Němci si oblíbili ekologii. Jenže také létání a jízdu v SUV
Přestože německá veřejnost dvoutřetinovou většinou podporuje snahu o ochranu klimatu, v běžném spotřebitelském chování se to zatím tolik neprojevuje. Prodejci například dál hlásí rekordní odbyt letenek, zejména letů směřujících k asijským mořím. Obrovským tempem roste i prodej velkých automobilů s vyšší spotřebou.
Hranice milionu prodaných SUV automobilů byla překonána už v listopadu, kdy celoroční prodej v součtu dosáhl na 1,03 milionu vozů, což je meziroční nárůst o osmnáct procent. Podíl SUV na celkových prodejích v Německu překročil třicet procent. Už příští rok bude podle odborníků každé třetí auto prodané na německé půdě patřit do třídy SUV. „Vysoké tempo prodejů SUV vozů bude pokračovat i příští rok. Bod obratu tohoto trendu je zatím v nedohlednu, o čemž svědčí i srovnání s dalšími automobilovými trhy,“ vysvětlil odborník na německý automobilový trh Ferdinand Dudenhöffer.
„Bude-li růst prodejů SUV pokračovat rychle jako posledních pět let, můžeme se už v roce 2025 dočkat toho, že SUV bude tvořit polovinu všech prodaných nových vozů,“ předpověděl Dudenhöffer, podle jehož odhadu poloviny trhu nových vozů dosáhnou auta typu SUV až v roce 2030.
Přesto jde o trend, který působí proti snahám o snižování uhlíkové stopy, kterou německá veřejnost ve velké většině podporuje. V Německu ale už delší dobu probíhá debata, v níž se zejména liberální politici snaží vysvětlit, že SUV při pravidelném běžném užívání produkuje méně CO2 než vozy nižší třídy. K největším obráncům SUV patří šéf pravicové FDP Christian Lindner. „Nejde jen o druh pohonu a spotřebu, ale i o celkovou uhlíkovou bilanci. Naftové SUV, které používáte jen zřídka, je mnohem ekologičtější než malá benzinová auta, s nimiž denně najezdíte stovky kilometrů,“ nechal se slyšet Lindner.
Kritici SUV ale tvrdí, že Lindner a další obhájci těchto vozů do uhlíkové stopy automobilů SUV nezapočítávají náklady na výrobu a likvidaci vozů. Německá motoristická organizace ADAC je do celkové uhlíkové stopy jednotlivých vozů zařadila a zjistila, že u malých benzinových aut je uhlíková zátěž 5400 kg CO2, u nižší střední třídy 6350 kg, u vyšší střední třídy 8893 kg CO2. Ani tato hojně komunikovaná čísla ale zatím nepřiměla Němce k tomu, aby se svých oblíbených SUV vzdali.
Autor je spolupracovník redakce