Konec nejistých časů. E-shop Dedoles získal investora a plánuje růst

Příběh slovenského e-shopu Dedoles se chýlí ke šťastnému konci, firma našla investory.

Příběh slovenského e-shopu Dedoles se chýlí ke šťastnému konci, firma našla investory. Zdroj: Profimedia.cz

Slovenský internetový obchod Dedoles se v loňském roce dostal do problémů kvůli příliš velkorysým plánům a jeho dluhy se vyšplhaly do stovek milionů korun. Nyní to vypadá, že je na dobré cestě k záchraně – od několika investorů získává finanční injekci, která může dosáhnout až 280 milionů. Dohodu zprostředkovala crowdfundingová platforma Crowdberry. 

Vyjednávání o vstupu nového investora, který by Dedolesu pomohl překonat existenční problémy, se táhla od loňského jara. „Dnes můžeme říct, že na účtu už máme peníze od investora a firma se díky tomu může nadechnout,“ říká pro deník E15 zakladatel společnosti Jaroslav Chrapko. Přiznává také, že vyjednávání byla složitá, jelikož v Česku ani na Slovensku nepůsobí moc fondů, které by se soustředily na rizikové investice tohoto typu.

„Pro fondy to nebylo investovatelné, většina nemá ve stanovách, že mohou investovat do firem v naší situaci. A pokud takové fondy existují, jsou velmi predátorské,“ říká dosavadní stoprocentní vlastník společnosti. 

O samotném přežití už patrně nebude třeba mluvit. „V krátkodobém a střednědobém horizontu už není otázka, zda Dedoles přežije, pokud nezkolabuje celá ekonomika,“ říká Ján Cifra, který po Chrapkovi loni v říjnu přebral vedení společnosti, jež se po loňské krizi ocitla ve stamilionových dluzích. 

Proto bylo potřeba vymyslet jiný způsob, jak do podniku dostat potřebný kapitál. Řešení nakonec poskytla platforma Crowdberry, která obvykle zprostředkovává investice pro malé firmy s růstovým potenciálem. Většinou to vypadá tak, že Crowdberry na internetu zveřejní nabídku včetně potřebných informací, jako jsou další plány a činnost firmy. 

V případě Dedolesu se vše odehrávalo za zavřenými dveřmi. Teď je to podle Chrapka záležitost skupiny necelých dvaceti investorů, jejichž počet se ale časem může zvýšit. Jde o lidi z okolí zakladatele společnosti a o investory, kteří prostřednictvím Crowdberry vložili peníze do předchozích projektů.

„Jsou to lidé, kteří chtěli firmě pomoci, ale potřebovali pro to nějaký strukturovaný podklad, což byla právě role Crowdberry,“ popsal Chrapko. Společnost Crowdberry investici potvrdila, ale bez dalších podrobností.

Dedoles může od skupiny investorů získat až dvanáct milionů eur, bude ale záviset na více faktorech, od nichž se bude také odvíjet podíl, který připadne investorům. Pokud by se firmě nedařilo, mohl by Chrapko přijít o výrazně většinový podíl. Zakladatel společnosti také prozradil jednu podrobnost. „Šel jsem s valuací dolů, protože situace byla těžká. V sezoně jsme měli nižší tržby, než jsme plánovali,“ říká. 

Nynější šéf společnosti Cifra pro deník E15 popsal, proč Dedoles loni v dubnu narazil. „Klíčový problém spočíval v tom, že byznys model nebyl zdravý, ať už šlo o marže, výdaje na marketing, nebo o další investice, které směřovaly do velké šíře. Firma měla daleko větší agendu než příjmy, jimiž by to zaplatila,“ popsal. 

Jedním z problémů byly například časté slevové akce, které značně snižovaly marži. „Předchozí vedení udělalo v Dedolesu hodně dobré práce, mám vůči tomu respekt. Ale kampaně se dělaly ledabyle, všude létaly kupony na slevu. Sleva u nás byla každý den,“ říká Cifra. Proto Dedoles mimo hlavní sezonu prodělával, což podle Cifry nebylo udržitelné.

Nový šéf společnosti změny ve fungování slovenského e-shopu zavedl v březnu, od té doby Dedoles nabízí méně slevových akcí a soustřeďuje se na vyšší hrubou marži. Podle plánů se letos soustředí na stabilizaci obchodního modelu s tím, že růst podle Cifry nastane v příštím roce. Dedoles škrtal už loni, když musel propustit některé zaměstnance nebo zavřít prodejny v Česku. 

Slovenský e-shop nebyl jediným hráčem z oblasti internetových obchodů, který se loni dostal do problémů. Slabší zájem zákazníků zaznamenaly například Knihobot nebo Footshop. Ekonomická krize se projevila i na celkových tržbách obchodníků v online prostoru; celkové příjmy tuzemské e-commerce se meziročně propadly o dvanáct procent na necelých 200 miliard korun a propad pokračoval i v prvním letošním čtvrtletí. 

Slovenská firma se dostala do problémů loni v dubnu, kdy vyšlo najevo, že nedokáže v řádných termínech splácet faktury a začaly se jí na skladech hromadit přebytky zboží. „Rostli jsme příliš rychle za příliš velkými výsledky,“ vysvětloval Chrapko loni v dubnu deníku E15. Dedoles do té doby rostl výrazným tempem a platil za jednoho z velkých hráčů slovenské e-commerce. Za rok 2021 vykázal tržby přes dvě miliardy korun, což bylo meziročně o devadesát procent výše než v předešlém roce. V krizovém roce 2022 se tržby propadly na 1,5 miliardy korun.