Pražská energetika si nechala postavit dobíjecí stanici pro elektromobily | E15.cz

Pražská energetika si nechala postavit dobíjecí stanici pro elektromobily

Jan Stuchlík

Naproti sportovní hale v pražských Holešovicích vyrostla unikátní dobíjecí stanice pro automobily s elektrickým pohonem. Dva rychlodobíjecí stojany kombinuje s baterií. Kromě dobíjení akumulátorů v elektromobilech se bude starat také o stabilitu části distribuční sítě, do níž je zapojená. Pro Pražskou energetiku ji za sedm milionů korun postavila skupina Energon. 

„Zatím testujeme všechny systémy. Pro veřejnost zahájíme provoz ve druhé polovině ledna,“ říká mluvčí PRE Petr Holubec. Dobíjecí stanice bude poprvé v Česku ověřovat inteligentní připojení elektromobilů k síti. Pokud právě nebude dobíjet vůz, bude díky své baterii vyrovnávat kolísání napětí v okolní síti.

V případě, že se ke stojanům připojí auto, systém zajistí, že nutný nabíjecí příkon nerozkolísá síť. Také k tomu využije baterii. „Na velké rozšíření elektromobilů a jejich dobíjení není elektrická síť připravená. Požadavky na síť při masovém dobíjení by byly příliš velké. Baterie tyto nestabilní a velké odběry ze sítě omezí,“ vysvětluje Tomáš Pastrňák, jednatel společnosti Energon.

Volkswagen v USA investuje dvě miliardy dolarů do nabíjecích stanic pro elektromobily

Simulace, které prováděli odborníci z ČVUT, ukazují, že zatížení sítě by při stoprocentní elektromobilitě nárazově stoupalo na více než dvojnásobek nynějších maxim. Na střeše pražské dobíjecí stanice se také nachází fotovoltaická elektrárna o výkonu sedm kilowattů, kterou dodala společnost S-Power. Solární panely poslouží především k pokrytí vlastního odběru stanice.

Elektřinu bude potřebovat chlazení a vytápění boxu s bateriemi, které pro optimální výkon potřebují stabilní teplotu. Přebytky elektřiny z panelů se uloží do baterie. V Česku jsou nyní k dispozici více než tři stovky dobíjecích míst pro elektromobily. K mohutné expanzi se chystá ČEZ, který bude stavět stovku dobíječek. Zatím se dobíjecí stanice stavějí tam, kde sítě kapacitně splňují požadavky na dobíjení aut.

Koncept z Holešovic by umožnil stavbu stanic i v místech, kde zatím distribuční společnosti neupravily kapacitu vedení a trafostanic. Do budoucna by problém s nároky na síť mohly řešit i dobíjecí stanice, které si budou elektřinu pro auta vyrábět z větší části ze solárních panelů na střeše.

Číňané chtěli supermoderním elektromobilem konkurovat Tesle, dnes jsou před krachem

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud