Za málo peněz hodně muziky. Řetězce s levnou módou nabírají po covidu druhý dech

Zdroj: Grafika e15

Po otevření prvního českého Primarku v roce 2021, kdy zájemci o přednostní nákup stáli od brzkých ranních hodin ve frontě dlouhé až několik desítek metrů, přichází na pražské Václavské náměstí další řetězec s levnými oděvy. Polský off-price prodejce značkového zboží HalfPrice otevřel ve čtvrtek svou největší prodejnu ve střední Evropě, zákazníky láká nový čtyřpatrový obchod se slevami až 80 procent oproti běžným cenám. Levné módě se v Česku daří. Primark se po obchodně náročném období pandemie covidu-19 dostal ze ztráty a HalfPrice plánuje ještě letos otevřít minimálně jednu další pobočku. 

Značkové zboží za nízké ceny. To je kombinace, kvůli které zhruba stovka účastníků slavnostního otevření nové pobočky HalfPrice v budově Diamant na Václavském náměstí vystála frontu na přednostní nákup. V Česku jde o šestou pobočku, sedmý obchod chce HalfPrice otevřít v říjnu v obchodním centru Arkády Pankrác.

Paní Vladimíra Derfiňáková přijela z Brna na promoci vnuka, kolem nového obchodu šla náhodou. „V HalfPrice nakupuji v brněnské Olympii, mají dobrý výběr značkového zboží a je to levné,“ vysvětluje, proč si řetězec oblíbila. 

„Vysoká inflace bezesporu ovlivňuje spotřebu domácností. Maloobchodní tržby stále klesají a zákazníci se snaží ušetřit, proto hledají další alternativy. Vnímáme, že si své investice více promýšlejí,“ komentuje pro e15 situaci v maloobchodu šéf českých poboček německého diskontu KiK Martin Šatný. „Na druhou stranu jsou stále ochotni si ke zboží základních potřeb koupit nějakou drobnost a udělat si tak radost,“ dodává. Nová pobočka HalfPrice na pražském Václavském náměstí.Nová pobočka HalfPrice na pražském Václavském náměstí.|e15 

Různé obchodní modely, stejně nízké ceny

„HalfPrice je prodejcem zboží významných světových značek za výhodnější ceny – což je potřeba odlišit od klasických ‚discounterů‘ či levných módních značek,“ upozorňuje na rozdíl mezi HalfPrice, Primarkem a dalšími prodejci levného textilu expert ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Do centra města podle něj řetězec přivede další turisty i místní zákazníky. „Jedná se o výborně fungující koncept velmi atraktivní pro centrum města, jehož nabídka se díky němu rozšiřuje o množství významných módních značek, které by v pražském centru jinak nebyly zastoupeny,“ dodává. 

Zájem o novou pobočku HalfPrice v den otevření ale zdaleka nedosáhl pozdvižení, které vyvolal první český Primark. Fronty kolem obchodu se přede dvěma lety tvořily ještě několik následujících týdnů. Vzhledem k tehdejším protipandemickým opatřením musela navíc vstup do prodejny korigovat ochranka a v obchodě mohlo být najednou nejvýše 313 lidí. Primark pro svůj obchod využívá tři patra nově postaveného polyfunkčního domu The Flow Building na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze. Druhou pobočku otevřel v brněnské galerii Olympia o rok později. 

Nejpopulárnějším zůstává původně irský Primark ve Velké Británii. Podíl sítě maloobchodů na britském trhu s oděvy, obuví a s doplňky dosahoval koncem loňského roku sedm procent a oproti tomu předchozímu si tak polepšil o půl procentního bodu. Jeho webové stránky navštíví měsíčně přes deset milionů uživatelů, většinu z nich tvoří ženy. Daří se mu ale i v Česku. Po covidovém finančním období 2020/2021 se tuzemský Primark dostal ze ztráty zhruba 68,7 milionu korun a za účetní rok končící v srpnu 2022 vykázal čistý zisk přibližně 80,7 milionu korun.

Odběr zboží přímo od výrobce

Největším celoevropským konkurentem Primarku je podle dat izraelské analytické společnosti SimilarWeb maloobchodní off-price řetězec TK Maxx, který stejně jako HalfPrice nakupuje značkové přebytečné zboží přímo od výrobců. Oblečení díky tomu může prodávat pod cenou. TK Maxx ale zatím v Česku není, nejbližší obchod otevřel řetězec v jihopolském Zakopaném. Na dotaz redakce e15, zda vstup na český trh chystá, zatím neodpověděl. 

Podle údajů za druhý kvartál letošního roku od polské skupiny CCC, která kromě HalfPrice stojí za obchody s obuví CCC nebo prodejci eObuwie a Modivo, dosáhl loni off-price řetězec tržeb ve výši 338 milionů polských zlotých, tedy v přepočtu kolem 1,7 miliardy korun. Meziroční růst tak činil 86 procent.

„V první polovině roku 2023 se ukazuje, jak důležitý je HalfPrice pro skupinu CCC. Celosvětově unikátní ekosystém kombinující zboží za plnou cenu s off-price zbožím výrazně přispívá ke snižování nadměrných zásob ve skupině Modivo,“ uvádí Łukasz Stelmach, generální ředitel pro finance skupiny CCC. V Česku vykázal HalfPrice za účetní rok od února 2022 do ledna 2023 tržby ve výši 172,3 milionu korun, meziročně je navýšil o 128,8 milionu. 

Není všechno zlato, co se třpytí 

Ani Primark, ani většina dalších módních značek, které nabízí řetězec HalfPrice, si ale zatím nestojí příliš dobře v otázce ekologie. Vzhledem k velkému množství zboží na prodejnách často dochází k poničení textilu, který pak většinou končí na skládkách nebo ve spalovnách. V největší české prodejně HalfPrice může být podle Kotrbáčka až 300 tisíc kusů zboží. 

Řetězce s tzv. fast fashion, tedy rychlou módou, produkují zboží ve velkém objemu a v mnoha kolekcích podle nejaktuálnějších trendů, často také z umělých materiálů obsahujících mikroplasty. Podle údajů Evropského parlamentu je textilní průmysl zodpovědný za přibližně dvacet procent celosvětového znečištění vody. Až 35 procent mikroplastů se do přírody dostane z praní syntetického textilu. 

I kvůli posilujícímu zájmu zákazníků o udržitelnost nakupovaného zboží přechází část řetězců k recyklovaným materiálům nebo bio bavlně. Místo reálného ekologicky odpovědnějšího přístupu ale často dochází spíše k tzv. greenwashingu, který prostřednictvím dobrého marketingu dokáže přesvědčit zákazníka, že nákupem zboží pomáhá přírodě. Produkt, který se tváří jako šetrnější k přírodě, ale paradoxně může představovat mnohem horší variantu.