Vznikl smrtící mix, který bičuje firmy, říká exposlanec za ANO a majitel Brana Pavel Juříček

Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano

Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano
Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano
Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano
Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano
5
Fotogalerie

Jednoho z nejbohatších Čechů a bývalého poslance hnutí ANO Pavla Juříčka odstupující Babišova vláda zklamala. Z vysoké politiky letos odešel. Podle svých slov už nechtěl poslouchat „nesmyslné bláboly lidí, kteří ještě mají na zadku skořápku”. Ale řízení země kritizuje dál. „V návrhu státního rozpočtu šlo najít mnohem více úspor, i když to Alena Schillerová popírá. Viděl jsem řadu položek, kde mohla šetřit,“ říká Juříček s tím, že ve své vlastní firmě, výrobci autodílů Brano, uspořil obrovské peníze utažením opasku.

 

S jakými pocity po čtyřech letech opouštíte Sněmovnu a vládu ANO s ČSSD?

S jistým zklamáním. Spoustu věcí jsme mohli udělat podstatně lépe. Musel jsem se vymezit vůči zavření průmyslu nebo nesmyslům ohledně „nekonečné“ nemocenské. Nejdřív musím vydělat peníze. Až pak rozdávat. Zavření průmyslu, nemocenská nebo ošetřovné byly návrhy z dílny paní Maláčové (ministryně práce a sociálních věcí za ČSSD, pozn. red.), jenže ony prošly i vládou. Ve firmě osobně přemlouvám lidi, aby se očkovali. Ještě dřív než Škodovka jsme začali testovat zaměstnance.

Celkové čtyřleté působení Babišovy vlády, jíž jste byl součástí, tedy hodnotíte spíše kriticky?

Dal bych jí tři minus. Mě ať hodnotí jiní. Ve Sněmovně jsem příliš nevystupoval, na hospodářském či rozpočtovém výboru jsem ale byl aktivní. V roce 2019 jsem říkal, že bude krize. Letos v květnu jsem varoval, že přijde devítiprocentní inflace. Věděl jsem, jak všechny komodity rostly.

Video placeholde
Volební lídři 2021: Andrej Babiš (ANO) • Videohub

Znovu jste tedy letos nekandidoval kvůli zklamání z Babišovy vlády?

Měl jsem k tomu dva důvody. Jsem typ výkonného člověka. Neumím tam sedět na zadku. Navíc poslouchat ty nesmyslné bláboly lidí, kteří ještě mají na zadku skořápku. Oni ty nesmysly vedou s takovým tím nádechem „já si myslím“.

To jste nečekal, když jste za ANO kandidoval do Sněmovny?

Částečně. Když ale něco říkám, tak to musím vědět. A ne vystoupit s tím, jaký mám pocit. Pocity má jedenáct milionů občanů.

Předpokládám, že teď mluvíte o politicích napříč stranami včetně hnutí ANO.

Ano.

Když vás i ANO zklamalo, zrušíte své členství v hnutí?

Vstupoval jsem do něj v roce 2016. Ne s cílem, že bych šel do Sněmovny, ale proto, že mě o to pan Babiš požádal. Zakládal jsem místní buňku hnutí. Nejsem z těch, kteří by utíkali z paluby. Členem zůstávám.

Co vám vadilo na krocích vlády nejvíce?

Třeba karenční doba. Okamžitě se zvýšila míra nemocnosti. Rázem u nás ve firmě to z 2,5 procenta skočilo na sedm procent. Všichni ve Sněmovně plácali o tom, co si myslí. Já jim říkal, že my to víme, jak to dopadne. A taky že ano. Stejně tak patnáctiprocentní nemocenská nebo zmíněné zavření průmyslu. Nesmysly.

Že se Česko za Babišovy vlády zařadilo k zemím s nejhoršími statistikami co do množství obětí pandemie covidu-19, to vám nevadí?

Byl jsem jeden z prvních, kdo začal testovat zaměstnance. Za branou firem ale disciplína nebyla žádná. Často jezdím do zahraničí. Vezměte si třeba tolik kritizovanou Brazílii. Tam neexistovalo, abyste přišel do obchodu bez roušky. Opozice nám všechno blokovala. Italové, Angláni, Francouzi se k tomu postavili společně. Jen my jsme byli Švejci. Já u toho byl. U nekonečných diskusí o nouzovém stavu. Přitom ten jediný představoval pro vládu řešení, jak zasáhnout. Až se nakonec společnost rozdělila na podporovatele a odpůrce očkování. Máme 59procentní proočkovanost, přestože se ví, že je to jediná cesta, jak pandemii překonat. Není to jen záležitost vlády, ale i opozice. Kritizovala každý náš krok. To bylo k nesnesení. Portugalce řídil bývalý generál loďstva, který měl reputaci, lidi ho respektovali a mají téměř stoprocentní proočkovanost u dospělých.

