Karvinsko končí s uhlím. Kraj dostane miliardy, chystá se vzdělávací park či tramvaj do Ostravy

Karviná

Karviná Zdroj: MSID,a.s.

Karviná
Karviná
Karviná
Vizualizace POHO parku
Vizualizace POHO parku
7
Fotogalerie

Region Karviné a samotné město čekají významné změny od okamžiku, kdy tam v příštím roce skončí těžba uhlí. Moravskoslezský kraj z Fondu spravedlivé transformace získá až 18,9 miliardy korun na ekologické projekty zčásti kompenzující následky těžby. Patří k nim tramvajové propojení Ostravy s Karvinou, kulturně vzdělávací POHO park i postupné využití vodíku jako paliva v ekologické dopravě. Většina projektů začne do roku 2026.

Karvinsko má už několik schválených strategických plánů. Nejvýraznějším je kulturně-vzdělávací POHO park, který řeší rekonstrukci objektů bývalých dolů Gabriela a Barbora. Nacházejí se tam technické památky, například těžební věže, kompresorovna nebo dílna, které však bez využití chátrají. Cílem projektu je jejich renovace a využití v rámci projektu POHO park, který má také podpořit cestovní ruch. Náklady na projekt se odhadují na půl miliardy korun.

V rámci projektu Eden by měly vzniknout velkokapacitní skleníky s ukázkou různých biomů (ekosystémy velkého rozsahu, například deštný prales, tundra či poušť – pozn. red.), za přibližně tři miliardy korun. „Jejich funkce bude zejména vzdělávací, ale i výzkumná a budou určeny široké veřejnosti,“ uvedl ředitel programu POHO 2030 Petr Birklen. 

Miliardy získá kraj z Fondu spravedlivé transformace, který je strategickým programem Evropské unie a pomáhá regionům závislým na uhelném a energeticky náročném průmyslu s přechodem na klimaticky neutrální ekonomiku. Fond finančně pomůže i Karlovarskému a Ústeckému kraji.

Česko celkově dostane 1,64 miliardy eur. Fond disponuje částkou zhruba 42,7 miliardy korun. „Po odečtení prostředků na technickou pomoc si kraje rozdělí 41 miliard. Z toho připadá 46 procent na Moravskoslezský, 39 procent na Ústecký a 15 procent na Karlovarský kraj,“ uvedla mluvčí ministerstva pro životní prostředí Dominika Pospíšilová. „S podporou projektů v rámci POHO počítáme, jsou součástí seznamu strategických projektů, které již zmíněné kraje identifikovaly,“ dodala.

„Financovat se bude nejenom pořízení nových technologií pro zelenější energii a snižování emisí skleníkových plynů, podpora bude směřovat na revitalizaci oblastí zasažených těžbou uhlí či na rekvalifikaci pracovníků, kteří v důsledku transformace ztratí zaměstnání,“ objasnila dotační specialistka firmy Enovation Petra Vrbská.

Kromě peněz získaných z Fondu spravedlivé transformace bude Moravskoslezský kraj moci využít také finance, jimiž přispěla banka ČSOB, která vynaložila peníze ze svého programu společenské odpovědnosti. „ČSOB nám poskytla z programu od samého počátku projektu něco málo přes milion korun,“ uvedl Birklen.

„Spolupráci jsme navázali nejprve na poradenském poli – ČSOB EU Centrum a ČSOB Advisory – a od letošního roku jsme rovněž marketingovým partnerem,“ uvedl mluvčí ČSOB Patrik Madle.

V příštím roce chce program POHO 2030 začlenit do transformace i některé malé a střední podniky, které do území a smyslu projektů zapadají. „Zájemců z malých a středních firem je dost. Z těch větších spolupracujeme například se společnostmi Veolia nebo Green Gas,“ říká Birklen. 

Společnost Veolia spolupracuje v rámci Fondu spravedlivé transformace na návrhu s Moravskoslezským krajem, Vysokou školou báňskou, Moravským energetickým centrem, významnými průmyslovými podniky a s dalšími subjekty v rámci přechodu na vodíkové hospodářství.

„Veolia by v tomto vodíkovém řetězci zodpovídala za výrobu takzvaného zeleného vodíku, který by měl být primárně využíván v rámci ekologické dopravy včetně autobusů v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, popřípadě pak i ve vodíkových vlacích na tratích v současnosti neelektrifikovaných,“ uvedla mluvčí společnosti Veolia Marcela Dvořáková.

„Vedle Fondu spravedlivé transformace existuje i Modernizační fond, s jehož pomocí mají být ekologizovány teplárenské provozy v Karviné, Ostravě i ve Frýdku-Místku,“ dodala Dvořáková.

Společnost Green Gas DPB se bude angažovat primárně v inovování energetiky. „Naším cílem je podílet se ve spolupráci s místními subjekty na projektech, které povedou k rozvoji inovativní energetiky a infrastruktury regionu,“ uvedl mluvčí Green Gas DPB Jaroslav Baďura. Ke konkrétním částkám, které by společnost mohla z fondu čerpat, se nevyjádřil s tím, že na takové debaty je příliš brzy. 

Doplnil, že společnosti Green Gas DPB a Veolia by chtěly v rámci transformace využít současnou energetickou infrastrukturu a postupně vybudovat lokální distribuční sítě na principech smart grid, tedy inteligentní sítě, která umožňuje regulovat výrobu a spotřebu energie v reálném čase.

V rámci očišťování území se klade velký důraz na udržitelnou formu dopravy. „Teď se připravuje studie proveditelnosti na tramvajové propojení Ostravy a Orlové s pokračováním do Karviné,“ uvedl Birklen. Městská hromadná doprava by tak měla spojit významná sídla s podnikatelskými areály v pohornické krajině a s turisticky zajímavými dominantami. Rozvíjet se bude také infrastruktura pro cyklistiku.

Oblast by měla projít designovými úpravami v rámci reklamních ploch. „V nejbližší době veřejně přizveme investory a budeme se bavit o využití chystaných podnikatelských ploch v rámci přeměny bývalých důlních areálů,“ oznámil Birklen a dodal, že budou chtít spolupracovat na designu ploch, aby se zvýšila jejich atraktivita pro zamýšlené investice.