Jak přežít pokles tržeb. E-shopy sázejí na svou kamennou tvář

Event uspřádaný značkou Kytary.cz v pražských Modřanech

Event uspřádaný značkou Kytary.cz v pražských Modřanech Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Kdysi výdejna, dnes i prodejna. Tak se postupně mění tvář Zootu i dalších internetových obchodů.
Jan Bednář - ShipMonk
3
Fotogalerie

Módní lovebrand Zoot měl kdysi v kancelářích na pražském Smíchově křídou vyvedený nápis Money must be funny. To bylo ještě předtím, než firma dua Ladislav Trpák a Oldřich Bajer skončila s dluhem 752 milionů v insolvenci. Dnes pod novými majiteli žije svůj druhý život a změnila část svého obchodního modelu, který ji kdysi přivedl do potíží. Z eshopových výdejen zboží se staly kamenné obchody. Jenže ne takové, jaké běžně člověk navštěvuje.

Styl, jakým začal ZOOT měnit a rozšiřovat své prodejny, se stává novým modelem propojujícím on-line a off-line byznys. V důsledku jde o úplně novou roli kamenných obchodů, které tak dostanou šanci přežít i v digitálním věku. „Ke konceptu ZOOT kabinek jsme chtěli přidat i místa, kde si kdokoliv může rovnou nakoupit, prohlédnout nebo vyzkoušet třeba naši vlastní značku ZOOT.lab a kde se přitom můžeme se zákazníky potkávat a pořádat akce a eventy,“ říká CEO firmy Milan Polák.

Novému typu obchodů, o kterém hovoří, nejde ani tak o co největší zisk. Mají zákazníka přimět k vyzkoušení zboží, poradit mu, upozornit na značku díky eventu nebo workshopu a celkově se zákazníkem navázat vztah, který se velmi pravděpodobně zpeněží později na internetu. Kamenné prodejny tvoří firmě jen deset procent tržeb, ale zbavovat se jich nechce právě z důvodu kombinace on-line a off-line prodeje. „Za dva měsíce provozu jsme v prodejnách udělali tři eventy a popravdě ta atmosféra na nich se on-line nedá nahradit. A tak se v roce 2023 určitě chystáme pokračovat,“ doplňuje šéf firmy.

Podle Jana Vetyšky, šéfa Asociace pro elektronickou komerci (APEK), se kamenná prodejna také stala puncem důvěryhodnosti on-line obchodu. „V uplynulých letech došlo a nadále dochází k prolínání on-line a tradičního prodeje. Původně čisté eshopy otevřely své prodejny či výdejny a většina kamenných obchodů nabízí nyní prodej také on-line. V současné době, kdy došlo ke zpomalení růstu e-commerce, mohou být kamenné prodejny přínosným doplňkem,“ popisuje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!