Fotbalové EURO platí Číňané. Láká je vysoká návratnost investic | E15.cz

Fotbalové EURO platí Číňané. Láká je vysoká návratnost investic

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Evropský fotbalový šampionát ovládli Číňané. Zlato pro vítěze šestnáctého EURA sice nedobudou, avšak dost možná lukrativnější prvenství náleží čínským firmám už teď. Patří jim nejvyšší podíl na sponzoringu masově sledovaného turnaje a lze očekávat, že vliv čínských peněz na největších sportovních akcích dál poroste.

Nejvíce z dvanácti oficiálních sponzorů probíhajícího turnaje pochází z nejlidnatější země světa, jsou to společnosti Hisense, Alipay, Vivo a TikTok. Žádné z předchozích ME nesponzorovalo takové množství čínských podniků.

Reklama na hojně sledované akci stojí každou z dvanácti firem zhruba třicet milionů eur, tedy přes tři čtvrtě miliardy korun, odhaduje datová společnost SportBusiness. V roce 2018 oznámený osmiletý kontrakt Alipay s Unií evropských fotbalových asociací (UEFA), který spočívá ve sponzorování mužských národních týmů včetně EURA, dosáhl dokonce hodnoty dvou set milionů eur.

EURO 2021: Kompletní přehled >>>

„Především Alipay, ale i zbylé tři čínské firmy se již staly globálními hráči, kteří se nezajímají výhradně o domácí – byť obří – trh. Počet globálních fór, jež díky masové sledovanosti zaručují tak vysokou návratnost investic, je omezený. I proto bude aktivita čínských firem na podobných událostech dále růst,“ soudí analytik Patria Finance Branislav Soták.

Druhý největší podíl sponzorských příjmů teče do UEFA od tria amerických firem FedEx, Booking.com a Coca-Cola. Následují nizozemské společnosti Heineken a Takeaway.com, německý Volkswagen, ruský Gazprom a Qatar Airways. „Takhle velká událost představuje nejen pro čínské sponzory lukrativní reklamní prostor,“ dodává Soták.

EURO 2021: Kdy hrají Češi? >>>

Byť se většina zápasů hraje v časech, kdy mají čínští fanoušci „půlnoc“, byznys plán čínských sponzorů to nenarušuje. „Velký podíl příjmů Alipay i TikToku už proudí z Evropy, tyto společnosti cílí na globální publikum,“ připomíná Soták.

Expanze čínských společností v oblasti sponzoringu masových sportovních událostí nabrala na síle v posledních několika letech. Vůbec prvním čínským sponzorem turnaje UEFA se stal Hisense v roce 2016, uvedl server Cainxinglobal. Tehdy mělo jen finálový zápas turnaje sledovat 56 milionů Číňanů, tedy větší počet diváků než v jakékoli evropské zemi, uvedla společnost CSM Media Research.

Díky sponzoringu EURA 2016 se povědomí o značce Hisense téměř zdvojnásobilo ve Velké Británii, Německu, Francii, Itálii a Španělsku, tvrdí Hisense s odkazem na marketingový průzkum společnosti Ipsos. Společnost Hisense poté sponzorovala i mistrovství světa v Rusku v roce 2018.

V případě firem Vivo a TikTok se jedná o první sponzorskou účast UEFA, ne ovšem poslední. Vivo naváže i příštím EUREM 2024, stane se oficiálním poskytovatelem smartphonů. Kontrakt logicky zapadá do jeho expanzivních plánů v Evropě. Už dříve Vivo vstoupilo do Česka či Rumunska, do konce roku chce pokrýt více než dvanáct evropských trhů.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah