Mezi největší americké brandy, které letos zamířily přes velkou louži pro peníze, patří Coca-Cola, AT&T, Kinder Morgan či Mondelez International. Giganty lákají především nízké úrokové sazby, důvodem je ale i prohlubující se propast mezi eurem a dolarem.
„Vedle vysokého rozdílu v sazbách je příčinou zájmu amerických firem i přirozené zajištění jejich aktiv a obecně podnikání v Evropě,“ uvádí Andrew Kresse z banky JPMorgan. Zámořským firmám se totiž snižují tržby v eurech přepočtené do jejich mateřské měny, kdežto závazky v dolarech by byly relativně stále dražší.
Úspora o pětinu
O starý kontinent se ze stejných důvodů zajímají i asijské firmy, přestože v menším měřítku. Během ledna a února vydaly firmy z Východu v euru dluhopisy za vysoko přes dvě miliardy eur, primát přitom hrály čínské státní firmy.
O největší porci eurobondů se zasloužila společná emise banky China Construction Bank a energetické firmy State Grid Corp., které dohromady uvedly na trh bondy za více než 1,6 miliardy eur. Podle expertů ušetří na úrokových nákladech desítky procent, řadě firem navíc eura získaná z emisí poslouží na chystané evropské akvizice.
„Nedivil bych se, kdyby se letos objem emisí eurobondů asijských firem zečtyřnásobil,“ uvádí analytik Jon Pratt z britské banky Barclays. Nákladovou úsporu dokumentuje na příkladu indické státní firmy Oil & Natural Gas Corp, která loni vydala paralelně bondy v eurech a v dolarech. Při stejné době splatnosti dosáhla úroku 2,75 procenta u bondů vydaných v eurech, dolarová emise s kuponem 3,25 procenta pak vyšla skoro o pětinu dráže.