Senát schválil leteckou dohodu se Saúdskou Arábií. Linka ČSA by bez ní byla v ohrožení

Airbus A319, České aerolinie (ČSA)

Airbus A319, České aerolinie (ČSA) Zdroj: Michal Tomeš, E15

Letiště v Rijádu
2
Fotogalerie

Senát dal souhlas s ratifikací mezistátní dohody mezi Českem a Saúdskou Arábií o leteckých dopravních službách. Loni Senát tuto smlouvu neschválil, protože někteří senátoři měli výhrady ke stavu lidských práv v arabské zemi. Poté už návrh do voleb neprojednala ani Sněmovna, kde prošel pouze prvním čtením. Vláda proto předložila návrh na schválení dohody znovu.

„Ministerstvo dopravy se rozhodlo opětovně předložit tento materiál do Parlamentu České republiky, protože tady existuje zájem na smluvní úpravě mezi Českou republikou a Saúdskou Arábií, který je čistě na byznysové úrovni,“ řekl senátorům ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Jak řekl, před nynější letní sezónou zaznamenaly České aerolinie potíže při povolování svých letů do Saúdské Arábie, která nově vyžaduje pro pravidelný provoz v příštím letním období roku 2019 ratifikovanou a platnou leteckou dohodu mezi oběma státy.

Poukázal na to, že loni ČSA přepravily na letech do Rijádu a zpět 4800 cestujících a vyneslo jim to celkem 35 milionů korun. Neschválení letového provozu by podle něj znamenalo v příštím roce ušlé výnosy až 60 milionů korun. Další dopady by zaznamenal cestovní ruch nebo lázeňství, uvedl.

Výhrady k dohodě měl nyní stejně jako loni senátor Václav Láska (za Zelené). „To, co mi vadí na této smlouvě, je partnerská strana Saúdská Arábie a její, jak tu bylo rekapitulováno, totalitní, nedemokratický režim,“ prohlásil. Arábie podle něj má chuť, sílu a kapacitu své nedemokratické postoje vyvážet do evropských zemí.

Gesto, které Senát minule neschválením dohody vyslal, bylo podle něj opodstatněné. „Pokud teď z praktických důvodů změníme názor, tak ho změníme, ale já si setrvávám na tom, že Saúdská Arábie je pro Evropu a pro evropské země zemí velmi nebezpečnou,“ dodal.

Dohody se však zastal Jan Horník (STAN). Česko by se podle něj mělo stavět vstřícně k zemím, kde se dějí změny. Kladl otázku, zda Česko přestane poskytovat letecké služby třeba Číně kvůli Tibetu nebo Rusku kvůli Krymu. Senátor Tomáš Jirsa (ODS) poukazoval stejně jako ministr Ťok na to, že neexistence smlouvy dělá potíže Českým aeroliniím při létání do Saúdské Arábie.

Senátní hospodářský výbor i výbor pro zahraniční věci doporučily Senátu dohodu schválit. Pro souhlas s ratifikací nakonec hlasovalo 40 ze 63 přítomných senátorů, pět jich bylo proti a 18 se jich zdrželo.

Dohoda má dát leteckým společnostem obou zemí právo přeletu a přistání na území druhé strany nebo právo nakládat a vykládat na stanovených místech cestující. Text pojednává také o bezpečnosti a o ochraně civilního letectví před protiprávními činy. Dohoda by leteckým dopravcům umožnila zřizovat kanceláře a nabízet a prodávat leteckou dopravu na území druhého státu. Každá z obou zemí bude mít právo určit libovolný počet leteckých společností, které pak budou moci využívat práva daná smlouvou.