Další konflikt, další zdražování. Krize v Rudém moři může zvýšit ceny v Česku

Jemenští povstalci Húsíové ohrožují lodě v Rudém moři

Jemenští povstalci Húsíové ohrožují lodě v Rudém moři Zdroj: Reuters

Útoky jemenských povstalců na obchodní lodě ohrožují stabilitu globalizovaného obchodu, zdánlivě vzdálené problémy budou mít vliv i na české prodejce. Někteří obchodníci už přiznávají, že v případě dlouhodobějšího konfliktu budou nuceni přistoupit k zdražení svého zboží. Lodní dopravci musejí využívat alternativní trasu kolem Mysu dobré naděje, což prodlužuje dobu přepravy až o dva týdny a snižuje kapacity rejdařů. Také proto se USA a Británie rozhodly zakročit a udeřit ze vzduchu a z moře proti vojenským pozicím húsíjských povstalců.

12 procent globálního obchodu proplouvá Suezským průplavem. Ten však nyní využívá k lodní přepravě z Asie do Evropy jen zlomek dopravců, v posledních dnech podle logistické společnosti Flexport volilo delší plavební trasu kolem Mysu dobré naděje 95 procent lodí. Tato objížďka prodlužuje cesty rejdařů o šest tisíc kilometrů a palivo potřebné pro plavbu prodražuje o milion dolarů. 

Údery prý povstalce nezastaví

Problémy v Rudém moři trvají již od listopadu a aktuálně nejeví známky zmírnění. Americké a britské síly, které v oblasti působí v rámci operace Prosperity Guardian, oznámily, že od 19. listopadu jemenští povstalci podporovaní Íránem podnikli vůči obchodním lodím už 26 útoků. Húsíové své útoky obhajují podporou teroristického hnutí Hamás v boji proti Izraeli. Podle Spojených států nicméně útočí i na lodě, které nemají žádné vazby na Izrael. 

Pokud by útoky trvaly déle, byla by to po pandemických otřesech a Ruské agresi na Ukrajině další rána pro celosvětový byznys. To si světové vlády uvědomují, během páteční noci proto americké a britské armádní síly podnikly útok na pozice jemenských rebelů Hútíů s cílem oslabit jejich útočné schopnosti proti obchodním lodím. „Ať už si myslíte o důvodech Hútíů a jejich ospravedlnění cokoli, nemůžeme jim dovolit, aby se snažili přiškrtit světový obchod jako vydírání za dosažení svých politických a diplomatických cílů," uvedl britský ministr ozbrojených sil James Heappey.

Obsah pouze pro přihlášené uživatelePřihlásit nebo Registrovat

Už v prosinci oznámila nábytkářská Ikea, že kvůli nejisté situaci v Rudém moři bude zřejmě mít problémy s dodávkami některého zboží, nyní výrobce elektromobilů Tesla uvedl, že kvůli nedostatku komponentů na dva týdny zavírá berlínskou továrnu. 

Není ovšem jisté, že vojenská akce Britů a Američanů přinese zklidnění. „Potvrzujeme, že tato agrese proti Jemenu nemá absolutně žádné ospravedlnění, protože nedošlo k ohrožení mezinárodní plavby v Rudém a Arabském moři,“ prohlásil mluvčí povstalců Mohammed Abdulsalam na sociální síti X s tím, že se zaměřují na izraelské lodě a lodě, které směřují do Izrael. Abdulsalam dodal, že se USA a Spojené království mýlí, když se domnívají, že je údery odradí do podpory Palestiny a Gazy. 

Problémy v Česku

Kvůli přetrvávajícím problémům někteří čeští obchodníci avizují, že v případě dlouhodobých problémů v Rudém moři může kvůli rostoucí ceně logistiky dojít ke zdražení zboží v jejich nabídce. To by mohlo ve výsledku negativní vliv na očekávané ustálení cen v tuzemských obchodech, které v posledních dvou letech rostly výrazně více než v minulosti. 

