Babišovy traktory už tolik nevydělávají, zlepšení mají přinést čínské automobily

Traktor prodávaný Agrotecem.

Traktor prodávaný Agrotecem. Zdroj: archiv

Jiří Liebreich
Diskuze (0)

Traktory, kombajny, stroje na setí, hnojení, mulčování či sklizeň. Trh se zemědělskou technikou zpomalil, což se negativně projevilo i do hospodářských výsledků Agrotecu, jenž spadá pod koncern Agrofert expremiéra Andreje Babiše. Jednomu z předních obchodníků se zmíněnou technikou se výrazně propadly tržby i zisk. Pozitivní impulz do dalšího podnikání si společnost slibuje od byznysu s osobními automobily, zajímá se například o přeprodej těch čínských.

Agrotec patří k významným českým prodejcům zemědělské techniky. Importuje stroje značek New Holland, Amazone či Pichon, prodává také vozy značky Molčík a další. Nejčastěji se jedná o traktory, kombajny a obecně o stroje pro práci s půdou, které tvoří většinu byznysu Agrotecu. Kromě toho prodává také osobní vozy, například značky Škoda a Kia, nejčastěji na Moravě.

Ochlazení na trhu se zemědělskou technikou však expremiérův podnik citelně oslabilo. Zatímco předloni dosáhl čistý obrat Agrotecu 5,7 miliardy korun, loni „pouze“ 4,6 miliardy. Čistý zisk se snížil hned pětinásobně na 23 milionů.

„Výsledky v hlavní komoditě, zemědělských strojích, jsou tradičně ovlivňovány faktorem, kterým je výsledek sklizně a dosažené výkupní ceny. Společnost má oproti uplynulým letům snížené zásoby zboží, a to z důvodu tlaku na jejich výprodej během roku 2024,“ píše Agrotec ve výroční zprávě podepsané předsedou představenstva Martinem Radou. Podnik přiznává, že nedosáhl vytčených obchodních cílů, ale očekává, že si udrží svou pozici na trhu a že pro něj bude letošní rok úspěšný.

Trh se zemědělskou technikou ochlazuje v celé Evropě

O tom, jak se loni propadly evropské trhy například s traktory, vypovídají data analytické společnosti Systematics International. Ukazují, že si zákazníci v Evropské unii loni zaregistrovali jen přes 144 tisíc nových traktorů, o osm procent méně než v roce předešlém. Prodeje tak byly vůbec nejnižší od roku 2014, kdy se ještě řada zemědělců vzpamatovávala z úderu světové finanční krize.

Až na čtyři výjimky klesaly všechny evropské trhy. Česko o dvanáct procent, nejvíce Maďarsko o 45 procent. Proti evropskému trendu šli zákazníci pouze v Belgii, Řecku, Portugalsku a Španělsku. Povětšinou se tak dělo kvůli nižším cenám zemědělských komodit, kvůli kterým klesly příjmy zemědělců a s nimi i ochota investovat do nových strojů.

„V zemědělské technice jsme nejvíce pocítili propad prodejů na maďarském trhu. Vlivem příslibu nových dotačních projektů došlo ke stagnaci a ztrátě více než poloviny trhu během roku. Český trh loni mírně ztrácel a naopak slovenský díky projektům nabíral na síle, což se významně projevilo v první polovině letošního roku,“ uvádí mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský. „Letos nicméně nadále dochází k poklesům jednotlivých segmentů trhu v celé střední Evropě,“ dodává.

Nezanedbatelným dílem se na byznysu Agrotecu podílí také osobní automobily. Jen loni vytvořila tato divize obrat zhruba 1,3 miliardy a na rozdíl od zemědělské techniky nebo nákladních automobilů mírně roste. Babišův podnik zde vidí potenciál do budoucna, proto chystá expanzi. Té chce dosáhnout i prostřednictvím nového partnerství s DR Automobiles.

Čínské automobily jako řešení?

Italská automobilka montuje východně od Říma v Číně vyráběné automobily čínských automobilek JAC, Chery, BAIC či Dongfeng. V Itálii vozy upravuje, aby splňovaly evropské standardy, přeznačuje a pod značkami DR, Evo, Sportequipe, ICH-X a Tiger je přeprodává na evropské trhy. Italské společnosti se daří, jen na domácím trhu loni udala přes 26 tisíc veškerých aut, více než Mazda či Volvo. Dostala ale také pokutu v přepočtu asi 150 milionů korun za to, že zákazníkům zatajovala čínský původ vozů.

Agrotec vidí DR Automobiles jako „velmi progresivní“, takže ji oslovil se zájmem o spolupráci. První vozy dovezl na český a slovenský trh koncem ledna. „Řádově jsme zatím dovezli a prodali desítky vozů v mixu všech značek, číslo narůstá každý den,“ uvedl generální ředitel Agrotec Group Martin Rada začátkem dubna. Do dvou let hodlá prodávat tisíce vozů ročně a dosáhnout dvouprocentního tržního podílu. Pro představu: v Česku se loni prodalo téměř 232 tisíc nových aut, dvouprocentní podíl tak odpovídá zobchodování zhruba pěti tisíc vozů.

Agrotec proto investuje vyšší desítky milionů do vybudování sítě prodejen. Jen letos má otevřít osm poboček v Česku a další čtyři na Slovensku. Již otevřené pobočky provozuje v Hustopečích, Břeclavi, Bratislavě a Nitře. Postupně se plánuje dostat do všech regionů Česka i Slovenska.

Do showroomů by mohly zákazníky lákat i čistě elektrické vozy čínských značek. DR Automobiles v Itálii nabízí například DR 1.0, tedy 3,2metrový minivůz s cenou od 18 900 eur (466 tisíc korun). Model disponuje baterií o kapacitě 31 kilowatthodin, jež má umožňovat dojezd až 294 kilometrů. V letošním roce se však Agrotec soustřeďuje na spalovací vozy.

Začít diskuzi