Aerolinky Air France-KLM pokračují v testování ekologičtějšího paliva. Motory jejich Airbusu A350 na prvním dálkovém letu z Paříže do Montrealu se živily směsí leteckého petroleje a biopaliva vyrobeného z použitého kuchyňského oleje.
Nové palivo je součástí snahy o dekarbonizaci v době, kdy letecká doprava čelí rostoucímu tlaku na snížení emisí skleníkových plynů, který už vyústil například v rušení letů na krátké vzdálenosti. Air France-KLM došla ke zjištění, že využití upraveného paliva nevyžaduje jakékoli úpravy skladovací a distribuční infrastruktury, letadel ani motorů.
„Spolu s obnovou flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého na jednoho cestujícího a kilometr o polovinu,“ uvedl šéf společnosti Benjamin Smith.
„Ukazujeme, že největší část řešení leží v technologických inovacích,“ komentoval let podle serveru Euronews francouzský státní tajemník zodpovědný za dopravu Jean-Baptiste Djebbari.
Air France-KLM uskutečnila první pravidelný let s touto směsí v únoru mezi Amsterdamem a Madridem. Do roku 2030 se má „zelené palivo“ podílet z pěti procent na její celkové spotřebě.
Podobná řešení jsou však podle ekologických aktivistů nedostatečná a přidávání biopaliv do nádrží nic nevyřeší. „Abychom dosáhli klimatických cílů, potřebujeme pokles letecké dopravy,“ míní Agathe Bounfourová z platformy Climate Action Network.
The refuelling truck 🚛 arrived at the foot of the aircraft, loaded with 7T of sustainable aviation fuel (SAF) for this @Airbus#A350 to @yulaeroport. pic.twitter.com/SmA1j4q2aR
— Air France-KLM Group (@AirFranceKLM) May 18, 2021