Ojeté tesly jdou na dračku a konkurují i novým octaviím. Baterie prý nejsou problém

Ojeté Tesly jsou levnější

Ojeté Tesly jsou levnější Zdroj: Profimedia.cz

Ojeté Tesly jsou levnější
2 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Obchod s ojetými elektromobily v Česku zrychluje. Vyplývá to z celotržních údajů sítě autobazarů AAA Auto, největšího obchodníka na českém sekundárním trhu. Ještě v roce 2019 evidoval 1476 ojetin bateriových vozů, loni už to bylo 3153. Od ledna se jich v nabídce objevilo 2222. Mediánová cena  od roku 2019 narostla z půl milionu na současných 890 tisíc, oproti loňsku však cena o devět tisíc klesla díky masivním slevám Tesly. Ta patří ke zdaleka nejpoptávanějším značkám.

Síť AAA loni prodala 84 plně elektrických vozů, letos už přes 120, a to s průměrnou cenou 650 tisíc. „Zaznamenali jsme rapidní zájem o ojeté tesly. Loni jsme jich prodali sedm, letos zatím čtrnáct. V nabídce jich teď máme deset. Po slevách se dostávají do kategorie běžných vozů. Začínají na ceně kolem 870 tisíc a konkurují tak už dokonce i některým novým vozům Škoda Octavia,“ uvedl provozní ředitel AAA Petr Vaněček.

Síť nabízí přes sedmdesát plně elektrických vozů, nejčastěji modely Škoda Enyaq, BMW i3 a Tesla Model 3. Likvidita elektromobilů je z pohledu prodejce stejná jako u běžných vozů, prodají se obvykle za 52 dní. V prvních letech, kdy se začaly elektrické vozy objevovat v nabídkách, dominovaly hlavně malé městské modely, nyní to jsou často vozy z luxusního segmentu typu Mercedes EQS. Autobazar tvrdí, že dosud odmítl vykoupit pouze jednotky vozů, u všech byl důvodem špatný stav baterie.

„Faktor, který zákazníci vnímají jako nejrizikovější, je stav baterie. Elektromobily v naší nabídce mají průměrné stáří lehce přes dva roky a nájezd kolem třiceti tisíc kilometrů. Průměrná baterie diagnostikovaných vozů, které přijímáme do nabídky, má přitom 94 procent původní kapacity. Neplatí tedy obava, že vozy budou rychle degradovat,“ tvrdí Vaněček.

Síť AAA nabídne zákazníkům také diagnostiku elektromobilů. Zástupci společnosti na tiskové konferenci uvedli, že v případě nutnosti opravy baterie, jejíž cena se obvykle blíží půl milionu korun, se náklady na výměnu u jednotlivých modulů pohybují v řádu i vyšších desítek tisíc korun. Cena prací má činit kolem dvaceti třiceti tisíc korun.

Autobazar očekává další rychlý růst trhu elektromobilů. Jejich loňská zobchodovaná hodnota činila 65 milionů korun, za prvních pět měsíců letošního roku to už bylo přes 74 milionů. „Ve druhém pololetí očekáváme další zrychlení. Zároveň platí, že český trh je v porovnání s polským či slovenským nejprogresivnější v adopci elektrických vozů,“ dodává Vaněček. Do roku 2025 síť cílí na čtyřicetiprocentní podíl elektrifikovaných vozů v nabídce.

Převážnou většinu elektromobilů vykupuje AAA z Německa. „Vnímáme, že se tam s vozy lépe zachází, jsou v lepším stavu než v jiných zemích,“ uvádí ředitel strategického vývoje elektromobility v AAA Eldar Vagabov. Důvodem může být i častější výskyt pomalejších dobíjecích stanic, protože pomalejší dobíjení je pro baterii zřejmě méně náročné než to vysokorychlostní.

Obchod s ojetými elektromobily je přesto nadále v plenkách, což ukazují i data společnosti Cebia. Ta uvedla, že elektro auta byla mezi ojetými vozy letos zastoupena jen z 0,83 procenta, což v praxi znamenalo, že každé zhruba 120. auto mělo pohon na elektřinu. V loňském roce činil jejich podíl jen necelé půl procento trhu.

Množství elektromobilů na českém trhu bude do budoucna ovlivňovat i tempo jejich dovozu ze zahraničí. Celkový dovoz všech ojetých aut za první čtyři měsíce letošního roku meziročně zpomalil o desetinu na 52 tisíc vozů. Jejich průměrné stáří přitom znovu stouplo na jedenáct let, čtvrtina vozů přitom byla starší patnácti let. Mezi dovezenými vozy se objevilo i 48 Ferrari, 19 Lamborghini či deset Rolls-Royců.

Autobazary i dealeři ojetých vozů tak investují miliony do úprav infrastruktury vlastních budov a servisů. Počítají s tím, že v příštích letech množství bateriových vozů exponencionálně naroste.

„Elektromobil bude co do údržby jednoznačně mnohem levnější. Chceme-li ale udržet kvalitu služeb – techniků, elektromechaniků – tak je musí klient zaplatit. Hodinová sazba může vystřelit k pěti osmi tisícům korun,“ varoval v rozhovoru pro E15 majitel dealerství Pyramida Průhonice Jiří Sudík.