Oprava století: SŽDC překope Masarykovo nádraží v Praze | E15.cz

Oprava století: SŽDC překope Masarykovo nádraží v Praze

Daniel Novák

Daniel Novák

Přes dvě miliardy korun bude stát velká rekonstrukce Masarykova nádraží v Praze. Správa železniční dopravní cesty tam pravděpodobně od roku 2022 zahájí celkovou modernizaci kolejí a výstavbu zastřešení. 

Podobně rozsáhlá přestavba „Masaryčky“ se uskutečnila naposledy ve 30. letech minulého století. „Přestavba spočívá v komplexní modernizaci stanice. Zahrnuje mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, vybudování nového vestibulu ve formě zastřešení propojujícího prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC. Projekt nového řešení kolejiště a jeho zastřešení pochází z dílen společností Sudop Praha a Jakub Cigler Architekti.

Ťok: Praha by si měla městský okruh zaplatit sama. Peníze na to má

Po rekonstrukci se má rovněž zvýšit rychlost vlaků. Ve směru do Libně na 100 kilometrů za hodinu. Do Bubnů přes aktuálně opravovaný Negrelliho viadukt se bude jezdit nejdříve 40 a dále 60 kilometrů za hodinu. Tímto směrem budou z Masarykova nádraží po vybudování nového železničního spojení odjíždět vlaky k Letišti Václava Havla.  

V celém obvodu Masarykova nádraží se rovněž sjednotí na 1000 metrů takzvaná zábrzdná vzdálenost. To je úsek, na němž musí zastavit při maximální rychlosti i nejhůře brzděný vlak. Součástí projektu je též modernizace úseku Hrabovka - Sluncová ve směru do Libně.

Zatím není jasné, jak stavební práce na Masarykově nádraží zasáhnou jeho provoz a co to bude znamenat pro cestující. „V této fázi rozpracovanosti projektu na to nedokážeme odpovědět,“ poznamenal Illiaš ze SŽDC.

Někdejší papírna Neograph získala italského investora

Masarykovo nádraží je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů v metropoli. Kromě tradičních směrů jako je spojení do Kolína nebo Kralup nad Vltavou bude též výchozím bodem zmodernizované železnice do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště.

Zatímco kolejiště Masarykova nádraží patří SŽDC, zůstala vlastní výpravní budova jako jedna z mála ve vlastnictví Českých drah. Právě ČD aktuálně ve spolupráci se skupinou Penta starou budovu postupně opravují. Nyní tam vznikají nové pokladny a obchody.

Penta otevřela industriální okno na budoucí staveniště u Masarykova nádraží. Podívejte se
100 let průmyslu: Nejstarší pražské nádraží se mění v moderní dopravní terminál
Brusel si došlápne na neplatiče dálničních známek
Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí
Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!