Thyssenkrupp se dál potácí v problémech. Barevný design ve výrobě je snad ten nejmenší | E15.cz

OBRAZEM: Hutě Thyssenkrupp se dál potácejí v problémech. Barevný design ve výrobě je snad ten nejmenší

Michal Nosek

Architekt Friedrich Ernst von Garnier, který navrhl vysokou pec číslo osm v ocelárnách Thyssenkrupp, se vyznačuje tím, že barvami odděluje jednotlivé technologické celky, barevný design ale vadí ocelářským tradicionalistům. „Nejmodernější vysokou pec v Evropě, kterou v Německu spustili v roce 2008, považuji za vůbec nejošklivější na světě," říká industriální fotograf Viktor Mácha, který fotí hutě a další provozy těžkého průmyslu, po celém světě. Podle jeho slov se nelíbí ani místním hutníkům, krým připadají veselé barvy k hutím nepatřičné. Huť v uplynulých letech navštívil třikrát, naposled před čtyřmi lety, protože v současné době není možné povolení k fotografi kvůli krizi podniku získat. A krize je v Thyssenkrupp opravdu vážná.

Německý ocelářsko-průmyslový gigant sice v březnu - nad očekávání dobře - prodal za 17,2 miliardy eur svou výdělečnou divizi výtahů, ale jeho problémy spojené i s krizí evropského hutnictví, trvají dál. Už tak závažnou situaci ještě podpořila pandemie koronaviru.

Koncern, který zaměstnává třicet tisíc lidí, se dohodl s odbory IG Metall, že v důsledku reorganizace výroby sníží do roku 2026 počet zaměstnanců o tři tisíce. Vedení Thysesenkrupp se také s odboráři aktuálně dohodlo na balíčku opatření ke koronakrizi. Jeho součástí je nejpozději od května, zkrácená pracovní doba. Důvod? Zastavení dodávek pro klíčové evropské zákazníky. Zejména pro automobilky, které nevyrábějí.

Šéf ocelářské divize Thyssenkrupp Tekin Nasikkol k tomu novinářům řekl, že je v současné době těžké říci, kolika procent zaměstnanců se kurzarbeit za osmdesát procent platu, bude týkat.

Thyssenkrupp, který i přes velice obtížnou situaci, chce zůstat jedním z pilířů německého průmyslu, se také rozhodl, že peníze, které získal z prodeje divize výtahů, využije v příštích šesti letech pro navýšení ročních investic o 800 milionů eur.

ThyssenKrupp patří v Evropě mezi přední a historicky nejvýznamnější výrobce oceli. Historie podniku odstartovala na jaře roku 1889, kdy průmyslník August Thyssen začal nakupovat pozemky podél Rýna. První vysoká pec s navazující siemens-martinskou ocelárnou byla odpíchnuta v roce 1891, což se považuje za počátek železáren v Bruckhausenu.

Huť se dynamicky rozvíjela až do druhé světové války, kdy většina závodu vážně poškodily nálety. Produkce železa se obnovila až po roce 1951. Vysoké pece z prvního poválečného období fungovaly až do roku 2005. Kvůli výstavbě pece č. 8 ovšem přestala mít jejich existence smysl.

Více fotografií Viktora Máchy si prohlédněte zde

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!