Zrušení slev na módním trhu může fungovat, míní experti | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Zrušení slev na módním trhu může fungovat, míní experti

ČTK

Strategie zrušení slev, kterou ve středu ohlásila česká oděvní značka Pietro Filipi, může podle odborníků fungovat. Jde však podle nich o odvážný a časově náročný krok, který nebude možné uskutečnit bez silné komunikační kampaně. Výhodou je, že se více zejména mladých lidí zajímá o udržitelnost. Vyplývá to z ankety mezi analytiky.

Úplné zrušení slev je však podle ředitele e-shopu Zoot Milana Poláka pro většinu trhu nedostupné. Méně poptávané zboží v oděvním segmentu je podle něj třeba nabídnout po sezoně ve slevách a získat tak kapitál na nákup nových kolekcí.

Pietro Filipi v souvislosti se zrušením slev podle svého majitele Michala Mičky snížilo ceny starších zásob zhruba o 30 procent a bude je prodávat v menších městech. "Máme v plánu prodat 80 procent produktů v síti obchodů s novým zbožím ve větších městech, zbylých 20 procent potom později v těch menších, kam zboží přijde jako nová kolekce. Pokud některé oblečení neprodáme, použijeme ho v rámci CSR (Corporate Social Responsibility, společenské odpovědnosti firmy)," řekl.

Odborníci se shodují, že zrušení slev je významným počinem na českém módním trhu. "Z hlediska úspěchu u zákazníků bude důležité zaměřit se na preference a motivátory různých segmentů a uzpůsobit tomu celkovou zkušenost z prodeje a značky. Produkt musí být trendy a kvalitní, ale je důležité vytvořit zkušenost a značku, která padne zákazníkovi a povede k loajalitě nezaložené na ceně," řekl manažer KPMG Lukáš Cingr. Ředitel oddělení poradenských služeb KMPG Tomáš Potměšil doplnil, že bude třeba změnit zákaznickou zkušenost a unuděné prodavačky by měly být minulostí.

Nákup na internetu znamená pro 66 procent Čechů menší stres

Podle analytika Petra Bartoně z Natlandu to však u Pietro Filipi nevypadá, že by slevy opustil úplně. Doprodej za nižší cenu v menších městech je podle něj nejen slevou, ale i legitimní marketingovou strategií. "Řeší nejstarší problém cenotvorby - jak od sebe oddělit trhy tak, aby sleva "zbytečně" nepadla na zákazníky, kteří koupí i bez ní. Do menších měst se mu jezdit nevyplatí a tak je sleva vlastně ještě účinnější, než předtím," řekl.

V českém prostředí je podle Hany Zachové z módního vyhledávače Glami dlouhodobě nejsilnějším marketingovým nástrojem právě sleva. Červencový průzkum Glami mezi 3000 respondenty ukázal, že jen osm procent lidí má nedůvěru k neustále nabízeným slevám. Slevové akce vítá přes 54 procent Čechů a 27 procentům oslovených dlouhodobé slevové akce nevadí.

Odložené platby za nákupy na internetu mají velkou šanci uspět

Pietru Filipi nahrává vzrůstající obliba udržitelnosti. Z průzkumu Glami dále vyplývá, že 28 procent Čechů plánuje v následujícím půl roce za udržitelnou módu utratit nejvíce peněz. "Rizikem strategie je v každém případě postupné nakupení produktů ze starých kolekcí, které by se běžně prodaly ve výprodeji. Je to zároveň ale příležitost dále podpořit "zodpovědnost" značky třeba přes dary charitám a dlouhodobě lze jistě přizpůsobit kapacitu," dodal Cingr.

Autor: ČTK
 

Mzdová kalkulačka