Doma zavření lidé nakopli e-shopy a přizabili dobírku

E-shopy letos utrží více, než se očekávalo.

E-shopy letos utrží více, než se očekávalo. Zdroj: Mall

Internetoví obchodníci patří mezi vítěze mimořádné situace.
Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích.
Internetoví prodejci potravin na začátku pandemie nestíhali.
Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích.
Dodávka e-shopu s potravinami Košík.cz.
10
Fotogalerie

Celkové tržby českých internetových obchodů se letos pravděpodobně dostanou na hranici 190 miliard korun. To bude dvojnásobek toho, kde byl obrat e-shopů v roce 2016. Vyplývá to z aktuálního odhadu Asociace pro elektronickou komerci. Nové podmínky nakupování změnily také platební metody na internetu v neprospěch dosud vládnoucí dobírky. 

„Současná situace podle našeho odhadu změní celkový růst výrazným způsobem. Očekáváme, že se budeme pohybovat z pohledu meziročního růstu kolem 20 procent proti původně očekávaným 15 procentům,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. 

Rychlý růst potvrzují samotní obchodníci. Zvláště ti, kteří mají zboží žádané kvůli pandemii koronaviru. „Internetové lékárny se stále drží desítky procent nad plánem. Češi skokově změnili své chování a chuť být on-line,“ uvedl Martin Kasa, spolumajitel společnosti Pilulka.cz. 

Lepší čísla ale hlásí i e-shopy, jejichž hlavním byznysem jsou parfémy. Výrazně jim pomohl například prodej potřeb pro osobní hygienu. „Pokud by vše probíhalo tak jako dosud, čeká nás nejspíš nejvýraznější procentuální meziroční nárůst za posledních několik let,“ sdělil Radek Ondrášík, marketingový ředitel obchodu Notino.cz. 

Zvláště silně dopadl skokový nárůst objednávek na internetové prodejce potravin. „Na začátku epidemie jsme byli vyprodaní na pět dní dopředu. A lidé chtěli stále víc a víc. Poptávka neměla limity,“ řekl Tomáš Jeřábek, generální ředitel e-shopu Košík.cz v rozhovoru pro server E15.cz

Snaha chránit se před nákazou na straně zákazníků i kurýrů vedla ke změně v platebních metodách na internetu. Ještě minulý rok lidé nejčastěji platili dobírkou, to znamená při převzetí zboží. Loni tuto cestu volilo 30 procent zákazníků. Kartou on-line v roce 2019 platila čtvrtina kupujících, uvádějí data nákupního rádce Heureka.cz. Nyní je vše jinak.  

„Dobírka se už teď snížila zhruba na 15 procent, a naopak platba kartou vzrostla na 50 procent,“ poznamenal šéf Heureky Tomáš Braverman.  „Jakmile si to zákazníci vyzkoušejí, budou se k platbě on-line vracet, protože je extrémně pohodlná a člověk u sebe nemusí mít hotovost,“ dodal. 

Koronavirová krize změnila rovněž způsob doručování zásilek. Ještě v první polovině března se podle Heureky 12 procent objednávek uskutečnilo přes výdejní místa. Od té doby přes výdejní místa protekla jen tři procenta balíčků. Naopak objednávky přímo domů pomocí přepravních firem stouply ze 48 procent v březnu na aktuálních 58 procent. 

Současná situace též urychlila nástup nových nákupních formátů. Aktuálně ohlásila společný projekt maloobchodní síť Žabka patřící do skupiny Tesco a přepravní platforma Bolt. V Praze nabízejí rychlý on-line nákup základních potravin do 60 minut. Nové služby zavádějí také internetoví prodejci jídla Rohlík.cz a Košík.cz.