Z řad nastupující nové vlády místy zaznívá, že chcete jako hnutí ANO stát záměrně předat v co nejhorším stavu. Kritizují například nabírání desítek nových úředníků na ministerstvo financí a další kroky. Co si o tom myslíte?

Jak znám Alenu Schillerovou nebo Karla Havlíčka, se kterými si tykám, nebo Andreje Babiše, se kterým si netykám, tak to jsou nesmírně pracovití lidé. Že by chtěli poškozovat ČR? To je totální nesmysl. Možná dělá někdo nějaké schválnosti, ale určitě ne na základě požadavků těchto lidí, které považuji za čestné, morální. Samozřejmě byli v koalici s ČSSD, která často strašlivě vydírala odstoupením z vlády. Byl jsem u toho. ANO se nechalo vydírat.

Vlastníte jednoho z největších českých výrobců autodílů Brano. Autoprůmysl čelí nedostatku dílů, zdražování materiálů či energií. Co vám dělá největší starosti?

Když vám spadnou tržby o čtyřicet procent a náklady vzrostou na dvojnásobek, tak to trojčlenkou nevyřešíte. Vzniknul smrtící mix, který bičuje firmy - kombinace mnoha různých faktorů. Naštěstí jsem vždy „jezdil“ za své peníze - nemáme žádné úvěry - a předvídal krize. Jsme bohatá firma, máme nastřádáno. Přežijeme bez problémů. Nicméně už loni v květnu jsem na sebe jako krizového manažera stáhnul všechny objednávky v oblasti fixních nákladů a ve čtyřech divizích dělám i variabilní náklady. Tak funguje řízení v krizi. Místo delegace koncentrujete moc do osvícených rukou a mozků. Uspořil jsem obrovské peníze utažením opasku. Musíte šetřit i na věcech, které se lidí dotknou. Pak poznají, že je krize.

To vám tedy musí šeredně vadit, že se podle toho nechovala vláda, jíž jste byl součástí. Jak hodnotíte takřka půlbilionový schodek státního rozpočtu z dílny ministerstva financí na příští rok?

Ano, vadí mi to. Byla to chyba. Šlo najít mnohem více úspor, i když to Alena Schillerová popírá. Říká o sobě, že byla „skrblík“. Je jednoduché ji kritizovat. Viděl jsem řadu položek, kde mohla šetřit. K tomu ale musíte mít politické zázemí, odvahu a nástroje.

Myslíte, že by byla paní ministryně spořivější, pokud by nad sebou neměla premiéra Babiše?

Není to o Babišovi, Havlíčkovi nebo Schillerové. Například pro snížení kritizovaného množství více než čtyř set tisíc státních zaměstnanců potřebujete změnit služební zákon. K tomu nebyla vůle především z opozice. Ten zákon je jako beton v kalhotech. Nic neuděláte. Bez jeho úpravy nic nezmění ani nová vláda. Poškrtá mrtvé duše, ale slučování agend a zjednodušování procesů na ministerstvech nezvládne.

Jak hodnotíte krok České národní banky, která ve snaze krotit inflaci zvýšila úrokové sazby? Udělala dobře?

Růst cen ocele, plastu či elektroniky nevzniká v Česku. Na to nemáme žádný vliv. Krok ČNB je ale logický. Než to udělala, ptali se mě kolegové ve firmě, co tipuji. Řekl jsem, že jestli to nejsou pitomci, zvednou sazby na 2,75 procent. A stalo se. Všechny nás to ovlivní. Inflace se propíše všude. Budeme muset zvýšit mzdy, a to podle úspěchu rozpočtů jednotlivých divizí. Podle toho, kdo si jak vydělal.

Na kolik vás přijde dražší energie či materiály? Kolik jste dokázali uspořit?

Letos jsem proškrtal fixní náklady o čtvrtinu, tedy ušetřil asi šedesát milionů korun. Proto říkám, že to jde - i na vládní úrovni. Krizi jsem očekával. Rozpočty firmy jsem proto už dříve nastavil na nižší čísla, než jsme měli v minulosti. Společnost Brano byla nastavená na 4,9 miliardy tržeb z předešlých 5,2 miliardy. Na konci roku budeme na asi 4,7 miliardy. Skupina Brano ale bude mít tržby zase kolem šesti miliard. Velký problém nám ale dělá energie. Náklady na energie nám vzrostly sedminásobně. Měli jsme extrémně výhodnou tříletou smlouvu na 24 eur za megawatthodinu, teď máme 151,4 eur. Kalkulovali jsme s něčím kolem osmdesáti eur.

Zdražujete?

Naše slévárna dodává například do stavebnictví v zahraničí, tam ano, tam ceny rostou. Automobilky nám ale neuznávají vůbec nic, žádné zdražení kromě zvyšujících se cen materiálů neakceptují.

Jak se díváte na transformaci evropského autoprůmyslu směrem k elektromobilitě?

