Uzbekistán postaví továrnu pro českého výrobce dronů „zdarma“. Usnadní mu tím expanzi

Bezpilotní letoun na testech

Bezpilotní letoun na testech Zdroj: Primoco

Drony Primoco UAV
2
Fotogalerie

Český producent dronů Primoco chystá asijskou expanzi. Do regionu už dodává v Praze zhotovované bezpilotní prostředky, například do Malajsie, nově ale bude v Asii i vyrábět. Primoco se totiž dohodlo s vládou Uzbekistánu na založení společného podniku, který zajistí zbudování výrobního, výcvikového a servisního střediska poblíž Taškentu, a to už v letošním roce. Deníku e15 to sdělil spoluzakladatel a majoritní akcionář firmy Ladislav Semetkovský.

Primoco aktuálně disponuje pouze jednou výrobní halou v Radotíně. Z ní se hodlá přesunout do plánované nové továrny na letišti v Písku, její vznik ale vzhledem k délce povolovacích procesů potrvá patrně ještě několik let. Spuštění produkce v Uzbekistánu už v příštím roce tak může představovat způsob, jak rychle navýšit výrobní kapacitu.

Ta je dnes omezena na sto letounů ročně. Po budoucím přesunu do Písku by měla vzrůst až na 250 strojů. Jen Taškent má nabídnout dalších až sto dronů ročně. Loni jich Primoco dodalo zákazníkům 33, letos plánuje prodat až dvojnásobek.

„S uzbeckou stranou aktuálně vytváříme společný podnik. Primoco v něm bude ovládat 85procentní podíl, zbytek připadne uzbeckému ministerstvu dopravy. Výměnou za 15procentní podíl nám Uzbekistán postaví letiště a továrnu na zelené louce,“ přibližuje plány Semetkovský.

Primoco tak nebude muset investovat žádnou hotovost do zbudování letiště a haly a nebude platit nájem. „Naše investice se tak bude pohybovat jen v řádu jednotek milionů. Co nám v Česku zabere roky, je tam vyřízené za pár měsíců,“ dodává Semetkovský. Poblíž hranic s Kazachstánem bude Primoco vyrábět kompletní drak z kompozitních materiálů, naopak motory a elektroniku bude dovážet z pražského Radotína.

Uzbecký premiér Aripov na návštěvě radotínské továrny firmy Primoco.Uzbecký premiér Aripov na návštěvě radotínské továrny firmy Primoco.|Primoco

Valná hromada výrobce má plán schválit koncem května, společný podnik pak má vzniknout v průběhu příštích měsíců. Primoco bude rovněž potřebovat exportní licence a povolení od ministerstev průmyslu a obchodu a zahraničí. „Přípravy chci mít hotové v září. Pak vyjedou bagry a v prosinci otevřeme halu,“ plánuje Semetkovský.

Zpočátku bude v hale vyrábět tým asi dvaceti uzbeckých dělníků, jejichž hrubá odměna se má pohybovat v přepočtu kolem padesáti tisíc korun. Ti mají v příštím roce zhotovit asi dvanáct strojů. Část z nich zamíří do „hangárů“ Uzbekistánu, část k dalším zákazníkům, se kterými nyní Primoco finalizuje smlouvy.

Právě vznik továrny v regionu má výrazně usnadnit jednání o nových kontraktech se zákazníky z Kazachstánu, Turkmenistánu, Ázerbájdžánu, Mongolska, Tchaj-wanu, Vietnamu či z Filipín.

„Uzbekistán jsme si vybrali i proto, že má s leteckým průmyslem velké zkušenosti a kvalifikované mechaniky. V minulosti se tam vyráběla letadla Iljušin, dnes má v Taškentu servisní středisko mimo jiné i Airbus,“ dodává Semetkovský. Jeho podnik loni zešestinásobil tržby na téměř šest set milionů korun a vydělal přes 228 milionů. Za poslední rok se akcie společnosti obchodované na pražské burze zhodnotily téměř o polovinu.

Primoco přitom není zdaleka jedinou českou společností, která buduje výrobní kapacity v Asii, aby mohla v regionu snáz expandovat. Podobný záměr má například tradiční český výrobce pian a klavírů Petrof. Část výroby přemístí z Hradce Králové do Indonésie, poprvé ve 160leté historii firmy tak dá výrobu „z ruky“. Svěří ji indonéské společnosti, která bude pro Petrof zhotovovat levnější typy pian. V rozhovoru pro e15 to letos v únoru uvedla majitelka podniku Zuzana Ceralová Petrofová.

V Asii expanduje například i Škoda Auto, automobilka loni vstoupila na vietnamský trh. Vyrábět a prodávat tam chce spolu s lokálním partnerem TC Group alespoň nižší desítky tisíc škodovek ročně.