Majitelům aut se stočeným tachometrem hrozí, že přijdou o technickou

Video placeholde
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

Řidičům, kteří vlastní vůz se stočeným tachometrem, nově hrozí, že nebudou moci na silnici. A to i těm, kteří o manipulaci s tachometrem před koupí vozu nevěděli. Lidé proto v současnosti na STK už měsíc předkládají dokumenty, které dokládají výměnu nebo manipalaci s tachometrem. Nejistota ohledně nového nařízení ale přetrvává, technici si stěžují, že nemají možnost ověřit relevanci předkládaných dokumentů. Ministr dopravy Dan Ťok nicméně uvedl, že úřady nechtějí poškozovat běžné motoristy.

Novela silničního zákona platná od října zavádí mnohem přísnější postihy za podvodnou manipulaci s tachometrem. Pokuta může dosáhnout až půl milionu korun a týká se jak firem, tak jednotlivců.

Přitvrdily i sankce pro techniky STK. Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nepředá zákazníkovi protokol o této opravě, hrozí technikovi pokuta až padesát tisíc.

Majiteli vozu zase hrozí pokuta deset tisíc korun, pokud nepředloží protokol o manipulaci s tachometrem při technické kontrole.

„V důsledku to může znamenat, že ten, kdo si koupí automobil, který má stočený tachometr a neví o tom, může při technické kontrole přijít o možnost s vozem jezdit. Mechanik totiž nevydá osvědčení a musí od majitele do třiceti dnů požadovat protokol o manipulaci s tachometrem. Ten však neexistuje. Vozidlo technickou nezíská a může do šrotu,“ varuje majitel autoservisu, který si nepřál být jmenován.

V případě podezření může nově poslat majitele s vozem na mimořádnou technickou prohlídku i policie při běžné kontrole. Pokud zde technik zjistí, že bylo s tachometrem manipulováno, tak se jedná o závažnou závadu. „V tomto případě musí provozovatel závadu do měsíce odstranit, například tím, že dodá z autoservisu dokument o výměně tachometru. Ovšem nikde není psáno, jak bude situace řešena, pokud si výměnu provedl majitel sám. To pak znamená, že vozidlo nemůže na pozemní komunikace,“ říká Michal Cuc, předseda profesní komory STK. Zatím ale k této situaci nedošlo.

Problémy se ovšem podle odhadů společnosti Cebia, která situaci monitoruje již 27 let, mohou výhledově týkat až desítek tisíc vozů. Cuc k tomu uvádí, že se na STK již setkali s řidiči, kteří si na kontrolu nosí potvrzení od automechaniků o manipulaci s tachometrem. Posoudit, zda k výměně tachometru skutečně došlo, je prý ale obtížné.

„Sankce půl milionu korun hrozí každému, kdo nelegálně stočil tachometr. Cílíme ale na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné motoristy, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme. Na všechny, kdo uvažují o koupi ojetého auta, proto apeluji, aby si vozidlo dostatečně prověřili,“ uvedl po zavedení novely ministr dopravy Dan Ťok.

O posledním stavu tachometru se může řidič informovat mimo jiné na stránkách ministerstva dopravy nebo na stránkách Cebia. Stáčení tachometrů je nejčastějším podvodem, který se děje při prodeji ojetých vozidel. Podle odhadů společnosti Cebia, je na českém trhu ojetin u zhruba čtyřiceti procent vozů stočeno v průměru o 100 tisíc kilometrů.