Výsledkům výrobce sektů může prospět sucho i protikuřák
Jednička tuzemského trhu šumivých vín ze Starého Plzence počítá po třech letech s růstem tržeb.
Bohemia Sekt, pod který kromě stejnojmenné značky šumivých vín spadají Habánské sklepy, Víno Mikulov či Château Bzenec, zaznamenal poslední výraznější růst tržeb v roce 2014. Tři roky pak stagnoval na obratu zhruba 1,6 miliardy korun, avšak od letoška si slibuje návrat k růstu.
„Můj osobní odhad je, že se budeme pohybovat v jednotkách procent nad loňským rokem,“ řekl ředitel Bohemia Sektu Ondřej Beránek. Zdůrazňuje, že rozhodnou prosincové prodeje, kdy se obvykle prodá zhruba třetina roční produkce sektů.
Českému trhu s víny podle Beránka prospěly regulace typu protikuřáckého zákona, loterijního zákona nebo zavedení elektronické evidence tržeb – s jejich dopady se totiž musejí vyrovnávat pivovary. „Pokud pro nás regulace měly dopad, tak pozitivní. Naše produkty míří do jiných gastronomických kategorií,“ vysvětlil Beránek.
Firmě podle něj pomáhá také trend pití prosecca, kterého podle agentury Nielsen Češi loni vypili meziročně o 46 procent více. „Trend pomáhá rozvoji sektů,“ řekl Beránek. Firma na rostoucí oblibu bazénového nápoje reaguje dovozem značky Mionetto ze severní Itálie. Loni ho na českém trhu prodala 340 tisíc lahví a letos to má být kolem 400 tisíc lahví.
Nicméně ještě lepší výsledky by mohl firmě přinést příští rok i kvůli letošnímu počasí, které zemědělcům nepřálo, což neplatí pro producenty vinné révy. Potvrzuje to Vinařský fond.
„Množství sklizených hroznů je oproti desetiletému průměru o třicet procent vyšší,“ uvedl ředitel fondu Jaroslav Machovec. „Konzumentí by tak mohli vypít více vína než letos,“ odhadoval Beránek. „Říká se, že by Češi vypili více moravských vín, kdyby byla. Příští rok ukáže, jestli je to pravda,” dodal.
Společnost plánuje do roku 2020 rozšířit plochu svých vinic na 600 hektarů z nynějších 540 hektarů. Zároveň investuje do výroby, právě buduje novou lisovnu hroznů v Mikulově za 200 milionů korun.
Bohemia Sekt sídlící ve Starém Plzenci dominuje českému trhu se sekty, na kterém zabírá podle údajů z internetových stránek dvě třetiny. Dalšími významnými vinaři jsou Templářské sklepy a Moët & Chandon, jejichž tržní podíly se pohybují jen kolem pěti procent.