Airbus slaví padesátiny. Expert: Jádrem jeho úspěchu se stal vztah mezi Francií a Německem

Airbus A320neo

Airbus A320neo Zdroj: Profimedia

Airbus A350
Airbus A380 ve speciální zbarvení pro japonské aerolinky ANA
Airbus A380 ve speciální zbarvení pro japonské aerolinky ANA
Airbus A380 ve speciálním zbarvení společnosti Hi-Fly
Airbus A380 ve speciálním zbarvení společnosti Hi-Fly
41
Fotogalerie

Evropský výrobce letadel Airbus slaví padesáté výročí. Na jeho vzniku se dohodli zástupci francouzské a západoněmecké vlády 29. května 1969 na aerosalonu Le Bourget v Paříži.

„Je fér říct, že o našich šancích na úspěch mnoho lidí pochybovalo. Po padesáti letech jsme ale stále tady a prodali jsme více než 12 tisíc komerčních letadel,“ uvedl podle Reuters šéf společnosti Guillaume Faury, který se funkce ujal teprve minulý měsíc.  

Podle Nicoly Clarka, autora knihy Airbus: Prvních 50 let, stál za založením Airbusu hlavně záměr spojit odborné znalosti do jediného projektu. „Jeho účastnící museli zpočátku bojovat proti zdrženlivým impulzům národních vlád, které si ještě nebyly jisty, zda chtějí spolupracovat. Právě vztah mezi Německem a Francií se ale stal jádrem úspěchu,“ uvedl Clark.  

Prvním letadlem, které evropský producent vyrobil, byl model A300. Jeho prototyp poprvé vzlétl v roce 1972. Společnost ho pak vyráběla až do roku 2007, celkově vzniklo 561 kusů.

Nejúspěšnějším modelem firmy je A320, který létá od roku 1988 a aktuálně je se zhruba devíti tisíci prodaných kusů druhým nejrozšířenějším proudovým dopravním letadlem. Právě díky němu se evropská společnost stala globálním hráčem a dokázala konkurovat Boeingu 737.

Neúspěchem bylo naopak největší dopravní letadlo světa  A380 superjumbo. Společnost v únoru oznámila, že s jeho výrobou v roce 2021 skončí kvůli nezájmu zákazníků. Šéf firmy Faury na tomto modelu ale hledá hlavně pozitiva. „A380 umetla cestičku úspěšnému vývoji a výrobě modelu A350 a transformaci Airbusu do jeho současné podoby,“ myslí si. 

Po nedávném pádu dvou letounů Boeingu 737 MAX 8 se očekávalo, že Airbus dokáže slabosti konkurenta využít. Nakonec si ale větší díl z jeho tržního podílu neukrojil, protože výrobní kapacity evropského výrobce jsou plně vytížené a lhůty dodávek se roky táhnou.

Airbusu se v letošním roce daří. V prvním kvartálu zvýšila provozní zisk na 549 milionů eur (14,1 miliardy korun) ze 14 milionů eur v loňském roce. K nárůstu přispěl vyšší odbyt modelů A320neo a snížení nákladů na výrobu většího A350. Aktuálně společnost zaměstnává více než 130 tisíc zaměstnanců.