O pacienty se musí soutěžit, říká majitel očních klinik Gemini Pavel Stodůlka

Pavel Stodůlka, majitel očních klinik Gemini

Pavel Stodůlka, majitel očních klinik Gemini Zdroj: Anna Vacková

Pavel Stodůlka, majitel očních klinik Gemini
Pavel Stodůlka, majitel očních klinik Gemini
Pavel Stodůlka, majitel očních klinik Gemini
Pavel Stodůlka, majitel očních klinik Gemini
5
Fotogalerie

Primář Pavel Stodůlka začínal na očním oddělení Baťovy nemocnice ve Zlíně a postupně vybudoval síť očních klinik Gemini se stamilionovými tržbami. „V devadesátých letech jsem se jezdil učit do světa. Je to dobrý pocit, když se dnes lékaři z Ameriky jezdí učit do Zlína,“ říká.

Proč se zrovna v očním lékařství tolik rozvinul soukromý sektor? Privátní oční kliniky v některých ohledech předehnaly státní pracoviště.

Náš obor se velmi rychle rozvíjí. Oční lékařství jsem si vybral proto, že je velmi efektivní. Pacient nevidí, lékař něco vcelku krátce udělá, a už když pacient odchází, vidí líp. Neokecáte to. Buď vidí líp, nebo ne. To mi připadá férové. Myslím, že právě to stálo také u zrodu soukromých klinik.

Technika nám najednou umožnila laserové operace očních vad, kdy během několika minut ten člověk prohlídne. Generace kolegů před námi si o tom ani zdát nenechávala, bylo to mimo realitu. Zjistili jsme, že máme něco, co lidé velmi oceňují. Velice rychle to těm očním chirurgům, kteří se laserové operace naučili, přineslo možnost nabídnout lidem něco, za co jsou ochotní si zaplatit a co jim rychle a bezpečně zlepší zrak.

To je velká změna nejen z pohledu pacienta, ale i lékaře, ne?

Dřív se medicína dělala tak, že přijde někdo nemocný, my popřemýšlíme a něco pro něj uděláme. Najednou přišla do oftalmologie rychlá efektivní služba ve spojení s byznysem. Lidé přicházejí, zaplatí, odejdou a druhý den ráno už dobře vidí. Adaptace na to proběhla v privátním sektoru mnohem rychleji a efektivněji.

Velké nemocnice na to nemají mentalitu, nejsou schopny na to zareagovat. Proto se to začalo rozvíjet v soukromém sektoru. Právě kombinace státních velkých nemocnic a flexibilních ambulantních privátních klinik přinesla optimální mix kvality péče o pacienta.

Myslíte, že by něco podobného mohlo prospět i jiným oborům?

Celé medicíně. Viděl jsem v konkrétních českých městech, jak byla před otevřením soukromé kliniky kvalita služeb ve veřejně vlastněné nemocnici jakoby zamrzlá, pacient tam byl tak trochu na obtíž. Když přišly soukromé kliniky, i v těch státních si najednou uvědomili, že je o pacienta soutěž, a i jejich přístup se zlepšil. Bylo by fajn, kdyby si politici uvědomili, že je dobré to takto vyvážit. Přijde mi to analogické se situací na kolejích. Jak začaly jezdit privátní vlaky, i ČD začaly soupravy víc čistit a vůbec víc myslet proklientsky. Zdravá konkurence je fajn.

Bylo na tom od začátku zásadní, že si oční kliniky mohly říci o peníze částečně pacientovi?

Nebylo to zásadní, jestli to zaplatí pojišťovna nebo pacient. Pokud provádíte výkony, které jsou na platbu pacientem, nemusíte žádat o smlouvu s pojišťovnou a nejste závislí na úřednících. Nicméně privátní oční kliniky dnes podnikají v několika segmentech péče. Jedním jsou laserové korekce očních vad, které zdravotní pojišťovny vůbec nehradí.

Druhé jsou operace šedého zákalu, kde zdravotní pojišťovny platí na klinikách, se kterými mají smlouvu, tu základní operaci. A pak je tu zbytek péče. Provádíme i nejsložitější operace sítnice, transplantace, operace s umělou rohovkou… Někdy mají lidé povrchní nesprávný dojem, že se na privátních klinikách dělá jen byznys. Děláme i velmi složitou péči a děláme ji, myslím, dobře.

Pavel Stodůlka (52)
Od roku 1991 do roku 2008 pracoval na očním oddělení Baťovy nemocnice ve Zlíně, v období od roku 2002 jej vedl. Na zahraniční stáže jezdil do Kanady, Německa, Francie i do USA. Několik metod očních laserových operací v Česku provedl jako první. Vybudoval a vlastní největší síť soukromých očních klinik v Česku Gemini s deseti pracovišti. V roce 2014 získal cenu EY Podnikatel roku Zlínského kraje. Operoval bývalého prezidenta Václava Klause nebo Tomáše Baťu. 


Co říkáte tomu, jak se mění pravidla pro nadstandard? V jednom období bylo zcela legální, že si při operaci šedého zákalu mohli pacienti připlatit za čočku, která jim zároveň vyřeší dioptrie, pak se to zas zrušilo.

Jsou věci, které pořád visí ve vzduchu. Nerad bych se v tom moc vrtal. Jsem přesvědčený, že základní operace by měly být hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a zároveň by mělo být umožněno pacientům připlatit si za nadstandard. Stát by přitom měl velmi pečlivě definovat, co nadstandard je.

I nejbohatší země jako Německo nebo Kanada mají problém uhradit veškerou péči. Nabízí se diskuze, že by si část toho mohli hradit lidé sami. Musí se přitom pečlivě hlídat, aby tu nevznikl byznys se zdravím. Nikdo nechce, aby toho, kdo nezaplatí, ošetřili špatně, a toho, kdo zaplatí, ošetřili dobře. Jsou ale věci, které jsou nadstandardní, a přitom velmi prospěšné.

Jakým způsobem jste se ve vašich klinikách popasovali se změnou systému? Dnes by si pacient, který chce nadstandardní materiál, měl zaplatit i tu operaci.

Ano i ne, myslím, že to je otázka na právníka. Jsou různé právní rozbory. Základní princip je, že když děláte kvalitní péči a lidé to vidí, jsou ochotni si ji zaplatit. Další problém je, že díky ne úplně čistým věcem, které se dějí v českém zdravotnictví, se nedostává peněz na péči. Dlouho kritizuji, že existují léky, které jsou sice stejně účinné, ale jeden je stokrát dražší. Ten stokrát levnější a stejně kvalitní jsme si v České republice zakázali v očním lékařství používat.

Rostou Gemini tržby?

Nemám na tuto otázku v rukávu odpověď. Pořád jsem a budu víc doktor než podnikatel. Některé věci dělám spíš citem. Když k nám přišli lidé, kteří u mě pracují v ekonomické sféře, divili se, že nemáme plán. Nemáme ho dodnes. Můj plán je dělat naši práci co nejlépe, jak to jde. Přesto to funguje. Některé konkurenční kliniky mají hory plánů, které je jen svazují a ničí. Hlásám strategii, že když budeme jako kolektiv dělat to nejlepší pro pacienty, budou k nám pacienti chodit, pošlou k nám své známé a budou ochotní si i připlatit.

To je celý váš byznys plán?

Navíc mám ještě jeden požadavek, který se někdy kolegům lékařům špatně implementuje. Kromě nejvyšší kvality zdravotní péče a toho, že se musíme k lidem chovat pěkně, tak navíc musíme pracovat efektivně. Lékaři si mnohdy myslí, že se celý svět točí kolem nich. Pro mě je efektivita provozu kromě kvality další klíčové slovo. Jsem schopen udělat více operací než jiní, udělat je rychleji, což je i lepší pro oko. Díky tomu, že máme zoptimalizované procesy, nás operace stojí v nákladech méně a jsme schopni ji nabízet za lepší ceny než konkurence a pořád je to pro nás ekonomicky přínosné.

Kde jste se učil efektivitě vy?

Měl jsem štěstí, že jsem měl dobré učitele, kteří byli napřed. Pan doktor Howard Gimbel svého času sám osobně prováděl deset procent všech operací v Kanadě. Vybudoval si renomé, že za ním pacienti jezdili z celé Kanady i z Ameriky. My jsme své renomé budovali ve Zlíně, což je z pohledu Prahy vesnice na východě, a přitom i lidé z Prahy jezdí na operace do Zlína. Tradice očního lékařství je tam dlouhá, my jsme ji rozvinuli a nakonec přenesli na deset klinik po celé ČR i do Vídně.

V jakém poměru se na tržbách podílejí pojištěnci a jakým samoplátci?

Hrubým odhadem je to půl na půl. Máme i zahraniční klienty, ale primárně jsme zaměření na české.

Kdo jsou ti cizinci?

Významnou skupinou zahraničních pacientů se v posledních letech stali Poláci. V Polsku lidé čekají na operaci šedého zákalu třeba tři roky. S hrdostí mohu říci, že česká oční chirurgie může směle konkurovat jakékoli světové. Nabízí se otázka, proč tomu tak není v Polsku, které má podobnou historickou zkušenost a ekonomiku. Podstatný vliv podle mě má to, že u nás vzniklo zdravé konkurenční prostředí. To pomohlo v rozvoji všem pracovištím.

V Polsku naproti tomu systém zatuhl. Pro lékaře je tam dobré, když jeho pacienti tři roky čekají na operaci, protože když otevře šuplík, něco mu tam dají, aby je vzal přednostně. To v České reublice není. Když jdete na oční operaci v Česku, můžete si vybírat, nemusíte uplácet a všude vám dají nabídku, co a za kolik můžete mít a čekací lhůty jsou minimální.

Jak dlouho sem klienti z Polska ve větším přicházejí?

Asi čtyři roky je růst jejich počtu exponenciální. Dnes jsou to desetitisíce pacientů za rok. Pro polské pacienty jsme v Ostravě postavili samostatnou kliniku.

Kolik dělá zákroků?

Tisíce za rok.

To jste významným poskytovatelem zdravotní péče v Polsku.

To jsme. Pacienti si to nechávají proplatit podle evropských pravidel od svých zdravotních pojišťoven. Do budoucna jim s tím budeme pomáhat, dnes zařizují formality specializované agentury, které polské pacienty vozí a vyřizují to za ně. My s nimi máme dohodu.

Máte deset klinik, před časem jste koupili oční centrum Vision od jeho zakladatelů. Chcete dál růst?

Jsme největší poskytovatel očních operací ve střední Evropě. Jestli budeme dál růst, tak ne za každou cenu. Nechci, aby kvantita převážila nad kvalitou. Nějaké nabídky přicházejí, ale velmi opatrně si vybíráme, co koupíme. Roste nám i počet operací a pacientů.

Poroste ještě počet pacientů? Nebo už můžete růst jen tím, že budete přebírat podíl jiným klinikám?

Tím, že laserové operace očních vad výrazně zlevnily, se umožnilo většímu množství lidí, aby si je dopřáli, a tím narostl jejich počet. Myslím ale, že konkurenční boj je na tomto poli velký.

Čím to, že šly ceny dolů?

Možná i díky tomu, že ty významné české kliniky už udělaly tolik operací, že laserovou techniku mohou snadno obnovovat. Cena se rozpustí na velké množství pacientů. Kdo dělá operací méně, může dnes jen těžko cenově konkurovat.

Bude se počet očních klinik snižovat? Dojde k větší koncentraci trhu?

Vypadá to tak. Nové kliniky moc nevznikají, některé z novějších dokonce zanikly, protože se nedokázaly ekonomicky prosadit. Spíše se kliniky spojují, než aby jich přibývalo.

Dostal jste naopak nabídku, abyste Gemini prodal?

Dostal. Jsem skepický k dlouhodobému úspěchu toho, když by kliniky oční chirurgie, která je hodně závislá na umu konkrétního očního lékaře, vlastnil velký investor. Podstatnou součástí našeho úspěchu je, že jsem denně v práci, že mě kolegové vidí, funguju jako vůdčí pes smečky. Udávám i nové trendy. Ukazuju, jak se mají zaměstnanci chovat k pacientům.

Kdo vám dával nabídku?

Měli jsme nabídku od jednoho z našich největších konkurentů. V Evropě se jedna z velkých očních klinik prodala čínským investorům. Člověk by našel investory.

Zaujalo mě, že se dá laserová operace oční vady koupit na slevovém portálu za méně než poloviční cenu. Člověk to v medicíně nečeká, takovou propagaci slev.

Některé kliniky nevědí, kudy kam, a zkoušejí pacienty získat jakkoli. Strategie prodávat operace na slevovém portálu podle mě nikam nevede.

Jak s lékaři spolupracujete, aby pacienty posílali k vám, a funguje nějaký systém jejich finanční motivace?

Nejdůležitější je, aby lékaři vnímali, že posílají svého pacienta na kvalitní pracoviště, kde se o něj dobře postaráme. Obovskou hodnotu má renomé daného chirurga. Vliv má ale celá atmosféra pracoviště. Někteří lékaři mají spíš smlouvu na pooperační péči. Po složitějších operacích potřebuje pacient více péče. Terénní lékař za to může od nás dostat ohodnocení, aby ji udělal. Stejně tak si může pacient přijít pro pooperační péči k nám. To je ale někdy těžké, vzhledem k tomu, že k nám jezdí pacienti z celé republiky.

Otevřeli jste nový byznys, Gemini optiky. Co vás k tomu vedlo?

Cítíme, že to péči o zrak dobře doplňuje. Někteří pacienti potřebují brýle, chceme jim poskytovat kompletní službu. Myslím, že to bude synergicky fungovat.

Co si od toho slibujete obchodně?

Že nám to zase přidá nějaké tržby. A že značka Gemini bude více vidět.

Kolik optik budete mít?

Ani na to nemáme plán. Chceme jich co nejvíc. Záleží na tom, jak se nám bude dařit.

Bude dávat smysl, když budete mít optiku u každé z vašich klinik?

Pokud to tak bude, řekneme si, že jsme splnili první etapu, a popřemýšlíme, co dál.