Místo miliard žádá Airbus po ČSA už jen stamiliony za zrušenou objednávku letadel

Vizualizace letounu Airbus A220 v barvách ČSA

Vizualizace letounu Airbus A220 v barvách ČSA Zdroj: Airbus

Vizualizace letounu Airbus A321XLR v barvách ČSA
České aerolinie
3
Fotogalerie

Byly to dvě zdaleka největší přihlášené pohledávky v rámci insolventního řízení s Českými aeroliniemi. Dvě společnosti z Airbus Group žádaly po dopravci uhrazení kupní ceny za sedm objednaných letadel a související škody, dohromady šlo o 17 miliard korun. Poté, co ČSA objednávku zrušily, si Airbus v případě jedné části objednávky nově nárokuje náhradu škody, která mu vypovězením kupní smlouvy vznikla. Jde o řádově nižší částku.

Společnost Airbus Canada, která vyrábí menší dopravní tryskáče A220, nově po ČSA žádá uhradit přes 315 milionů korun. „Pohledávka představuje náhradu škody vzniklé v důsledku odmítnutí plnění dlužníka z kupní smlouvy,“ píše se v přihlášce pohledávky zveřejněné v insolvenčním rejstříku.

V původní, květnové přihlášce pohledávky, se Airbus Canada domáhal uhrazení splátek kupní ceny ve výši 4,8 miliardy korun. První fakturu měly ČSA zaplatit už v prosinci 2019, ani k tomu ale nedošlo.

Airbus Canada si zároveň přihlásil i podmíněnou pohledávku pro případ, že ČSA kupní smlouvu vypoví. Svou škodu, do níž vedle ušlého zisku zahrnoval i další položky, tehdy výrobce vyčíslil na 2,4 miliardy korun. „Šlo o logickou opatrnost managementu společnosti Airbus, která je obchodovaná na burze,“ vysvětlil to advokát specializující se na insolvence Bystrík Bugan z kanceláře Bugan Legal. Lze tak podle něj očekávat, že původní pohledávku Airbus stáhne. „Čistě formálně nová pohledávka tu původní neruší, ale z logiky věci nelze jednu škodu uplatňovat dvakrát," dodal Bugan.

Podle Bugana je zároveň stažení velké pohledávky dobrou zprávou pro ostatní věřitele, jejich pohledávky díky tomu budou uspokojeny ve větší míře.

Čtyři letouny A220-300 a tři větší stroje A321XLR si ČSA objednaly v roce 2019, následně je ale nedokázaly splácet. První dva A220 měly aerolinky do své flotily zařadit už koncem minulého roku, dodávky větších letadel A321XLR měly začít v roce 2025.

Zda se Airbus obdobně chystá snížit svou pohledávku i v případě trojice větších letadel A321XLR, není jasné. Advokát David Koláček, který Airbus v případu zastupuje, na dotazy deníku E15 neodpověděl. Sdílnější nebyla ani mluvčí aerolinek Vladimíra Dufková. „V ČSA probíhá proces soudní reorganizace a do ukončení tohoto procesu nemůžeme komentovat obchodní vztahy, kterých se reorganizace týká,“ odpověděla. „S ohledem na pracovní vytížení se nechceme vyjádřit,“ napsal také Michael Šefčík ze společnosti Inskol, který je insolvenčním správcem ČSA.

Soud v červnu povolil reorganizaci Českých aerolinií, zároveň uznal pohledávky vůči společnosti za 821 milionů korun. Nešlo ale o konečnou částku, protože další pohledávky tehdy ještě věřitelé přihlašovali.

ČSA ve vlastním insolvenčním návrhu uváděly, že mají dluhy ve výši 1,8 miliardy korun. Loni společnost vykázala ztrátu 1,5 miliardy korun a propustila zhruba 300 zaměstnanců. Letos v únoru pak společnost oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců a to v závislosti na výsledku procesu reorganizace. Provoz ČSA neukončily, zajišťují jej s pomocí mateřské skupiny Smartwings.