Praha a Brno chtějí omezovat kolobežky. Do Česka se chystá Bolt | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Praha a Brno chtějí mít pravomoc omezovat kolobežky. Do Česka se chystá další firma

mk

Do Česka míří další velký provozovatel sdílených elektrokoloběžek. Po firmách Lime a Re.volt by měla do měst instalovat vozítka estonská firma Bolt, která je známá hlavně coby alternativní taxislužba. Zatím však nechce prozradit, která města to budou. Právě nyní přitom žádají Praha a Brno o větší pramovomoci v připravované novele zákona o silničním provozu, aby mohli provozovatele přimět nést větší odpovědnost.

Koloběžky Boltu jsou už v provozu na Slovensku nebo v Polsku. Letos prý firma chystá jejich zprovoznění v dalších 45 městech. Firma zatím nebude uvádět, kde by se měla vozítka v Česku objevit. Chce tak učinit až později.

„Dokážeme ve srovnání s konkurenty udržet nejnižší celkové náklady na jejich výrobu a údržbu. Tento rok proto budeme schopni naše řešení spustit v dalších městech po celém světě. V České republice pracujeme na jejich spuštění ve městech, ve kterých je dobře rozvinutá cyklistická infrastruktura a zároveň kde vidíme potenciál a zájem ze strany města,“ uvedl v tiskové zprávě regionální manažer Boltu Roman Sysel.

Praha se snažila na podmínkách provozu dohodnout již loni se společností Lime, která přišla se sdílenými koloběžkami do Česka jako první. Nakonec jí město vypovědělo memorandum a dalo ultimatum do léta. Po provozovateli mimo jiné požaduje vypnutí motoru a zákaz odkládání koloběžek v pěších zónách, pojištění odpovědnosti za škodu a splnění technických podmínek daných zákonem.

Praha je blíž vlastní bioplynové stanici, biometan by mohla vyrábět už za tři roky

„Sdílená ekonomika přišla už před několika lety a velká města stále dojíždí na zastaralé zákony. Proto je jejich změna nutná. Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. Elektrokoloběžky se stále povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Za město požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat. To se musí změnit,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

K iniciativě jeho kolegy a poslance Jana Čižinského, který podal pozměňovací návrh zákona o silničním provozu ve prospěch posílení role obcí i odpovědnosti provozovatelů, se připojilo také vedení Brna.

Penta dostavěla kanceláře na pražském náměstí Winstona Churchilla za dvě miliardy

„V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů, průběžně se pokoušíme vysvětlovat, jaké odkládání těchto prostředků je bezpečné pro chodce, zvláště pro ty s nějakým handicapem. Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu právního rámce bychom uvítali,“ konstatovala primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).

Pražský magistrát uvedl, že návrh Čižinského nedávno odmítl sněmovní hospodářský výbor. Novelu zákona mají poslanci řešit na další květnové schůzi.

Podle statistik Městské policie Praha narostl počet přestupků jízdních kol a koloběžek mezi roky 2018 a 2019 ze 700 na více než šest tisíc případů. Vzhledem k dopadům koronavirové epidemie a zavřeným hranicím nyní došlo u elektrokoloběžek ke snížení provozu.

Praha dala ultimatum sdíleným koloběžkám. Buď se provozovatelé podřídí, nebo dojezdí

Autor: mk
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!