Elektromobilita tu bude. Ne ale v takovém rozsahu, jak si myslí Evropská komise a další. Elektromobilita není zelená. Je to jen ideologie. Na výrobu elektromobilu spotřebujete sedmkrát víc energie než na výrobu klasického auta. Zásuvka není zelená. V Česku je z 39 procent černá. Logická je elektromobilita v Norsku, kde mají vodní elektrárny. Maximálně využili limity vlastních zdrojů - proto denně stojí dva tisíce elektromobilů v Oslu, protože nemají šťávu.

Zacloumal by s Branem silně možný konec prodeje nových aut se spalovacími motory v Evropě?

Vždy jsme se orientovali spíše na karoserie a jiné výrobky. Přišli bychom asi o tři procenta naší produkce. Teď se soustředíme na budoucí náběh výroby na vyšší objemy. Čipy jsou jen špičkou ledovce. Je to o křemíku, hořčíku, kabelových svazcích či mědi. Jakmile tyto nedostatkové materiály doběhnou, musíme být připraveni. Bude to několik skoků po deseti až patnácti procentech, aby se vyrovnal dluh poměru poptávky a nabídky. To je v půlročním horizontu nejvýznamnější milník. Obrovský problém je ale lidská síla: dlouhodobě chybí zaměstnanci. Ne pouze operátoři, ale celá struktura středoškoláku a vysokoškoláků, seřizovačů či mechatroniků.

Jaké máte plány se stoprocentním vlastnickým podílem v Branu?

Máme sepsanou rodinnou ústavu. Moje děti zdědí všechny mé akcie. Syn Václav bude 51procentní majoritní akcionář. Já budu ještě pět let ve firmě a v sedmdesáti letech předám řízení Václavovi. Postupně předám akcionářské podíly tak, aby mohli být potomci samostatní a řídit firmu. Proces už začal. Václav je zodpovědný za dvě naše čínské fabriky, za vývoj, bude zodpovědný za další dceřinou společnost, také za firmu Brano IT. Je členem vedení. Vyvrcholí to předáním podílů: 51 procent synovi, každá dcera dostane 24,5 procenta. Václav ještě půjde do Švýcarska studovat MBA.

Jakým směrem se má Brano ubírat, abyste ho předával v dobré kondici?

Život je o inovacích. Už jsme velmi robotizovaná a automatizovaná firma. Tam nevidím prostor pro zlepšování, na rozdíl od inovace výrobků. Už žádné železo. Ale plasty a elektronika. Entertainment se bude dotýkat čím dál více věcí. Život je o bezpečnosti, snadnosti, digitalizaci. Tudy půjdeme.

Zvýšíte investice do těchto oblastí?

Ročně proinvestujeme kolem 220 milionů v Česku. Čekáme i růst v Číně, kde máme připravené nové výrobky. Chystáme jejich uvedení na tamní trh, budou první svého druhu na světě.

O co konkrétně půjde?

Je to přední kapota, dveře, čím dál sofistikovanější komponenty na sedačky - lidé chtějí, aby byla elektronicky řízená. Tímto směrem jdeme. Stejně tak častější používání kamerových systémů. Senzorika, lasery, kamery. To v Číně vyrábíme.

Váš celkový majetek má přesahovat šest miliard korun, jak ho chcete uchránit před inflací?

Mám dva miliony akcií Plug Power (jedna aktuálně stojí zhruba 43 dolarů, pozn. red.). Ty nemusím nijak chránit, dál porostou. Obecně své peníze chráním tím, že investuji: do větrníků, Rohlík.cz, Dámejídlo.cz, zdravotnictví nebo třeba do developerského projektu ve Varšavě. Česko už nikoho v zahraničí nezajímá, naopak ve Varšavě barák ještě ani nestojí a už je z osmdesáti procent pronajatý. Zaměřuji se na inovativní věci - třeba na umělou inteligenci, která dokáže počítat s onkologickými problémy. Vždycky jsem mířil k prevenci. A zdravotnictví je byznys budoucnosti.

Kam byste naopak peníze nedal?

Velký otazník jsou kryptoměny. Vždy jsem byl proti nim. Jakmile nemáte kontrolu centrálních bank, pouštíte se do velkého rizika a neznáte reálnou hodnotu. Velmi opatrný bych byl i v případě boomu IT technologických firem. Svět se převrátil. Spousta filozofů říká, že Facebook či Twitter už nevytváří přidanou hodnotu společnosti. A je to přidaná hodnota, která má šanci generovat potenciální profit. Filozofové zpochybňují i tyto největší hráče, že společnost naopak brzdí. Místo abychom smýšleli pozitivně, tak se z nás stávají pouzí plivači do cizích polívek. Snižujeme si vlastní intelektuální potenciál. Svět se změní. Už nebudete chtít komunikovat s každým. Budete se orientovat na lidi, kteří něco dokázali.

Pavel Juříček (65)

Předseda představenstva a generální ředitel jednoho z největších českých výrobců autodílů Brano. V končící vládě Andreje Babiše působil coby poslanec čtyři roky v barvách hnutí ANO, jehož je členem. Dříve působil jako viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, v roce 2006 obdržel cenu podnikatel roku.