Šonka se vrací na mistrovství světa, finančně si polepší | E15.cz

Byznys na křídlech ožívá. Šonka se vrací na mistrovství světa, finančně si polepší

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Nejúspěšnější český akrobatický pilot Martin Šonka se znovu usadí do kokpitu v závodech s označením mistrovství světa (MS). Populární sérii Red Bull Air Race, která nečekaně skončila v polovině roku 2019, má od příštího roku nahradit nová soutěž s označením World Championship Air Race. Mistr světa z roku 2018 a bývalý armádní pilot Gripenů Šonka se již dohodl s Red Bullem, který bude jeho účast na turnaji sponzorovat. Díky změně financování šampionátu si navíc letci polepší. Akrobatický let se Šonkou absolvovala při setkání s médii i šestice novinářů - náš let můžete zhlédnout níže.

Náhlé zrušení původní série závodů, při které letci efektně prolétávali mezi nafouknutými pylony nad světovými metropolemi, znamenalo pro Šonku nepříjemný šok. Sport - hlavní zdroj příjmů -, do kterého investoval veškeré úsilí a především desítky milionů korun, takřka přestal existovat. Kvůli pandemii navíc odpadly i další menší závody, Šonka mohl jenom pomáhat s leteckým převozem zdravotnického materiálu.

Kvůli pořízení závodního letadla už dříve čerpal úvěr za sedmnáct milionů korun na své jméno, k tomu se musel vypořádat s nemalými provozními náklady. Pro představu: hodina ve vzduchu stojí asi 25 tisíc korun. Například spotřeba letadla se při akrobacii šplhá až ke 120 litrům paliva za hodinu.

Vznik nového turnaje s označením MS a získání sponzora tak bylo pro Šonku naprosto klíčové. Byť pilot spolupracuje se společností Red Bull už od roku 2011, nebylo jisté, zda se na kontraktu dohodne i pro nové MS.

Podívejte se na let redaktora E15 s Martinem Šonkou:

10minutový let redaktora E15 s akrobatickým pilotem Martinem Šonkou

„Byla otázka, zda má Red Bull sponzorovat můj tým v úplně nové neznámé soutěži, která navíc nahrazuje bývalé závody pod značkou Red Bull. Nebo zda raději nemá v nové soutěži sponzorovat pilota z největších trhů, třeba některého z Američanů,“ popisuje Šonka. Zatímco spolupráce s rakouskou firmou zůstává, finanční model nadcházejícího MS se zásadně změní.

„Dřív šly veškeré peníze, ať už vaše či sponzorů, organizátorovi soutěže. Nově tuto podporu organizátor mít nebude. Takže když letec sežene sponzora, peníze půjdou jeho týmu,“ popisuje Šonka. Jak výrazně si český pilot finančně polepší, bude záležet na jednáních s Red Bullem, která probíhají v těchto dnech.

Veškeré úsilí nyní směřuje rodák ze Sezimova Ústí do tréninku a nastavení letadla na letišti v Táboře. Akrobatický let se Šonkou absolvovala tuto středu i šestice novinářů, které pozvala společnost Huawei v rámci prezentace nové řady chytrých hodinek Huawei Watch 3 Pro. Sám Šonka jimi pravidelně měří vlastní tělesné funkce během letu: tepovou frekvenci, úroveň stresu, okysličení krve, spálené kalorie nebo tělesnou teplotu.

Měření si spolu se Šonkou vyzkoušeli novináři přímo za letu při pilotově setkání s médii. Výsledky měření například tepové frekvence se výrazně lišily. „Pokud jste ve stresu, tep rychle stoupá. Nemáte-li z létání obavy, tep pilota může v některých případech převýšit ten váš, jelikož vydává fyzickou námahu při pilotáži,“ vysvětluje chirurg Marek Kysela z kliniky transplantační chirurgie v pražském IKEMu.

Podívejte se, jak rozdílně se vyvíjela tepová frekvence při desetiminutovém akrobatickém letu u zkušeného pilota a jak u netrénované osoby:

Takhle se vyvíjela tepová frekvence pilota Šonky při desetiminutovém akrobatickém letu nad Táborem.Autor: Huawei

Takhle se vyvíjela tepová frekvence netrénovaného novináře při desetiminutovém akrobatickém letu.Autor: Huawei

„Chytré hodinky používá čím dál více profesionálních sportovců, ale i běžných lidí. Ke každodennímu životu je nepotřebujete, ale z dlouhodobého hlediska získáte komplexní přehled o vlastním těle, což je jedině k užitku. Pravidelným sledováním tepu můžete odhalit například bradykardie, tedy nebezpečně nízký tep,“ vysvětluje Kysela.

Veškerá příprava Šonky nyní směřuje k obnovenému mistrovství. V něm bude závodit se stejným letadlem, které mohli diváci sledovat v závodech Red Bull Air Race před dvěma lety. „Od té doby stálo rozebrané v hangáru, vždy jsme jen odkonzervovali motor, zavrčeli s ním a zase zakonzervovali. Teď ho začneme modifikovat, protože se v nové soutěži změnila pravidla,“ vysvětlil Šonka.

Turnaj má tvořit osm závodů v Asii, Austrálii, Evropě i Americe. Oficiální kalendář mají pořadatelé zveřejnit v dohledné době.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah