Městský mobiliář by měla Praha vysoutěžit, jinak vyhodí stamiliony, říká šéf české JCDecaux

Zelená zastávka JCD v Singapuru

Zelená zastávka JCD v Singapuru Zdroj: JCD

Přístřešek JCDecaux na tramvajové zastávce v Praze
Nový přístřešek MHD na zastávce Velká Ohrada
Zelená zastávka JCDecaux v Manchesteru
4
Fotogalerie

Pražská radnice má do komunálních voleb v příštím roce vyměnit stovky přístřešků na zastávkách MHD a dalšího vybavení firmy JCDecaux. Šéf její české pobočky Pavel Slabý to za současného stavu považuje za nereálné. „Magistrát by měl raději vysoutěžit úplně nový projekt na patnáct až dvacet let. Pražané by na tom vydělali,“ říká. Společnost od roku 1994 dodávala a provozovala městský mobiliář, výměnou za to profitovala z reklamy. Na stejném principu podniká i v jiných zemích.

Bývalá primátorka Prahy Adriana Krnáčová v roce 2018 rozhodla, že město neprodlouží JCD smlouvu. Vaše skepse pramení z toho, že radnice teprve tento měsíc dokončila výměnu přístřešků na prvních dvou zastávkách?

Smlouva řádně vypršela až letos v červnu. Původně mělo být 2200 nových zastávek, ale po několika změnách město počítá s necelými sedmi sty, které chce provozovat včetně inzertních ploch. Na mnoha zastávkách tak budou lidé bez přístřešků moknout. Praha se přitom rozrostla. Budeme odmontovávat i kilometry zábradlí a naše WC. To všechno bude muset město nahradit a zaplatit. Bude to stát i s provozem přes miliardu korun.

Kolik už mělo být vyměněno přístřešků a dalšího vybavení?

Přibližně dvě stě, zatím jsou vyměněny na dvou zastávkách. Takže se to kumuluje. To, co magistrát nestihl doposud, chce přesunout do dalšího termínu, který je stanoven na konec září příštího roku. Pokud hovoříme o komunálních volbách, do té doby musí být nahrazeno šest set. To je těžko představitelné. Znamenalo by to, že před volbami z Prahy zmizí stovky přístřešků a místo nich nové stát nebudou. I proto že nebude ukončena řada stavebních řízení kvůli novým základům pod zastávkami.

Proč jste se nedohodli, že odstraníte vaše přístřešky a město je nahradí novými s využitím stávajících základů?

To byl záměr magistrátu. Museli jsme s nimi jednat dlouhé měsíce, než uznali, že to nejde. Potřebují základy vyměnit, mít stanovisko statika. Není možné jen namontovat novou zastávku místo staré. A to jsme měli mít do 30. června letošního roku všechno odstraněno. Jenže v té době město nemělo nic připravené, nic vysoutěžené. Tady vidím jádro všech problémů.    

První přístřešek byl postaven na Velké Ohradě v místě s vodorovným podkladem, což je nejjednodušší. Otázka je, jak bude zvolený design fungovat ve svahu. Základy pod jednotlivými zastávkami jsou jiné, ne všude jsou unifikované. Kromě terénu záleží na přístupu k přípojkám. 

Upozornili jste na to magistrát?

Vyzvali jsme primátora Zdeňka Hřiba k jednání, protože podle původní smlouvy jsme měli v polovině roku všechno odmontovat. Pan primátor nám navrhl, že odkoupí naše přístřešky za cenu materiálu. To jsme odmítli, protože by to bylo popření našeho podnikání. Nakonec jsme uzavřeli s městskou společností Technologie hlavního města Prahy dohodu o exitu, která je veřejná. Ta spočívá v tom, že každých sedm měsíců až do března 2023 bude vyměněna vždy třetina přístřešků. Zatím jsou hotové dvě zastávky.

Dohoda tedy dodržena nebude?

Nevím, jak by se to městu při současném skluzu mohlo podařit. Přitom si dohodu o exitu samo včetně termínu vyvzdorovalo. Navíc musí vysoutěžit dodavatele reklamních ploch, které mají být digitální. Má to mít za úkol dopravní podnik. Kdyby ale radnice v transparentním tendru vybrala soukromého provozovatele, mohla požadovat prakticky cokoli. Digitální reklamu, internet, veřejná WC, zelené střechy a mnoho dalších užitečných řešení z konceptu Smart city. Místo toho Praha hodlá utratit miliardu korun za několik stovek přístřešků, které kromě barvy nepřinesou nic nového. To vše s nejistou vidinou, že bude profitovat z reklamy. Jiné metropole ve světě postupují opačně.

Radnice plánuje nové přístřešky s LED obrazovkami, kde kromě reklamy budou informace o kultuře nebo sportu. Také bude možné při nepředvídatelných událostech prostřednictvím obrazovek informovat občany. Co by měla udělat?

Především by měla vypsat výběrové řízení na nového provozovatele a zbytečně neutrácet ohromné peníze za nefunkční model, v němž má být provozovatelem dopravní podnik. To říkáme celou dobu a přesvědčujeme je, že mohou mít zastávky jako v Singapuru, aniž by se o ně museli starat. Bývalá primátorka Krnáčová chtěla vysoutěžit design přístřešků včetně toho, co všechno by nabízely, a následně plánovala vypsat koncesní řízení. Z něho měl vzejít světový hráč, který řekne, kolik by to všechno stálo a za jakých podmínek by zajišťoval provoz.

Asi jste předpokládal, že JCD tendr vyhraje.

Byli jsme připraveni městu nabídnout daleko výhodnější podmínky. Mělo proběhnout transparentní mezinárodní výběrové řízení na provozovatele celého městského mobiliáře, nikoliv jen přístřešků, což je pouze jeden segment. Tento projekt by byl na patnáct až dvacet let, podílel by se na utváření podoby Prahy do budoucna. A netvrdím, že bychom vyhráli. Mohla to být naše konkurence. Podstatné je, že město a jeho obyvatelé i návštěvníci by na tom vydělali, protože by dostali to nejlepší.

Už vám nějaké město neprodloužilo smlouvu?

V Londýně nebo Grenoblu si také chtěli poradit sami. Tamní radnice ale za několik měsíců pochopily, že to nejde, a vrátily se ke koncesionářským smlouvám. V Grenoblu byl starosta za zelené, který JCD ze dne na den vypověděl s odůvodněním, že si to město zařídí a bude provozovat samo včetně reklamy. Už jsme tam zpátky, protože město nemělo know-how. V tomto oboru podnikáme už dlouho, máme více než padesátileté zkušenosti.

V případě Prahy ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by magistrát měl v úmyslu změnit názor.

Bylo to především současné vedení magistrátu, které udělalo nedomyšlené politické rozhodnutí.

Radnice uvádí, že výměna stovek přístřešků bude stát přes 830 milionů korun, navíc mají vzniknout na rekonstruovaných nebo nově stavěných tramvajových tratích. Je cena přiměřená?

Pokud vycházíme z cen, které má město nasmlouvané, je to reálný odhad, i když půjde o nejdražší zastávky v Evropě. Tato částka má představovat investici do samotné výměny přístřešků. Zahrnuje stavební práce, kovové segmenty, sklo.  Odhaduji ale, že to bude nakonec kolem jedné miliardy korun, protože ceny materiálů prudce stoupají.

Nepůjde jen o nákup a osazení stovek přístřešků, ale také o jejich každodenní údržbu. Musí se například pravidelně mýt. Neustále čistíme skla od vandalů nebo je vyměňujeme, pokud jsou poleptaná nebo rozbitá. Pouze za zničená skla vynakládáme pět až šest milionů korun ročně. Dále je třeba odvážet obsah odpadkových košů, na frekventovaných zastávkách i několikrát denně. Jde o kontinuální služby. Na ty ale město nemá know-how ani kapacity. Provozovatele bude teprve hledat. A v současnosti nemá zajištěný ani příjem z reklamy.

Jak vysoké jsou náklady na údržbu?

Celkové náklady se pohybují v desítkách milionů ročně. V Praze ale budou bezpochyby vyšší, protože nové zastávky mají být celoskleněné a sklo je stále dražší. JCD vychází z designu, jehož údržba a životnost je prověřena v západní Evropě, Americe i v Asii. Opravdu málokdy musíme vyměnit všechna tři skla jednoho přístřešku naráz. Toto riziko je u městem zvolené podoby větší.

V září jste byli jako firma odsouzeni za korupci, před časem jste podali na Česko arbitráž, v níž podle neveřejných informací údajně požadujete přes miliardu korun. Navzdory tomu tady chcete nadále podnikat?

Arbitráž se týká toho, že nám dopravní podnik znehodnotil investici v řádu miliard korun, což považujeme za protiprávní. A soud, který se zabýval čtyřmi vitrínami v Praze 1, skončil pravomocným rozsudkem, který uložil JCD pokutu 50 tisíc korun. Uhradili jsme ji, ale s verdiktem nesouhlasíme a podali jsme dovolání.

V Praze zcela určitě zůstaneme, i když nám bude pražský magistrát házet klacky pod nohy. Jsme připraveni poskytnout náš mobiliář také jednotlivým městským částem místo předražených přístřešků, které jim nabízí magistrát. Stále věříme ve zdravý rozum. Ve výběrových řízeních máme velmi konkurenceschopné podmínky, protože působíme ve dvou tisících měst více než osmi desítek zemí.

Půjdeme do tendrů řady českých měst, abychom ukázali, že jsme nejlepší. Jsem stále přesvědčen, že na výběrové řízení není pozdě ani v Praze. Situaci lze ještě zachránit. 

Prahu čekají v příštích letech velké změny

Video placeholde
Prahu čekají v příštích letech velké změny • Videohub

Můžete jmenovat česká města, kterým nabízíte služby?

Jsme v soutěži vypsané Brnem a v řadě dalších, mimo jiné ve Středočeském kraji. Hlásíme se prakticky ve všech větších městech nad deset tisíc obyvatel, kde hledají provozovatele zastávek veřejné dopravy. Česká republika je pro nás střed Evropy, z něhož expandujeme dál. Majitel firmy Jean Francois Decaux má k Praze a České republice velmi blízký vztah a nemíní se jich vzdát.

Máte už vytipované město, kde byste mohli přístřešky z Prahy uplatnit?

V okolí Prahy je o ně velký zájem, přístřešky určitě přemístíme. Ostatně ani všechny pražské městské části nesdílejí pohled pražského magistrátu. Přestože nás chce z celého hlavního města vypovědět, některé obvody si hodlají ponechat dvě stovky našich zastávek včetně služeb, které poskytujeme. Každý odpovědný zastupitel si spočítá, že jeden přístřešek, který nabízí magistrát, stojí přes milion korun. My ho nabízíme zadarmo s tím, že se o něj budeme starat.