Zvýšení odbytu o víc než sedm procent zaznamenala Velká Británie, Španělsko i Německo. V tuzemsku prodeje stouply o 13 procent na 13 638 vozidel, vyplynulo z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Tempo růstu v celé osmadvacítce nicméně v lednu zpomalilo z prosincových 13,3 procenta.
Lednový růst táhla poptávka po nových modelech z koncernu Volkwagen, zejména po hatchbacku VW Golf a sedanu Audi A3, ale na odbyt šel i crossover Renault Capture, Dacia Sandero a Ford Fiesta.
Úspěch slavila také mladoboleslavská Škoda Auto, která minulý měsíc v zemích unie zvýšila prodej o téměř 11 procent na 41 091 vozů. Její tržní podíl tak vzrostl na 4,4 procenta ze 4,2 procenta před rokem.
Lednové registrace nových automobilů v Evropské unii:Lednové registrace nových automobilů v Evropské unii | Zdroj: ACEA
„Po období, kdy se pojem přežít stalo klíčovým slovem pro mnoho hráčů z branže, konečně vstupujeme do fáze oživení,“ citovala agentura Bloomberg analytika z průzkumné agentury IHS Automotive Carlose Da Silvu. Podle něj se ale stále ještě nejedná o znovuzrození. „Faktem je, že před námi je ještě poměrně klikatá cesta,“ doplnil Da Silva.
Evropský trh totiž vykazuje růst díky nízké srovnávací základně způsobené trvalým propadem z minulých let. „V absolutních číslech je celkových 935 640 registrovaných jednotek druhý nejnižší výsledek za leden od roku 2003, kdy ACEA začala registrovat prodeje v rozšířené EU,“ uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů.
V celém loňském roce se prodej aut v EU snížil o 1,7 procenta na 11,85 milionu vozů. Zaznamenal tak už šestý pokles za sebou a dostal se na nejnižší úroveň od roku 1995. Důvodem byly negativní dopady finanční krize na ekonomiku. Letos by však měl trh podle lednové prognózy ACEA stoupnout o dvě procenta.