Airbus z problémů Boeingu s modelem 737 MAX 8 nejspíš nedokáže těžit

Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX Zdroj: profimedia.cz

Boeing 737 MAX 8 má po dvou leteckých katastrofách dostat nový software
Boeing 737 MAX 8 Smartwings
Boeing 737 MAX 8 Smartwings
Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings
Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings
15
Fotogalerie

Ztráty firmy Boeing způsobené nedávným pádem dvou letounů 737 MAX 8 nutně nepřinesou zisk jeho rivalu Airbusu. Podle agentury Reuters sice americký gigant s obratem 215 miliard dolarů (4,8 bilionů korun) může ukončit dodávky tohoto stroje, bohužel pro Airbus ale není moc pravděpodobné, že si evropská firma z jeho tržního podílu ukrojí větší díl. Výrobní kapacity evropské firmy jsou totiž plně vytížené a lhůty dodávek se táhnou roky.

Oba hlavní hráči globálního duopolu na trhu s dopravními letadly bedlivě sledují jeden druhého. V roce 2015 Airbus přišel s typem A320neo, 200sedadlovým letounem vybaveným dvěma nejmodernějšími motory šetřícími spotřebu paliva až o 15 procent. Když začali spořiví zákazníci přecházet na tento model, Boeing odpověděl zabudováním stejných motorů do svého úspěšného stroje 737. Když pak v roce 2017 americký výrobce toto letadlo pojmenované 737 MAX 8 zařadil do služby, rychle se z něj stal bestseller.

Panika způsobená nejistotou, co se nyní stane se 4600 kusy vyrobených letounů 737 MAX 8 vysvětluje, proč se tržní hodnota Boeingu od tragédie letadla Ethiopian Airlines z 10. března, při níž zahynulo 157 lidí, zmenšila o 23 miliard dolarů (589 miliard korun), napsal Reuters. I kdyby Boeing nakonec nemusel nechat vyřadit všechny letouny tohoto typu, stále by teoreticky měla tato událost přinést zisky jeho konkurentovi Airbusu. Pro nervózní letecké přepravce - například nízkonákladové aerolinky Ryanair, které mají v objednávce 135 kusů boeingů 737 MAX 8 - by byl logický krok poohlédnout se po jiném dodavateli.

Tržní hodnota evropského výrobce Airbusu, která je oproti Boeingu zhruba poloviční, od etiopské havárie vzrostla o pět procent, respektive pět miliard eur (128 miliard korun). Změna dodavatele však obnáší pokuty pro přepravce a Airbus nemůže jen tak vykouzlit stovky nových letadel. Jeho produkce strojů A320neo již nyní běží na plný výkon, aby splnila dodávku objednaných 3600 kusů. Jeho výrobní linky měsíčně vychrlí 50 kusů, ale i tak tímto tempem uspokojí současnou poptávku až za šest let.

Rozšíření produkce by stálo miliardy dolarů za investice a zabralo by roky. V té době již Boeing pravděpodobně napraví všechny problémy, s nimiž se nyní potýká. Za současného stavu by se tak nespokojení zákazníci americké firmy pouze zařadili na konec šestileté čekací lhůty Airbusu, což nepředstavuje reálnou alternativu. Podle Reuters proto nynější problémy boeingu 737 MAX 8 budou mít za následek spíše méně celkově dodaných strojů, než vítr do zad jeho rivala Airbusu, napsala agentura Reuters.