Většina nákupů začíná na internetu, říká František Štrupl z Googlu | E15.cz

Většina nákupů začíná na internetu, říká František Štrupl z Googlu

Google
Google
• 
ZDROJ: Youtube

Filip Zelenka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Exportovat nemusí pouze tradiční firmy, které vyrábějí produkty, ale i online obchody, které se v tuzemsku uchytí. Podle Františka Štrupla, obchodního ředitele Googlu v Česku, jsou navíc čeští online hráči nadprůměrně úspěšní při expanzi za hranice. „U velké části firem, se kterými spolupracujeme, tvoří export většinu jejich obchodu,“ říká Štrupl, který bude jedním z vystupujících na konferenci E-commerce Summit, kterou pořádá deník E15.

Co vás teď v Googlu nejvíce zaměstnává? 

Blíží se nákupní sezona, tedy Black Friday a Vánoce, teď probíhá nejnáročnější příprava na sezonu a příprava našich zákazníků. Pro ně je to stěžejní část roku a často rozhoduje o jejich výsledcích za celý rok. 

Co může Google udělat pro online obchodníky? 

Google vznikl jako vyhledávač a jedna z jeho hlavních rolí stále je právě vyhledávání, což online prodejcům pomáhá k obchodům. Když se zákazníci rozhodují o nákupu, tak jejich první kroky míří na internet, kde zjišťují detaily o zboží. V tom Google hraje velmi výraznou roli, například v Česku 64 procent veškerých nákupů, nejenom těch na internetu, začíná v online prostoru. V zahraničí je to ještě víc, na Slovensku je to dokonce skoro 80 procent. I tradiční země, jako je Francie, se v době covidu výrazně posunuly a online při nákupním rozhodování hraje velkou roli. 

E-COMMERCE SUMMIT 2021: ShipMonk, Google, eBay a další. 2 dny, 40 speakerů. Zjistěte víc >>>

Co mohou online obchodníci udělat pro to, aby byli více vidět na Googlu? 

Je důležité si uvědomit, že Google je v současnosti globální digitální obchodní platforma. Díky reklamám se firmy mohou velmi rychle a jednoduše dostat k velkému množství zákazníků po celém světě. Dnes je to celé o datech a o jejich kvalitě, pokud mají obchodníci dobrá data, tak reklama je jednoduchý prostředek k získání zákazníků. 

Kromě toho poskytujeme další služby jako analytické nástroje nebo YouTube. Chodí tam před nákupem velká část zákazníků a nechávají si například doporučovat produkty. 

Jak je pro Google důležitý segment online obchodů? 

Je to extrémně důležité, ale nejen pro Google, ale i pro českou ekonomiku, a to zejména kvůli exportu. 

Jak se daří českým obchodníkům expandovat za hranice? 

Nadprůměrně dobře. Důležité je, že Česko je malé, takže je tu i méně zákazníků, což firmy přirozeně vede k exportu a jsou v tom úspěšné. U velké části firem, se kterými spolupracujeme, tvoří export většinu z jejich obchodu, klidně 80 procent. Vidíme, že i celá řada projektů vznikajících v Česku má už od začátku ambice exportovat, což je velmi dobře. Zlepšila se i infrastruktura, konkrétní příklad je Zásilkovna, která na poli logistiky výrazně e-commerce firmám usnadňuje exportovat a řeší za ně celou řadu otázek. 

V Googlu se snažíme e-commerce firmy podporovat, máme data, která dáváme obchodníkům k dispozici, aby se dokázali lépe rozhodovat, na jaké trhy vstoupit. Zásadní je i cloud a jeho využití.

Máte k expanzím českých online obchodníků nějaká data?

K tomu nemám data ani si nemyslím, že by takový datový zdroj existoval. Ale například v případě našich klientů je průměrně 50 až 60 procent z celkového objemu obchodů, které přicházejí ze zahraničí. Navíc růst prodejů v zahraničí je o polovinu větší, než je v tuzemsku. 

Když se podíváme na zákazníky, jsou nákupy Čechů něčím specifické? 

Není to už tak, že bychom byli odlišní jako v minulosti, kdy se v tomto smyslu zmiňoval odběr na dobírku. Ale v průběhu času a kvůli covidu se rozdíly mezi českými a zahraničními zákazníky stírají. V Česku pořád dominuje elektronika a domácí spotřebiče, v době covidu výrazně narostly i segmenty potravin a oblečení. To je pro Čechy specifické, třeba u online prodeje potravin jsme výrazně pokročilejší než okolní země i západní Evropa. 

Zároveň přes mobily Češi nakupují jen ve 20 procentech nákupů, výrazně tedy stále vede počítač. V Evropě je přitom průměr kolem 45 procent všech obchodů vyřízeno z mobilních zařízení. 

Nejoblíbenější je stále elektronika? 

Ano, zejména počítače, telefony a pak domácí spotřebiče, to jsou stále dominující kategorie. 

Kdo na internetu nakupuje? 

Výrazně se zvýšil podíl online nákupů ve dvou věkových kategoriích, lidí nad 55 let, a naopak hodně mladých lidí, tedy generace Z. Tím, jak napříč všemi věkovými kategoriemi byli lidé donuceni nakupovat online, nebudou se zcela vracet do offline světa, pozměnilo to jejich nákupní chování. Mezi online a offline nákupy se stírá hranice, dřív byli lidé hodně vyhranění, kdy výrazně preferovali jeden ze způsobů, ale dnes se posiluje trend multikanálu, kdy se to začíná prolínat. Už i offline tradicionalisté si před nákupem dělají online průzkum, kdy zjišťují nákupní možnosti. 

Jaký to může mít důsledek? 

Nákupní cesta začíná podnětem, na konci je nákup, ale mezi tím je dlouhá fáze. Z našich dat vyplývá, že u některých produktů jde před finálním nákupem až o 500 interakcí mezi zákazníkem a obchodníkem. Extrémně důležité je, aby obchodníci po celou dobu udrželi pozornost lidí, aby se nesoustředili jen na začátek nebo na konec. Aby pracovali se zákazníky po celé cestě, což platí pro online i offline prodejce. Kamenné obchody proto musejí silně posilovat v onlinu svoji přítomnost, musejí projít digitální transformací, protože kdo to nebude mít podchycené, ten nevyužije potenciál svého byznysu.

Chystáte v Googlu nějaké novinky? 

Zdůraznil bych vzdělávání, hlavně obchodníků, pokrok jde rychle dopředu. Chceme pomoci, aby obchodníci stíhali tempo, na konci září spustíme vzdělávací program pro e-commerce maloobchodní firmy. Stěžejní je například využití umělé inteligence pro byznys, což pomáhá firmám být výrazně efektivnější a pokročilejší, a tedy i lépe exportovat. 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video