Zdroje peněz vyschly. Kapitálové výdaje firem se řítí do nejhlubší propasti za čtrnáct let
Velké a střední společnosti po celém světě sníží letos kapitálové výdaje v průměru o dvanáct procent. Důvodem jsou negativní dopady opatření přijatých ve snaze zabránit šíření koronaviru. Propad bude nejhlubší za čtrnáct let, a tedy vyšší i než v době finanční krize v roce 2009. Vyplývá to z průzkumu agentury Reuters.
Pro mnoho firem bude mít zkušenost s karanténou, kdy jim peněžní toky zcela vyschly, dlouhodobý dopad na jejich ochotu riskovat a investovat, upozornil hlavní ekonom britské společnosti Schroders Keith Wade. „Slabší investice také ztíží oživení produktivity a posílí výsledné zpomalení růstu HDP,“ dodal.
Nejsilnější škrty podle jednotlivých sektorů čekají energetiku, výrobce spotřebního zboží považovaného za zbytné a reality. Pokles výdajů by měl pohybovat v rozmezí 20 až 25 procent.
Z velkých firem již vysoké snížení výdajů oznámily energetické kolosy BP a Exxon Mobil a průmyslový konglomerát General Electric. Jejich kapitálové výdaje mají letos klesnout nejméně o 20 procent.
Podle zemí by se výdaje firem v USA měly snížit o 22 procent, v Rusku o 19,2 procent a ve Francii o 13,4. V Asii s největšími škrty výdajů počítají firmy v Jižní Koreji, v průměru o 16 procent. V Japonsku mají kapitálové výdaje firem klesnout o 11 procent. V Číně se čeká snížení výdajů mnohem nižší, o pouhých 4,5 procenta.
Analytici také očekávají, že firmy sníží letos v průměru provozní náklady o 19,7 procent, rovněž nejvíce za čtrnáct let. Výnosy jim mají klesnout o pět procent.
Analytik Wells Fargo Investment Institute Mark Litzerman upozornil, že různá odvětví vykazují odlišnou míru zotavení. „Hotely, restaurace a služby zaměřené na trávení volného času, maloobchod a letecké společnosti by měly oživit rychleji zejména za předpokladu, že bude představena účinná vakcína,“ prohlásil. Rychleji oživí proto, že je koronavirová krize zasáhla tvrději, a oživení tak bude z nižšího základu prudší. Návrat na předchozí úrovně ziskovosti může nicméně trvat déle kvůli trvalejším změnám v chování spotřebitelů, dodal.