Další hrozbou pro oceláře je konkurence z Íránu a Koreje

Třinecké železárny spouští novou koksárenskou baterii

Třinecké železárny spouští novou koksárenskou baterii Zdroj: čtk

Třinecké železárny spouští novou koksárenskou baterii
Ilustrační foto
Třinecké železárny spouští novou koksárenskou baterii
Třinecké železárny spouští novou koksárenskou baterii
Třinecké železárny spouští novou koksárenskou baterii
9
Fotogalerie

Záplavu levné oceli z Číny loni dokázala Evropská komise přibrzdit. Teď roste dovoz z dalších zemí, jež stavějí ocelárny, a drží tak nízko světové ceny oceli.

Po Číně začínají evropským ocelářům vadit konkurenti z dalších zemí. V posledních čtyřech letech rychle roste dovoz ocelářských výrobků z Íránu a Jižní Koreje. Loni vzrostl i dovoz z Turecka a Indie. Oceláři tvrdí, že často je to dovoz za neférové ceny, a vyzývají Evropskou komisi, aby je chránila. „Zaznamenáváme rostoucí tlak způsobený růstem dovozů nejen z uvedených zemí, ale také z Ruska. S íránskou ocelí se potkáváme zvláště v Itálii, Španělsku či Belgii,“ uvádí mluvčí ostravské ocelárny ArcelorMittal Barbora Černá- Dvořáková.

Írán letos zprovozní několik velkých oceláren. V první polovině loňského roku vývoz oceli ze země vzrostl meziročně o dvě třetiny. Do EU ještě před čtyřmi lety mířilo 150 tisíc tun oceli, loni více než milion tun. Komise už loni začala některé íránské producenty vyšetřovat kvůli podezření z dumpingu.

Druhý z velkých tuzemských výrobců, Třinecké železárny, zatím na rostoucí konkurenci ze Středního východu či Indie nenarážejí. Nepřímo ovšem rostoucí výrobu a vývoz z těchto zemí pociťují. „Problémem, který tlačí ceny zboží dolů, i když ceny vstupů, jako jsou uhlí a šrot, nyní výrazně rostou, je celosvětová nadkapacita výroby,“ míní mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková.

Podle odhadů Světové ocelářské asociace nyní ocelárny dokážou vyrobit více, než činí celosvětová poptávka. Letos jsou výrobní kapacity využity v průměru na 68 procent. Pro ekonomicky udržitelný provoz by se toto číslo mělo zvednout nad osmdesát procent. „Můžeme očekávat, že počet případů dumpingových vývozů poroste úměrně tomu, jak se budou třetí země snažit na trhu zbavit svých přebytečných výrobků,“ varuje šéf evropské ocelářské asociace Eurofer Axel Eggert.

Jižní Korea se ovšem z Eggertova scénáře vymyká. Její ocelárny využívají bezcelního obchodu podle dohody o volném obchodu s Evropskou unií. Do Evropy dovážejí především ocelářské výrobky do evropských závodů korejských automobilek. Po náběhu dohody o volném obchodu se objem dovozu oceli z Koreje zvedl o milion tun.