovali jsme samozřejmě nejen do úklidu, ale i do osazení 1600 pokladen plexiskly, instalovali jsme dezinfekční přístroje, takže tyto ekonomické úspěchy byly doprovázeny i vyššími náklady. Zároveň jsme chtěli našim zaměstnancům poděkovat za jejich přístup a zvýšené úsilí, takže jsme na odměnách rozdali přibližně 110 milionů korun. 

Máte v dohledné době v plánu nějakou expanzi?

Aktuálně jsme největším řetězcem na trhu. Ke dnešnímu dni máme 395 otevřených prodejen, během letoška jsme otevřeli už tři nové prodejny a do konce roku plánujeme otevřít minimálně sedm dalších prodejen.

S otevřením nových prodejen jsme nezaháleli ani loni během covidu a i přes nepříznivou situaci jsme otevřeli osm nových prodejen a přes 60 prodejen jsme modernizovali. Na rozvoj naší filiálkové sítě se tedy soustředíme stále a snažíme se upevnit naše postavení na trhu. 

Také u vás se objevují obrovské slevy na některé potraviny, které ale někdo musí dotovat. Často se objevovaly nekalé praktiky v oblasti slev, kdy byli dodavatelé zatlačeni „do rohu“ a museli slevy financovat oni. Kdo tedy u vás velké slevy dotuje?

Co se týká slev – tak ano, snažíme se být konkurenceschopní a zákazníkům přinášet vždy nejlepší ceny a kvalitu. Ale principiálně si zachováváme férové vztahy s našimi dodavateli a v tomto směru jsme úplně transparentní.

To znamená konkrétně co? Slevy dotuje váš řetězec, nebo se na nich podílíte společně s dodavateli?

S našimi dodavateli si dojednáváme konkrétní cenu, za kterou nakupujeme, a potom na základě trhu a naší konkurence, kterou pečlivě sledujeme, stanovujeme konečnou cenu.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video