Lithiový průmysl roste rychleji než poptávka po elektromobilech. Přebytek suroviny sráží ceny

Těžba lithia v Chile.

Těžba lithia v Chile. Zdroj: profimedia.cz

Odkalovací nádrže lithiového dolu v Chile
Odkalovací nádrže lithiového dolu v Chile
Odkalovací nádrže lithiového dolu v Chile
Výroba baterií v Číně
Výroba baterií v Číně
9
Fotogalerie

Lithiové doly rostou po celém světě v očekávání velké poptávky po elektromobilech. Zdroje kovu nezbytného pro výrobu baterií ale přibývají rychleji než roste poptávka po autech na elektřinu. Po otevření šesti nových lithiových dolů v Austrálii cena kovu spadla o 30 procent. Zároveň klesá poptávka po této surovině v Číně, která je největším hráčem na trhu s elektromobily, píše agentura Bloomberg.

Zpracovatelé lithia v Číně hlásí výpadky ve výrobě kvůli špatně naplánovaným projektů na stavbu nových kapacit, které se nedaří dobudovat tak rychle, jak firmy předpokládaly. Problémem jsou i vychající úvěrové linky, uvádí zpráva společnosti Orocobre. V reakci na zpoždění firma Pilbara Minerals z australského Perthu v červnu uvedla, že plánuje dočasně zpomalit tempo produkce lithia. „Nejnovější údaje ukazují zpomalující pokles poptávky,” napsali ve zprávě analytici z poradenské společnosti Macquarie Capital. 

V prvním čtvrtletí letošního roku prodeje elektromobilů v Číně vzrostly meziročně přibližně o 90 procent. Ani to ale není pro producenty lithia dobrá zpráva. „I když to zní působivě, je to jen polovina oproti růstu zaznamenanému mezi lety 2017 a 2018, kdy se cena lithia téměř ztrojnásobila,“ uvedl analytik Bloombergu Nikolas Soulopoulos. Zároveň se očekává, že produkce lithia v Austrálii vzroste v následujících dvou letech o 23 procent, což vyvolá další tlak na zlevnění suroviny. 

Přestože je předpokládaná silná dlouhodobá poptávka, někteří výrobci z krátkodobého hlediska snižují předpokládané zisky. V dubnu belgická společnost Umicore, světově největší výrobce lithium-iontových katod, které jsou součástí baterií, snížila letošní očekávaný zisk o deset procent.

Vývoj ceny lithia v posledním roce:


source: tradingeconomics.com

Umicore uvedla, že očekává významný růst příjmů a zisků v roce 2020. Její předchozí projekce, že v roce 2019 prodá 100 tisíc tun lithium-iontových katod a za další dva roky dosáhne výrobní kapacity 175 tisíc tun, se odkládají o 12 až 18 měsíců, uvádí agentura Bloomberg. 

Dlouhodobý výhled je příznivější. “Producenti lithia předpokládají, že o elektromobily bude dlouhodobý zájem a chtějí být dominantní hráči na trhu. Takže se budou snažit, aby byla poptávka po lithiu stále uspokojená,“ řekl pro Bloomberg Joel Jackson, analytik v BMO Capital Markets.

Do roku 2025 může mít trh s těžbou lithiové suroviny hodnotu 20 miliard amerických dolarů. V porovnání se 43 miliardami dolarů trhu s fosilními palivy, předpokládá základní scénář loňské studie asociace těžebních společností (AMEC).  

Bloomberg předpokládá, že do roku 2030 se budou muset dodávky lithium-iontových baterií desetinásobně zvýšit, přičemž elektromobily budou tvořit více než 70 procent poptávky.