Návrat Boeingu 737 MAX do provozu brzdí politika, tvrdí jeden z největších odběratelů

Boeing

Boeing Zdroj: shutterstock

Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce
Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce
Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce
Odstavené Boeingy 737 MAX amerických Southwest Airlines
Boeing 737 MAX 8 Smartwings
9
Fotogalerie

American Airlines nespočítají s tím, že by se jejich flotila Boeingů 737 MAX, jedna z největších na světě, v nejbližších měsících vrátila do provozu. Jak oznámil zaměstnancům šéf společnosti Doug Parker, proces ověření bezpečnosti letadla, které si vyžádaly dvě jeho katastrofy, zdržují mimo jiné politické faktory.

Boeing již vytvořil softwarovou opravu týkající se systému, který má za úkol předejít ztrátě vztlaku letadla, a který je spojován s oběma fatálními nehodami, při nich zahynulo 346 lidí – říjnovou katastrofou v Indonésii a březnovou v Etiopii.

„Je připravena úplná softwarová záplata, která je krůček od certifikace, ale to nám říkají už nějakou dobu,“ prohlásil Parker na adresu Boeingu a amerického dohlížejícího úřadu FAA. „Myslí, že to může být stejně dobře politikou, jako skutečnými potížemi při certifikaci. Myslím si, že FAA o tom nechce rozhodovat sama,“ dodal podle televizní stanice CNBC na setkání se zaměstnanci, které proběhlo v minulém týdnu.

Nucená odstávka nejnovějších Boeingů donutila aerolinky, které je provozují, odříct tisíce letů a často dokonce zrušit i celé linky. Před zahájením letní sezóny museli dopravci sehnat dostatek náhradních kapacit, přičemž někteří z nich se s potížemi dosud nedokázali plně vypořádat. Letouny 737 MAX mají ve své flotile i české Smartwings, které kvůli nákladům spojeným s odstávkou neúspěšně žádaly akcionáře o navýšení základního kapitálu.

American Airlines nyní předpokládají, že 737 MAX se do provozu vrátí až po Svátku práce, který se v USA slaví na začátku září. Ani poté se ale tyto letouny nemusí na nebe vrátit hned. Nezbytný dodatečný výcvik pilotů a omezené kapacity leteckých simulátorů znamenají, že společnost dostane své „MAXy“ do vzduchu teprve za 30 až 45 dní po zrušení oficiálního zákazu k provozu.

Některé další společnosti, které problémové letouny provozují, jsou přitom pesimističtější a s návratem do provozu počítají až na přelomu roku. Boeing a FAA vyhýbavě uvádějí, že letadla budou smět zpět do vzduchu „nejpozději v prosinci“.