„Létající“ dráha: Tel Aviv staví futuristický dopravní systém

Vizualizace systému kabin Skytran

Vizualizace systému kabin Skytran Zdroj: Skytran

Vizualizace systému kabin Skytran
Vizualizace systému kabin Skytran
Vizualizace systému kabin Skytran
Vizualizace systému kabin Skytran
Vizualizace systému kabin Skytran
8
Fotogalerie
Do konce roku 2016 by se v ulicích, nebo přesněji nad ulicemi izraelského Tel Avivu měly objevit kabiny zavěšené na magnetické dráze. Systém americké firmy Skytran má za hodinu přepravit 12 tisíc lidí a nahradit tak městskou dálnici.

Kabiny pro dvě osoby si budou pasažéři přivolávat chytrým telefonem. Dosáhnou rychlosti až 70 kilometrů v hodině a počítá se s tím, že v budoucnu budou mnohem rychlejší.

Kalifornská firma Skytran se v případě izraelského projektu spojila s tamním výrobcem vojenské techniky Israel Aerospace Industries. Systém bude vyzkoušen v centrálním Izraeli na trase dlouhé půl kilometru a pokud bude test úspěšný, začne se budovat v Tel Avivu celá síť.

„Tel Aviv je světové město, jezdí tam lidé z celého světa, je to obchodní centrum. Izraelci milují moderní techniku, takže nemáme strach, že by tento systém nechtěli používat. Je to ideální testovací místo,“ sdělil šéf Skytran Jerry Sanders.

Firma dokončuje přípravy první linky pro cestující. Bude měřit sedm kilometrů a bude mít tři stanice. Počítá se, že stavba projektu za 50 milionů dolarů (miliardu korun) začne na konci roku 2016 a zabere nanejvýš 24 měsíců. Jedna magnetická kolej umožní za hodinu přepravit 12 tisíc osob, což odpovídá přepravním možnostem tříproudové dálnice, uvedl Sanders.

Mapa připravované první linky sítě Skytran v Tel AvivuMapa připravované první linky sítě Skytran v Tel Avivu | SkytranMapa připravované první linky sítě Skytran v Tel Avivu

Linka v centru Tel Avivu ale bude jen první fází rozsáhlé projektu sítě linek ve městě a jeho okolí, jejíž délka překoná 200 kilometrů. Podle Skytran se budou ceny pohybovat okolo pěti dolarů (sta korun) za jednoho cestujícího, v úvahu připadá i zavedení slev pro časté uživatele či účtování podle ujeté vzdálenosti.

Skytran o projektu hovoří jako o revoluci veřejné dopravy. Počítá s výstavbou těchto linek vyvýšených asi šest metrů nad městy v americkém San Franciscu, francouzském Toulouse a indické Kerale. Vše ale závisí na úspěchu pilotního projektu v Izraeli.