Kde letos otevřou nejpozoruhodnější letiště? Státy do nich investují stamiliardy

Erdogan slavnostně otevřel nové letiště v Istanbulu, to však stále brány veřejnosti plně neotevřelo

Erdogan slavnostně otevřel nové letiště v Istanbulu, to však stále brány veřejnosti plně neotevřelo Zdroj: iGA

1000 stromů, park, velký vodopád i hotel – to vše bude na letišti v Singapuru
1000 stromů, park, velký vodopád i hotel – to vše bude na letišti v Singapuru
1000 stromů, park, velký vodopád i hotel – to vše bude na letišti v Singapuru
1000 stromů, park, velký vodopád i hotel – to vše bude na letišti v Singapuru
1000 stromů, park, velký vodopád i hotel – to vše bude na letišti v Singapuru
21
Fotogalerie

Letecká doprava dlouhodobě nabývá na objemu, přibývá letadel, cestujících a s nimi i nově postavených letišť. Podívejte se na výběr nejzajímavějších vzdušných přístavů, které se letos otevřou nebo zásadně rozšíří.

Mezinárodní letiště Peking Ta-sing

Asi málokoho překvapí, že se v přehledu nejzajímavějších novinek objeví asijské projekty. Mezi ty nejambicióznější patří stavba letiště Ta-sing v hlavním městě Číny. Pekingské letiště má k dispozici hned sedm ranvejí a kapacitu pro odbavení sta milionů pasažérů ročně, napsala stanice CNN. Pro srovnání, Letiště Praha loni odbavilo necelých sedmnáct milionů cestujících, což byl rekord.

Letiště bude základnou hlavně pro aerolinky China Eastern Airlines a China Southern Airlines. Podobně jako nové letiště v Istanbulu, které naleznete níže v přehledu, si Peking klade ambici stát se nejvytíženějším letištěm světa. Dopomoci mu k tomu má i zbudovaná infrastruktura: dopravní uzel spojí s padesát kilometrů vzdáleným centrem města rychlodráhy a dálnice.

Nové letiště v Istanbulu

Sedmý duben. Zřejmě definitivní termín otevření nového letiště v Istanbulu, jehož spuštění v plném rozsahu se několikrát oddalovalo. Stejně jako Ta-sing se chce stát nejrušnějším na světě – ročně chtějí Turci odbavit devadesát milionů cestujících, přičemž je do budoucna možné rozšíření až na dvě stě milionů lidí za rok. Turecká vláda do těchto tužeb zatím investovala přes 270 miliard korun. Ty se mají zemi vrátit v podobě ekonomického růstu.

Výsadní postavení budou mít na ploše až pro pět set letadel domácí Turkish Airlines. „Dosáhneme daleko větší kapacity letadel oproti letišti Atatürk, můžeme tak navýšit frekvenci letů například právě i do Prahy,“ řekl deníku E15 viceprezident Turkish Airlines Mahmut Yayla loni v březnu.

Staré Atatürkovo letiště sloužící od roku 1924 čeká postupný konec – i přes to, že ještě nedávno prošlo značnou modernizací. Stavba nového letiště stála život více než čtyř stovek dělníků.

Rozšíření letiště v Singapuru

Každoročně patří k cestujícími nejlépe hodnoceným letištím. Svou pozici si letiště Singapur-Changi ještě upevní. Sedmnáctého srpna se totiž otevře nově budovaný komplex, který bude středobodem letiště a propojí tři jeho terminály. Značnou popularitu si stavba získala dávno před otevřením, a to pro svou mimořádnou podobu: bude připomínat spíše velkou zahradu s nejvyšším indoor vodopádem na světě a bazény. Singapur do stavby investoval téměř třicet miliard korun.

„V Asii má byznysové cestování daleko silnější pozici, obzvlášť u tradičních společností. Zaměření na bonitnější zákazníky je v zde daleko větší než v Evropě nebo Americe, i proto jsou letiště často větší, vzdušnější a ne tak přeplněná. Žádné evropské letiště neinvestuje tolik jako Singapur, aby vypadalo jako velká zahrada a nabídlo bazény,“ řekl dříve pro deník E15 Tomáš Hampl z webového portálu Airways.cz.

Ramonovo mezinárodní letiště v Izraeli

Osmnáct kilometrů severně od města Ejlat v Izraeli se na pěti čtverečních kilometrech rozkládá Ramonovo mezinárodní letiště, které se otevřelo na konci ledna. Podobně jako nové letiště v Istanbulu má nahradit kapacitně nevyhovující letiště Ejlat. Izrael do pouštní stavby investoval asi jedenáct miliard korun, v prvním roce provozu ročně mají letištěm projít přitom pouhé dva miliony cestujících. Do budocuna by se vytížení letiště mělo zvyšovat o čtyři milion pasažérů ročně.