Evropské prodeje aut rostou již pátý měsíc v řadě. Škoda v EU posílila

Zatím posledním představeným modelem mladoboleslavské automobilky je Škoda Rapid Spaceback.

Zatím posledním představeným modelem mladoboleslavské automobilky je Škoda Rapid Spaceback. Zdroj: ctk

Finanční krizí zdecimovaný evropský trh s novými automobily se úspěšně vzpamatovává z hlubokého propadu. Lednové prodeje osobních aut v EU meziročně stouply o 5,5 procenta na 935 640 vozů a rostly tak již pátý měsíc v řadě. Oživení táhly velké trhy, kde sílila poptávka mimo jiné po vozech z koncernu Volkwagen včetně Škodovky.

Zvýšení odbytu o víc než sedm procent zaznamenala Velká Británie, Španělsko i Německo. V tuzemsku prodeje stouply o 13 procent na 13 638 vozidel, vyplynulo z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Tempo růstu v celé osmadvacítce nicméně v lednu zpomalilo z prosincových 13,3 procenta.

Lednový růst táhla poptávka po nových modelech z koncernu Volkwagen, zejména po hatchbacku VW Golf a sedanu Audi A3, ale na odbyt šel i crossover Renault Capture, Dacia Sandero a Ford Fiesta.

Úspěch slavila také mladoboleslavská Škoda Auto, která minulý měsíc v zemích unie zvýšila prodej o téměř 11 procent na 41 091 vozů. Její tržní podíl tak vzrostl na 4,4 procenta ze 4,2 procenta před rokem.

Lednové registrace nových automobilů v Evropské unii:Lednové registrace nových automobilů v Evropské uniiLednové registrace nových automobilů v Evropské unii | ACEAZdroj: ACEA

„Po období, kdy se pojem přežít stalo klíčovým slovem pro mnoho hráčů z branže, konečně vstupujeme do fáze oživení,“ citovala agentura Bloomberg analytika z průzkumné agentury IHS Automotive Carlose Da Silvu. Podle něj se ale stále ještě nejedná o znovuzrození. „Faktem je, že před námi je ještě poměrně klikatá cesta,“ doplnil Da Silva.

Evropský trh totiž vykazuje růst díky nízké srovnávací základně způsobené trvalým propadem z minulých let. „V absolutních číslech je celkových 935 640 registrovaných jednotek druhý nejnižší výsledek za leden od roku 2003, kdy ACEA začala registrovat prodeje v rozšířené EU,“ uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů.

V celém loňském roce se prodej aut v EU snížil o 1,7 procenta na 11,85 milionu vozů. Zaznamenal tak už šestý pokles za sebou a dostal se na nejnižší úroveň od roku 1995. Důvodem byly negativní dopady finanční krize na ekonomiku. Letos by však měl trh podle lednové prognózy ACEA stoupnout o dvě procenta.