Ikea je nyní v Česku levnější než v Německu. Změnu vyvolal i pokles zájmu českých zákazníků

Zdroj: Grafika e15

Ještě loni Němci ušetřili za nákupy v tamějších pobočkách švédského obchodu v průměru 11 procent ve srovnání se zákazníky v Česku. O tolik levnější byla jinak téměř totožná nabídka nábytku a bytových doplňků. Během roku se ale ceny významně změnily. Ikea nyní v českých pobočkách prodává své zboží o sedm procent levněji než v těch německých. Z velkého srovnání cen, které e15 provedla, navíc vyplývá, že česká Ikea oproti minulému roku zlevnila jako jediná v regionu. Redakce e15 tím navazuje na loňské zjištění, že Ikea prodává své zboží dráž než v Německu a Polsku. Ikea je zároveň šíří svého sortimentu i tržbami vhodným maloobchodním řetězcem pro srovnání cenové hladiny v jednotlivých zemích.

Nejviditelněji se rozdíl mezi českými a německými cenami v meziročním srovnání promítl do kuchyňského nábytku a spotřebičů. Loni si při nákupu v této kategorii Češi oproti německým zákazníkům připlatili v průměru o 13,3 procenta, letos je naopak pořízení kuchyně vyjde o 14,6 procenta levněji, meziroční rozdíl je tak 28 procentních bodů. To samé platí také pro domácí elektroniku, kde je meziroční rozptyl cen jen o procentní bod nižší. 

Srovnání redakce e15 provedla na 17 670 produktech, které se prodávají v Česku, Německu a v Polsku. Posuny v cenách způsobily pohyby oběma směry: česká Ikea meziročně snížila ceny o 9,5 procenta, kdežto v Německu zdražila o 8,8 a v Polsku o 2,2 procenta. Nejvíce, o 17,4 procenta, v Česku oproti loňsku zlevnily produkty pro chytrou domácnost, více než desetiprocentní snížení ceny se projevilo u domácí elektroniky, kuchyňského nábytku a spotřebičů, úložných dílů a organizérů nebo u osvětlení.

Jediná kategorie, v níž se tuzemské ceny meziročně zvýšily, jsou potraviny a nápoje, za ty Češi nyní zaplatí o 5,5 procenta víc. Také zde ale platí, že oproti loňsku ceny narostly mnohem méně, než tomu bylo u sousedů.

Polská Ikea je stále nejlevnější

Ikea nestanovuje ceny globálně, ale lokálně na jednotlivých trzích, proto se ceny v různých zemích mohou lišit,“ vysvětluje Myrian Ruffo, obchodní manažerka Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Do cen se promítá mnoho lokálních faktorů. Ke snížení cen více než poloviny našeho sortimentu na českém trhu došlo v září a říjnu v souvislosti se začátkem našeho nového finančního roku, kdy se cenotvorbou každoročně zabýváme.“ 

Česká Ikea zlevnila třetinu zboží v průměru o 8,4 procenta. Mezi důvody, které to umožnily, jmenovala „stabilizaci dodavatelských řetězců po pandemii, příznivý vývoj měnového kurzu české koruny a snižování provozních nákladů“.

Navzdory poklesu cen lze v Ikea stále najít produkty, jejichž cenovky vykazují u sledovaných zemí opravdu velké rozdíly a za něž český zákazník i po jejich zlevnění stále zaplatí nejvíc. Třeba kožený model čtyřmístné pohovky Kivik se loni v Česku prodával za 56 tisíc, letos je to 45 tisíc. Došlo tedy ke snížení ceny o 11 tisíc korun, tento konkrétní kus nábytku je však stále o tři tisíce dražší než v Německu, a dokonce o devět tisíc než v Polsku.

Mezi Německem a Českem je v současné době největší rozdíl ve prospěch tuzemských poboček v cenách z kategorie kuchyňského a stolního nádobí. Češi je pořídí o 15,2 procenta levněji. Na druhém konci srovnání je naopak koupelnový nábytek, jehož cena je v Česku o 10,5 procenta vyšší než v Německu. Z dvaceti kategorií jich je šest levnějších v Německu, zbylých čtrnáct vychází lépe pro české zákazníky. Jinak tomu je u polských zákazníků, ti zaplatí v jedenácti z dvaceti kategorií méně než Češi, a ve výsledku je tamní Ikea oproti té české levnější o čtyři procenta.

Nenakupují, tak snížíme ceny

Ikea na podzim roku 2022 zvýšila ceny až o desítky procent. Zdražení, odůvodněné následky pandemie i ruské agrese na Ukrajině, se dotklo také českého trhu. Podobně zvyšovali ceny i další obchodníci. „Lze spekulovat, že si nebyli jisti, jak prudce narostou jejich vlastní náklady, a snažili se tedy preventivně zdražovat, aby je pokryli,“ zamýšlí se hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Podle něj zákazníci nejprve na určitou dobu rezignovali a vyšší ceny přijali.

Narůstající ceny energií, potravin i inflace se ale projevily v sílící opatrnosti při nákupech zboží a služeb, s nimiž se dá počkat. „Od začátku kalendářního roku jsme pozorovali, že zákazníci v důsledku ekonomické situace déle a více zvažují větší investice, jako jsou například kuchyňské linky,“ zmínila obchodní manažerka Myrian Ruffo kategorii, v níž ceny meziročně klesly nejvíce, a potvrdila, že jedním z důvodů, proč obchodní řetězec Ikea ke snížení cen v Česku přistoupil, byl také slabý zájem zákazníků.

Kdy se při nákupech naopak nevyplatí cesta do Německa nebo do Polska? Podívejte se na následující infografiky, které srovnávají české ceny stolů, pohovek, postelí nebo kancelářských židlí nejprve s německými a poté s polskými cenami.