Zelená premiéra: Cestující Air France-KLM letěli do zámoří na kuchyňský olej

Motory tohoto Airbusu A350 se na pravidelném letu z Paříže do Montrealu poprvé živily směsí leteckého petroleje a biopaliva vyrobeného z použitého kuchyňského oleje.

Motory tohoto Airbusu A350 se na pravidelném letu z Paříže do Montrealu poprvé živily směsí leteckého petroleje a biopaliva vyrobeného z použitého kuchyňského oleje. Zdroj: Reuters

Letadla společnosti Air France-KLM
Letadlo společnosti Air France-KLM
Letadla společnosti Air France-KLM na pařížském letišti Charles de Gaulle.
Letadla společnosti Air France-KLM na pařížském letišti Charles de Gaulle.
Letouny Air France-KLM na letišti Charlese de Gaulla v Paříži
6
Fotogalerie

Aerolinky Air France-KLM pokračují v testování ekologičtějšího paliva. Motory jejich Airbusu A350 na prvním dálkovém letu z Paříže do Montrealu se živily směsí leteckého petroleje a biopaliva vyrobeného z použitého kuchyňského oleje.

Nové palivo je součástí snahy o dekarbonizaci v době, kdy letecká doprava čelí rostoucímu tlaku na snížení emisí skleníkových plynů, který už vyústil například v rušení letů na krátké vzdálenosti. Air France-KLM došla ke zjištění, že využití upraveného paliva nevyžaduje jakékoli úpravy skladovací a distribuční infrastruktury, letadel ani motorů.

„Spolu s obnovou flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého na jednoho cestujícího a kilometr o polovinu,“ uvedl šéf společnosti Benjamin Smith.

„Ukazujeme, že největší část řešení leží v technologických inovacích,“ komentoval let podle serveru Euronews francouzský státní tajemník zodpovědný za dopravu Jean-Baptiste Djebbari.

Air France-KLM uskutečnila první pravidelný let s touto směsí v únoru mezi Amsterdamem a Madridem. Do roku 2030 se má „zelené palivo“ podílet z pěti procent na její celkové spotřebě.

Podobná řešení jsou však podle ekologických aktivistů nedostatečná a přidávání biopaliv do nádrží nic nevyřeší. „Abychom dosáhli klimatických cílů, potřebujeme pokles letecké dopravy,“ míní Agathe Bounfourová z platformy Climate Action Network.