„Obecně jsou nyní ceny dopravy velmi nestabilní a mění se v podstatě každý týden. Aktuálně jsou na 2–3násobku listopadových cen. Pokud by se ceny dopravy na těchto úrovních ustálily dlouhodobě, museli bychom přistoupit ke zdražení,“ říká obchodní ředitel prodejce elektroniky Datart Jan Pospíšil. 

„Vyšší ceny námořní přepravy se v cenách solárních panelů pravděpodobně projeví, a to v příštích měsících, pokud se komplikace nevyřeší,“ říká manažer českého distributora fotovoltaiky Raylyst Michal Petřek. Podobně to vidí také Michal Antal, který zodpovídá za logistiku hobby marketu Bauhaus. „Signály od přepravních společností bohužel indikují výrazné navyšování sazeb. V případě dlouhodobějšího trvání krize v Rudém moři budeme nuceni zvážit především u objemnějšího zboží revizi cenových kalkulací,“ uvedl. 

Co vše ovlivňuje krize v Rudém moři

Jemenští povstalci, Húsíové, si vybrali ke svým útoků jedno z úzkých hrdel světového obchodu. Rudým mořem a na něj navazujícím Suezským průplavem proudí zboží z Číny a dalších východoasijských zemí do Evropy, ale i suroviny z Perského zálivu do Evropy i Severní Ameriky. K tématu jsme již psali:

Problémy v Rudém moři trvají již od listopadu a aktuálně nejeví známky zmírnění. Americké a britské síly, které v oblasti působí v rámci operace Prosperity Guardian, oznámily, že za poslední den zlikvidovaly osmnáct bezpilotních letounů a tři protilodní střely s tím, že od 19. listopadu se jednalo již o 26. útok jemenských povstalců podporovaných Íránem. Húsíové své útoky omlouvají podporou teroristického hnutí Hamás v boji proti Izraeli. Podle Spojených států nicméně útočí i na lodě, které nemají žádné vazby na Izrael. 

„Od několika dodavatelů jsme dostali informaci o prodloužené lhůtě dodání o dva až čtyři týdny oproti plánovanému termínu doručení,“ potvrdila marketingová ředitelka fitness obchodu GymBeam Mária Cicmanová s tím, že u některého typu zboží, jako jsou pomůcky na cvičení a oblečení, může dojít ke krátkodobému nedostatku.

Zpožděné dodávky registruje i síť lékáren Dr. Max. „Krize se nás dotkla, musíme vozit své dodávky obchozí trasou kolem Afriky, což znamená zdržení kolem dvou až tří týdnů a samozřejmě vyšší náklady na přepravu,“ uvedl mluvčí společnosti Michal Petrov. 

Ostatní prodejci se nedostatku některého zboží obávají pouze v případě, že by byla vyšší než očekávaná poptávka po jejich zboží, na kterou by kvůli složitější přepravě nemohli rychle reagovat. 

Nový normál

Martin Jukl, který pracuje pro nadnárodního dánského dopravce DSV, uvádí, že rejdaři jsou při obdobných krizích značně kreativní při vytváření nových poplatků a příplatků. Jako aspekty, kvůli nimž zřejmě dojde ke zdražení lodní dopravy, uvádí prodloužení trasy, nedostatek kapacity kvůli narušení plynulosti provozu, nedostatek kontejnerů a bezpečnostní rizika. „Všechny tyto faktory mají vliv na cenu a nemusím zmiňovat, že v současné situaci tlačí cenu pouze směrem nahoru,“ uvádí.

Podle něj aktuálně situaci nejlépe vystihuje slovo nejistota. „Situace v Rudém moři se jistě nezklidňuje. Co však postupně snad zklidní, bude tok námořního zboží s větším využitím cesty kolem celé Afriky. Bude to asi „nový normál“ námořní přepravy delší o cca 15 dní. Lze to sledovat třeba v automobilovém průmyslu, kde prostě plánování výroby posunuli s ohledem na delší tranzit námořních přeprav. Krátkodobý výpadek pak bude suplován letecky,“ uzavírá.