Koronakrize prohlubuje závislost obchodníků na slevách

Počty slevových akcí rostou i přesto, že omezení slev patří k doporučením pandemického plánu, který si dal zpracovat Svaz obchodu a cestovního ruchu.

Počty slevových akcí rostou i přesto, že omezení slev patří k doporučením pandemického plánu, který si dal zpracovat Svaz obchodu a cestovního ruchu. Zdroj: Blesk - Robert Klejch

Slevové akce velkým řetězcům stále zajišťují nezanedbatelné podíly z tržeb.
Jedním z důvodů, proč přibývá slevových akcí, je podle lidí z byznysu skutečnost, že s váznoucí ekonomikou roste citlivost zákazníků na ceny.
Slevové akce velkým řetězcům stále zajišťují nezanedbatelné podíly z tržeb.
Jarní omezení slev obchodníci vysvětlují silným náporem zákazníků, kteří se snažili předzásobit a využívali i často omezenou nabídku zejména trvanlivých potravin.
Jarní pokles počtu slev potvrdila i společnost Nielsen, která sbírá data o prodejích z tuzemských obchodů.
6
Fotogalerie

Na počátcích koronakrize z jara letošního roku se zdálo, že se obchodníkům podaří přerušit spirálu, kdy rok od roku prodávají stále více zboží ve slevách. V létě ale nastal obrat a ve slevách se naopak ocitá stále vyšší podíl výrobků.

„V dubnu a v květnu se projevil meziroční pokles počtu slev o 2,4 a 7,2 procenta, ale v ostatních měsících počet slev oproti loňského vzrostl.V září se zvýšil dokonce o 27 procent, “ uvádí Petr Miklík, marketingový šéf společnosti Kupi.cz, která monitoruje letáky a akce velkých obchodních řetězce.

Jarní pokles počtu slev potvrdila i společnost Nielsen, která sbírá data o prodejích z tuzemských obchodů.Podle jejích dat klesl podíl promoce na tržbách během sedmi týdnů po uzavření ekonomiky na necelých 51 procent z předchozích průměrného 55 procent.Už koncem dubna ale začaly promoční prodeje opět nárůstat.

„V letácích není vidět omezení ani v počtu stran, ani v počtu položek,“ dodává za Kupi.cz Petr Miklík.Co se týká počtu letáků, nastaly podle něj pouze změny, které s koronakrizí nesouvisí.Penny Market zredukoval letáky ze dvou na jeden týdně.Tesco v rámci konsolidace svých poboček zúžilo počet typu letáků, a tím i jejich celkový počet.

Počty slevových akcí rostou i přesto, že omezení slev patří k doporučením pandemického plánu, který si dal zpracovat Svaz obchodu a cestovního ruchu.Výrazné slevy totiž nalákají do prodejen podstatně více zákazníků, často hned po ránu.Tomu se prodejci v době koronaviru chtějí vyhnout.

Jedním z důvodů, proč přibývá slevových akcí, je podle lidí z byznysu skutečnost, že s váznoucí ekonomikou roste citlivost zákazníků na ceny.Řetězce se tak bojí omezit akce, které přitahují kupující do obchodu.

„Vzhledem k tomu, že současná nelehké situace ovlivňuje všechny naše zákazníky, nechceme jim ji komplikovat.Proto žádné omezování této formy nabídek neplánujeme, “uvádí za Penny Markety Tomáš Kubík.Podobně reagovaly další velké řetězce.

Jarní omezení slev obchodníci vysvětlují silným náporem zákazníků, kteří se snažili předzásobit a využívali i často omezenou nabídku zejména trvanlivých potravin. „V případě první vlny pandemie společnost Lidl cíleně množství slev nesnižovala. V jarních měsících jsme reagovali spíše na zvýšenou poptávku, omezení kapacity výrobců a vytíženost našich prodejen,“ uvádí mluvčí Lidlu Iveta Barabášová.

Navzdory rostoucímu počtu slevových akcí ale jisté změny nastávají. „Ačkoli akcí přibylo, velmi často se přesunuly do jiných kategorií nebo nejsou tak výhodné. Především u kategorií se základními potravinami je vidět zhruba až osmiprocentní vzestup akčních cen,“ popisuje Petr Miklík za Kupi.cz.

Dodává, že přibyly například slevy v kategoriích, jako jsou čisticí prostředky, ubrousky a kapesníky, léčiva a zdravotnické pomůcky, oříšky a pop corn, polotovary či bujóny.Naopak méně zlevněných položek se objevovaly u dekorativní kosmetiky, parfémů, obilovin a Luštěniny, mouky, zahradních grilů či sportovních věcí.