Dnes uplyne 200 let od narození velkoobchodníka Vincence Josefa Rotta, zakladatele prvního pražského moderního obchodního domu železářství U Rotta na Malém náměstí.
Podle Tichého nastal pokles obratu na přelomu let 2009 a 2010. V té době se obchodu snížil jak obrat tak množství zákazníků. Postupem času se klienti začali vracet, ale snížil se průměrný prodej. „Například školník nebo údržbář přišel dříve občas a zakoupil si materiál do zásoby. Nyní přijde i několikrát denně a koupí si deset vrutů, pět úhelníků a jeden vrták. Místo celého výrobku prodáváme mnohdy náhradní díly a těsnění, dokud se opravovaný předmět definitivně nerozbije,“ uvedl Tichý.
Vliv nástupu e-shopů železářství pociťuje čím dál více, zejména u dražšího zboží. „Některé druhy zboží, se za standardní maloobchodní ceny staly takřka neprodejné. Naštěstí je zde stále výhoda jako oproti hobby marketům, prostě mnoho zboží vyžaduje odborný prodej a přímý kontakt se zákazníky. Ovšem nejsme k internetu pasivní a již pomocí e-shopu také zboží nabízíme. Kupodivu se nám opět nejvíce prodávají drobnosti a náhradní díly,“ řekl Tichý.
Maskot firmy Baumax.
Malé obchody řetězcům hobbymarketů konkurovat nemohou
Konkurence velkých hobbymarketů je podle něj veliká a malá železářství jim nemohou konkurovat velikostí prodejen ani komfortem parkování. „Časem jsme museli trošku změnit sortiment a tlaku se přizpůsobit. Prostě prodávat zboží, které zákazníci v hobby marketech neseženou. Zaměřit se na individuální přístup k zákazníkovi, prodávat zboží které vyžaduje odborný prodej a nabídnout služby jako jsou výroba klíčů, výměna sifonových bombiček, broušení nástrojů,“ uvedl Tichý. Obchod tak prodává hodně náhradní díly, doplňky, těsnění a další drobné nezbytnosti. Tento typ zboží ale vyžaduje odborný prodej, radu a trpělivého prodavače. Hlavní výhodu malých železářství oproti řetězcům tak Tichý vidí zejména v odborném prodeji, vstřícném a individuální přístupu k zákazníkům.
„Na periferiích měst stále přibývají monstrózní krabice a obchůdky z centra měst mizí. Přesto si myslím, že drobné obchody jako jsme my mají stále na trhu místo a mnoho věrných zákazníků. I vzhledem k nutnosti za hobbymarkety dojíždět, ceně paliv a času stráveným na cestách, věřím v postupný návrat zákazníků. Vždyť pro maličkost za pár korun se nevyplatí půldenní výlet,“ uvedl Tichý.
A je to. K nejslavnějším českým animovaným dílům patří seriál Pat a Mat o dvojici popletených domácích kutilů |
Lidé mají zájem o barvy a příslušenství
Letos na jaře se podle něj zvýšila poptávka po sortimentu barev a laků. Celoročně se dobře prodávají náhradní díly a příslušenství. „Veliký zájem je třeba o výměnu sifonových bombiček a náhradní díly pro sifonové lahve. Osobně jsme nejraději, když zákazník, překvapený co všechno prodáváme, odchází s taškou nákupu obsahující šroubky, žárovku, úhelník, vrták, škrabku na brambory, zámek, lepidlo, štětec, rukavice, ventil a prodlužovák,“ dodal majitel.
Zakladatel prvního pražského moderního obchodního domu, železářství U Rotta na Malém náměstí, velkoobchodník Vincenc Josef Rott se narodil před 200 lety, 18. května 1813. Slavné železářství zde sídlilo až do roku 1996 a bylo rájem řemeslníků a kutilů, který „dodal vše“ od šroubků a nářadí přes zařízení koupelen a nádobí až po sáňky, lyže či ponožky. Rott ve svém podniku snad jako první zavedl české knihvedení a štědré sumy věnoval i na vlastenecké účely.
Dnes obchod sídlí v Linhartské ulici, 50 metrů od bývalé prodejny. V roce 2003 pak společnost otevřela druhý obchod ve Vysočanech a provozuje i e-shop.