Obchod s ojetými elektromobily se rozjíždí | E15.cz

Obchod s ojetými elektromobily se rozjíždí. Připlácí se hlavně za stav baterie

Jiří Liebreich, swp

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

V Česku se postupně formuje trh s elektromobily z druhé ruky, registrací ojetých elektromobilů rychle přibývá. Nabídce dominují dovozy ze zahraničí, cenu ojetých elektrických vozů výrazně ovlivňuje stav baterie. Její kontrolu ale zatím zvládají jen autorizované servisy.

Ze zhruba 6,3 milionu aut, která jezdí po českých silnicích, je čistě elektrických asi jedenáct tisíc, z nichž bylo dosud každé páté registrováno jako ojeté. Vyplývá to z dubnových dat Centra dopravního výzkumu s tím, že registrací ojetých elektromobilů násobně přibývá. To potvrzují i největší tuzemští obchodníci s ojetinami, kteří se prodeji elektromobilů z druhé ruky začali věnovat teprve nedávno.

Přes Škoda Plus, což je program prodeje ojetých vozů u certifikovaných prodejců Škoda Auto, se začaly elektromobily poprvé více objevovat v roce 2020. Tehdy se jednalo hlavně o modely Citigo iV. Od loňska už ale dominují prodejům elektromobily Enyaq iV. Těch se v minulém roce přes Škoda Plus prodalo přes pět stovek, kupec průměrně zaplatil více než 1,3 milionu korun. Většinou se jednalo o interní vozy Škody určené k testování nebo k prezentacím.

Další stovka loni prodaných e-ojetin ve škodovácké síti připadla na zmíněné Citigo iV. Zbytek dotvářely modely Volkswagen ID.3 a e-Golf. Meziročně tak přibylo zobchodovaných ojetých elektromobilů přes Škoda Plus o šest set procent. Dosavadní letošní prodeje Škoda prozatím neupřesnila, rostoucí trend má nicméně přetrvávat.

Budoucnost elektromobilů ve Škoda Auto popisuje ve videu z mladoboleslavského muzea Martin Jahn, člen představenstva automobilky:

Video se připravuje ...

Odbyt ojetých elektromobilů roste i tradičním autobazarům. Síť AAA Auto jich předloni prodala 52, loni 78 a za první čtyři letošní měsíce už 49. Konkurenční Auto ESA udal prvních šest e-vozů až vloni, letos zatím prodal šestnáct elektromobilů. Zatímco u „áček“ dominují odbytu Citigo-e iV, Nissan Leaf a BMW i3 s průměrnou cenou 493, 396 a 528 tisíc, u Auto ESA zákazníci nejčastěji pořizují modely VW e-up! a Nissan Leaf v průměru za 450 tisíc.

Klíčový vliv na cenotvorbu ojetých elektromobilů má stav baterie jakožto nejdražší součástky, jejíž případná výměna může být větším nákladem než výměna celého motoru u spalovacího vozu, připomíná výkonný ředitel AAA Auto a Mototechna Luboš Vorlík. Stejně jako u Auto ESA a řady dalších bazarů má zákazník možnost auto zkontrolovat v servisu, který si sám vybere.

„Stav baterie umí nejlépe zhodnotit autorizovaný servis dané značky. Již delší dobu hledáme univerzální diagnostický nástroj, který by uměl zhodnotit stav baterie jakéhokoliv elektromobilu, zatím jsme ale takový na trhu nenašli,“ říká Vorlík.

„Klasické technické kontroly vozů v Česku bohužel zatím na prověřování baterií nemyslí. Jejich výkonnost či počet proběhlých nabíjecích cyklů tak lze ověřit jen u autorizovaných servisů,“ potvrzuje předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund.

Obchod s ojetými elektromobily nejčastěji tvoří vozy dovezené ze zahraničí. Stejně jako u konvenčních automobilů tak představuje největší riziko transparentnost servisní historie vozu. „Setkali jsme se s případy, kdy se v Česku prodávaly ojeté elektromobily, byly to i Tesly, které krásně vypadaly na obrázcích, na zahraničních databázích VIN kódů jsme ale zjistili, že byly po totálních haváriích v západní Evropě,“ říká Grund.

Především baterie elektromobilů jsou náchylnější na poškození, jež se může náhle projevit i několik let po bouračce a v krajním případě způsobit požár například při nabíjení. Výměna či recyklace baterie navíc stojí až statisíce korun, upozorňuje Grund.

Obchod s ojetými elektromobily v Česku je teprve na počátku, značný podíl prodejů proto tvoří zánovní vozy. Zákazník tak dostává záruku buď na celé auto, nebo alespoň na baterii. Například Škoda Plus láká na osmiletou záruku baterie, která garantuje, že její kapacita neklesne pod sedmdesát procent.

Vorlík z AAA Auto připomíná, že se na trhu už dnes pohybují modely aut s pokročilým řízením teploty baterie i jejího nabíjení. Baterie v těchto elektromobilech prý téměř nedegradují. „Naopak největší potíže s degradací má paradoxně jeden z nejrozšířenějších elektromobilů – Nissan Leaf,“ tvrdí Vorlík. 

Elektromobily mají snížit emise. Podívejte se, které státy jich produkují nejvíce:

AAA Auto ani Auto ESA vozy s nadměrně degradovanými bateriemi nevykupují. Nové baterie jsou podle obchodníků drahé a ceny vozů s nadměrně degradovanými bateriemi jsou na trhu neúměrně nadhodnocené a neodpovídají nákladům spojeným s výměnou komponentu. „Trh ojetých elektromobilů se správné oceňování vozů s vyšší mírou degradace teprve učí a stejně tak trh použitých baterií zatím není dostatečně rozvinutý,“ vysvětluje Vorlík.

Flotile ojetých elektromobilů v Česku, nejčastěji registrovaných v Praze, dominuje 424 vozů značky BMW, následují Fiat, Tesla, Nissan a Volkswagen. Z analýzy Centra dopravního výzkumu ve spolupráci s inzertním serverem Sauto.cz také vyplynulo, že u loni nabízených 315 ojetých bateriových elektromobilů dosahoval průměrný roční nájezd necelých 11,5 tisíce kilometrů.

„Až se na náš trh postupně dostanou ze západní Evropy elektromobily druhé a posléze třetí generace a lidé se přesvědčí o jejich spolehlivosti, bude to právě onen sekundární trh, který u nás pomůže zrychlit nástup elektromobility,“ uvedl již dříve pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery