Koronavirus dopadá na obchody, od září jich v Praze zavřelo několik desítek

Uzavřené hračkářství Sparkys kousek od ulice Na Příkopě. Novou prodejnu ale otevřelo na Václavském náměstí.

Uzavřené hračkářství Sparkys kousek od ulice Na Příkopě. Novou prodejnu ale otevřelo na Václavském náměstí. Zdroj: Martina Patočková

Nákupní zóna Na Příkopě, ze které zmizel multibrandový obchod s obuví Leiser, dále boty Salamander, módní obchod Delsyn v Černé Růži nebo občerstvení Subway v pasáži Broadway.
Uzavřený obchod Calvin Klein v centru Prahy, kousek od ulice Na Příkopě.
Uzavřená prodejna Subway v pasáži Na Příkopě.
Uzavřená prodejna Leiser nedaleko Prašné brány.
Obchodní centrum Palladium  patří v Praze k nejpostiženějším kvůli chybějícím turistům. V posledních měsících z něj zmizely značky jako Time Out, Tamaris či napůl zavřela známá restaurace s jezdícími vláčky Výtopna.
10
Fotogalerie

Následky koronavirové pandemie se už poměrně jasně projevují v obchodních centrech, a ještě více na nákupních třídách v centru Prahy. Od začátku září v hlavním městě zavřelo více než padesát značkových obchodů. Všechny případy sice s dopady covidu souviset nemusejí, valná většina ale ano. Nájemci i obchodní centra varují, že další budou přibývat. Počet uzavřených značkových obchodů v Praze je nyní vyšší než třeba v Berlíně či Varšavě.

Data o zavřených obchodech vyplývají z portálu Shopingy. Ten vznikl původně jako průvodce obchody pro zahraniční návštěvníky v daném městě. S nástupem covidu jej ale tvůrci přizpůsobili, a dnes funguje hlavně jako obří on-line srovnávací základna obchodů a značek v obchodních centrech a na hlavních nákupních třídách.

Horší časy teprve přijdou

„V Praze se od dubna uzavřelo přes 260 prodejen a otevřelo pouze 120 nových,“ uvedl zakladatel a šéf společnosti Shopingy Jan Hübner. Počty zavíraných obchodů zatím nejsou statisticky významné, nicméně horší časy podle očekávání teprve přijdou.

„Zatím neevidujeme dramatické nárůsty uzavírání obchodních jednotek v rámci obchodních center. Nicméně někteří nájemci již avizují, že bez další podpory v podobě sníženého nájemného aktuální počet obchodních jednotek neudrží,“ říká vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v poradenské společnosti CBRE Tomáš Míček. Očekává proto další vlnu jednání mezi vlastníky obchodních center a nájemci o podpoře a slevách na nájemném.

Také hlasy z trhu napovídají, že obětí koronavirové pandemie bude mezi prodejci přibývat. A to i v případě, že by nedošlo k nynějšímu velkému omezení pohybu v podobě zavření škol a restaurací.

„Mezi nájemci je teď ohromná nervozita, nikdo si nemyslí, že to bude na krátkou dobu. Do konce roku a začátku příštího se přežene vlna bankrotů. Někteří tak tak dýchají,“ uvádí manažer jednoho většího obchodního centra, který nechtěl být jmenován.

Při pohledu na Prahu se od září vyšplhal počet zavřených obchodů lehce přes padesát. Jde o průřez nejrůznějších značek. Své prodejny zavírá obuv Aldo, která ohlásila odchod na jaře. Podobně je to s francouzským módním řetězcem Camaieu, který měl problémy už několik let, a covid jeho stažení z tuzemska, ale i sousedního Polska urychlil. 

„Podnikání vykazovalo už delší dobu známky ekonomického poklesu, nicméně s pomocí jediného společníka bylo nadále udržitelné. To změnila pandemie koronaviru a přijatá opatření vlády, která už tak ztrátovou ekonomickou činnost definitivně posunula do roviny úpadkové,“ stojí v insolvenčním návrhu, jež na sebe v červenci společnost Camaieu podala.

Vylidněné centrum Prahy

Palladium, obchodní centrum na náměstí Republiky, patří v Praze k nejpostiženějším kvůli chybějícím turistům. V posledních měsících z něj zmizely značky jako Time Out, Tamaris či napůl zavřela známá restaurace s jezdícími vláčky Výtopna. Ta má ale ještě jednu otevřenou pobočku na Václavském náměstí.

Zhruba po pěti až šesti obchodech ubylo i v dalších obchodních centrech, která před covidem patřila k těm nejnavštěvovanějším, a kvůli kterým nájemci často dlouho zůstavali na čekacích listinách, aby v nich mohli být.

Uzavřely například obchody Nautica či Kushmi Tea na Chodově, menší značky Domi bags či prodejna značkových tuzemských trenýrek Represent v Metropoli Zličín, obchod dveřního vybavení Sapeli a Star Deco v Letňanech. Kromě toho ubylo i kaváren s jednou pobočkou.Skončily dvě prodejny ze čtyř značky Frogurt. Uzavřené jsou v hlavním městě i tři pobočky prodejce pralinek Leonidas.

Ulici Na Příkopech a přilehlé okolí vyklidil také multibrandový obchod s obuví Leiser, dále boty Salamander, módní obchod Delsyn v pasáži Černá růže nebo občerstvení Subway v pasáži Broadway.

Všechny uzavírky obchodů nemusejí ale nutně souviset s poklesem poptávky v době covidu. Určitá obměna obchodů, zavírání, a naopak otevírání nových, probíhá na trhu neustále. Nicméně počet uzavřených obchodů nyní převyšuje ty otevřené zhruba dvojnásobně.

Pro srovnání: v Berlíně dosahuje počet uzavřených obchodů od počátku září zhruba dvaceti, ve Vídni třiceti a ve Varšavě čtyřiceti. Tedy ve všech případech méně než v Praze.

Jak připomíná Jan Hübner ze Shopingy, některé obchody neuzavírají nastálo, ale mohou projít jen modernizací nebo se stěhovat na lepší místo. Což je případ třeba sýrárny La Fromageria, která se z jednoho čísla na Václavském náměstí stěhuje na jiné. Nebo tří prodejen Kika, které se přeměňují na XXX Lutz.

„Aktuální pokles návštěvnosti je zhruba dvacet procent oproti srovnatelnému období loni,“ uvedl Martin Šimek, partner a vedoucí správy obchodních center společnosti Cushman & Wakefield, ještě před vládním rozhodnutím o zavření gastra a škol.